Hög nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_jocke
    • December 2012
    • 45

    Hög nitrit

    Hej,

    Har startat upp mitt gamla akvarie till min dotter för ett par veckor sedan.
    Såg för ett par dagar sedan att en av våra platy låg mycket vid botten så igår åkte vi in till vår lokala akvarieaffär och gjorde ett vatten test.
    Tokhögt nitritvärde var svaret.
    Troligtvis då det har matats på tok för mycket ihop med nystart.

    Vi köpte nitrit killer och salt som vi stoppade ner efter hans råd.

    Igår kväll så åkte en neontetra till kyrkogården i komposten med en halv ledsen dotter. Nu på morgonen så ser jag ytterligare en tetra död samt några av platyn har bubblor på sig och ser ej friska ut.

    Är det nitriten som slagit till eller kan det vara saltet/nitritkillern?
    Jag blandade ut båda dessa i vatten som det stod på förpackningen.

    Tacksam för tips/svar..

    Nicke
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Hög nitrit

    Det låter som nitrit. Jag hade gjort ett vattenbyte för att försöka rädda något liv. Ta det lugnt med salt, men slå i bakteriekultur eller NitriVec med det nya vattnet. Mata helst inte alls eller extremt sparsamt. Håll tummarna.

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hög nitrit

      Blir lite trött när jag läser detta. Inte på dig som skrivit frågan förstås Men att för en del handlare (dock inte alla) är så pigga på kemiska lösningar, istället för att ge ett enkelt tips som t.ex. knax föreslår med ett större vattenbyte.
      För mig kommer "kemiska" lösningar i sista hand. När man mixtrar med vattnet verkar det i flera trådar ge en Dominoeffekt som blir svår att överblicka.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Guppy_jocke
        • December 2012
        • 45

        #4
        Han i affären tyckte jag inte skulle byta vatten. Han sa samma sak med att avakta matning i 5 dagar sen mata väldigt sparsamt.

        Kultur är det samma som nitrit killer?

        Om jag skulle göra ett vattenbyte ska jag byta ut 20% och tillsätta lite nitritkiller på nytt?
        La i 15 droppar igår till 60l akvarie.
        Ursäkta många frågor...

        /Niklas

        Kommentar

        • Guppy_jocke
          • December 2012
          • 45

          #5
          Jag bytte ut 25% av vattnet för ca 1 vecka sedan.
          Kanske var därför han tyckte att medel var rätt... (Vad vet jag)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Hög nitrit

            Har läst på lite mer nu och Hobby Nitrat Killer verkar vara en koncentrerad bakterielösning. Så det är samma idé som beskrivs som att tillsätta bakteriekulturså min reaktion blev lite overkill
            Men vid övermatning vänder ett stort vattenbyte på nitrathalten. Har jag haft högt så har jag vid något tillfällen bytt en stor del av vattnet dagligen tills det gått ner.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Hög nitrit

              Sedan är det bara bra att du ställer mycket frågor. Då märks det ju att du är engagerad och bryr dig och vill lära dig.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Hög nitrit

                Det finns olika skolor, men det är klart att den som lever på att sälja grejer rekommenderar något som du behöver köpa...

                Jag tycker du ska byta minst 30%, gärna 50% av vattnet, för att tillfälligt sänka nitriten. Den kommer att gå upp igen, men om du drar i lite Easystart eller annan bakteriekultur (helst bakterier från ett fungerande akvarium förstås, men i brist på detta tar du en kultur på flaska) dämpar du det. Byt sedan inte mer vatten. Skaffa ett nitrittest och ta ett test då och då. Tillsätt nitrit killer enl dosering på flaskan vid behov. Det kan gå.

                Skippa maten några dagar, som sagt. Lycka till!

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Hög nitrit

                  Doh! Nu rekommenderade jag ju också saker du behöver köpa. Dock i all välmening, förstås.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hög nitrit

                    Inte fel med bra köp.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Guppy_jocke
                      • December 2012
                      • 45

                      #11
                      Haha underbart

                      Jag har nu bytt ut ca 25% och tillsatt lite kultur.
                      Hoppas de återhämtar sig men båce guppy och platy ser rätt kassa ut..

                      Får bli en sväng efter helgen och köpa nitrittest så man själv kan hålla lite koll.

                      Salt tycker ni man ska undvika eller?
                      Jag har aldrig tidigare haft detta.. men sist jag hade akvarie var för mer än 10 år sedan. Kände mig lite dumförklarad när jag sa i affären att jag ej använde det. 3 min senare så stod man utanför affären med salt och kultur 250:- fattigare....

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Sv: Hög nitrit

                        Salt är bra för de flesta fiskar, men jag använder det vid misstanke om sjukdom i karet, inte vid problem med vattenvärdena. En del tillsätter rutinmässigt salt i förebyggande syfte, inte minst akvariehandlare, men då handlar det också om att motverka sjukdomar.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Salt kan du lika gärna använda vanligt bordssalt, bakteriekulturen däremot är inte fel. Kör på 0,5 dl salt/100 liter akvarium för att hjälpa fisken klara av nitriten.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Sv: Hög nitrit

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Salt kan du lika gärna använda vabligt bordssalt, bakteriekulturen däremot är inte fel. Kör på 0,5 dl salt/100 liter akvarium för att hjälpa fisken klara av nitriten.
                            Aha, så salt hjälper fisken vid nitrit? Jag tar till mig det du skriver, ansjo!

                            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Johan Rosendahl
                              • December 2012
                              • 78

                              #15
                              Hej!
                              Lånar tråden lite istället för att starta egen om det är ok? Tufft med förlust av fiskar för er.
                              Vi är själva igång med igångsättning och inne i ammonium-nitrit-nitrat cykeln. Våra fiskar ser ut att må bra än så länge. Vi har två raka frågor som någon kanske har svar på inför det vi har framför oss.

                              Vilken nivå av nitrit kan man förvänta sig/är normalt vid uppstart, utan att hyfsat tåliga arter dör eller får problem?

                              Finns det någon kurva med ok värden över tid som man jämföra med?

                              Om man har höga värden av nitrat, betyder det att den nitritnedbrytande bakterien har kommit igång, eller finns det andra nitratkällor i ett akvarium?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...