från 54 till 240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    från 54 till 240 liter

    Jag postar här för jag är fortfarande väldigt ny inom vattenvärlden... =)
    Jag har haft ett 54 liters ett tag nu och det tog ungefär 2 månader innan jag insåg att det var för litet... Mer fisk!
    Så i julklapp får jag av min sambo ett Rio Jewel 240 l.
    Vi ska hämta det efter nyår nångång och jag håller på att bli galen av att inreda i mitt huvud.

    Jag tänkte behålla min engelska sjösten längst bak i karet och använda mycket av det att plantera i
    Jag tänkte ha finare sand vid "framsidan" i en båge bak liksom. (som fri simyta och "bökning")
    Massa växter där bak och på sidorna, lite surrat och snurrat på några rötter, kanske en redmoor rot för de ser tuffa ut och nån kokosnöt.

    Jag är inte så biotop fixerad, jag har gärna ett sk sällskapsakvarium.

    Jag vill gärna ha pansarmalar (ett litet stim)
    Siamesiska algätare (2-3 st)
    Kuhliålar (5-6 st)
    Nån slags "riktig mal"..(detta är ett krav från mannen, han tycker om L-malar)
    nån liten snäcka till sanden..

    Frågan är;
    är det här för mycket för botten? De är ju ute på lite olika tider och äter olika saker, kan jag ha dem tillsammans utan att det blir katastrofalt? Eller kommer det att bli bråk, svält, pest och död? =)

    Jag kommer att ha lite ovanfiskar också, mina nuvarande platys och några yngel från dem tills de liksom ....dör ut av sig själv och jag kan fundera om det lagret =)
    You are not a beautiful and unique snowflake.
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Aldrig fel med större akvarium. Jag köpte ett 54l "nybörjarpaket" först och märkte direkt att det var helt fel, att jag behövde ett större. Blev mitt nuvarande (180l) efter en månad eller två. Fast nu skulle jag såklart vilja ha ännu större...

    Om du ska ha både sand och grus i karet, så föreslår jag att du delar av det, annars tror jag det kommer blanda sig till slut. Du kan använda stenar eller neonstrumpor med sand för att dela. Man kan bygga upp som en terass i bakkant på det sättet också!

    Jag är inte heller nån som håller stenhårt på att alla fiskar ska vara från ett ställe, men se till att dom har samma krav på temp m.m. Försök att få tag i fiskar som håller sig på olika nivåer i karet, det är bäst för fiskarna och roligast för oss (inga fisk-tomma områden i karet alltså).

    Siameser är fina och bra, men blir jäkligt stora och då är dom inte så fina längre (tycker jag). Jag köpte ett stim Otocinclus och dom är mycket bra algätare och blir inte så stora. Dessvärre är dom lite känsliga, så ett flertal har dött för mig (man får vara noga med att ha bra vattenvärden). Kuhliålar har jag två stycken och dom ångrar jag att jag köpte, man ser dom aldrig. Kanske är bättre med fler!? Ancistrus är en mal som tuggar alger bra och inte blir så himla stor. Jag vågar inte stoppa i mer fisk nu, annars hade jag köpt två gula sånna. Jag har också platy och jag gillar dom, väldigt trevliga fiskar med fina färger.

    Men kolla på artbeskrivningar här, vilka fiskar som trivs med varann, hur stora dom blir och vilka krav dom har. Lycka till med nya akvariet!

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Om du vill ha tips på mal så skulle jag rekommendera Grenmal. Har haft en sådan några månader och den är verkligen karets kung. Väldigt snäll firre. Annars så verkar Häxmalar väldigt fräcka.

      Kommentar

      • emscifer
        • November 2012
        • 29

        #4
        Ja jag har upptäckt att malar är ganska roliga, de har mycket personlighet.
        jag tänker väl mest om de får plats liksom. Kan man ha alla ihop på den begränsade ytan? Vissa blir ju stora och de ska ju trivas och inte bråka om bottenplatsen (helt matematiskt ska det ju gå, men ....)
        och tack för sand/grus gräns tipset. Det där hade jag inte alls tänkt på!
        You are not a beautiful and unique snowflake.

        Kommentar

        Arbetssätt...