125 liters sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluffig
    • November 2012
    • 7

    125 liters sällskapsakvarium

    Ska efter jul skaffa mig ett 125 liters Juwel Rio. Har en liten burk på 30 liter som ska avvecklas.

    Till det nya karet tänker jag använda Julas blästersand. Ska ha vanliga och inte särskilt svårskötta växter tänkte jag, typ anubias och vallisneria. En rot ska i också. Jag har en burk Aquasafe sedan tidigare som vattnet ska behandlas med innan fiskarna ska i. Skaffade 4 platyhanar idag som fick hoppa i lilla burken eftersom dem var på rea och de ska få äran att köra in nya karet när det kommer. Andra invånare jag tänkte ha:
    *Ett stim neontetror, ca 10 st
    *Ett gäng leopardpansarmalar, ca 6 st
    *Gammal liten ancistrus från lilla burken
    *Två par gurami av olika sorter, funderar på guldgurami och dvärggurami

    Har jag glömt något? Något särskilt jag ska tänka på? Kommer de fiskarna att fungera, blir det för trångt eller får det kanske plats något mer?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej!

    Det hela låter jättebra med ett men bara, skippa blandningen av två olika guramier dessutom så är inte guramier par utan gruppfiskar..
    Vissa guramier går bättre än andra att hlla i 'par', om ska envisas med att ha två 'par' så skulle jag råda dig att köra på dvärg och honungsgurami istället..
    I ett så (ursäkta) litet akvarium så skulle jag inte ens tänka tanke att sätta i så stora guramier som guldguramin..

    Stimmet med tetror skulle du kunna dubbla utan problem och detsamma gäller även pansarmalarna..
    Dock inte hela stimmen på en gång, det kan bli lite häftigt..

    Ett råd, lita inte på allt som de i djur-affären slänger ur sig..
    Både billigare och tryggare att fråga om råd här..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Fluffig
      • November 2012
      • 7

      #3
      Tack för ditt svar!

      Okej, tycker alla guramis är väldigt fina så det spelar inte så stor exakt vilka det är, väljer någon mindre då, eller kanske en grupp dvärgar Men vad bra att jag kan göra stimmen större!

      Nej, djuraffären litar jag inte alltför mycket på, särskilt som jag märkt att de är duktiga på att felmärka fiskarna..

      Ny fråga; Kommer pansarmalarna hålla tillräckligt rent på botten eller måste jag skaffa en slamsug? Isåfall, vilken sort/märke fungerar bäst till blästersand som är rätt finkornigt?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Fluffig
        Ny fråga; Kommer pansarmalarna hålla tillräckligt rent på botten eller måste jag skaffa en slamsug? Isåfall, vilken sort/märke fungerar bäst till blästersand som är rätt finkornigt?

        tyvärr kan man inte säga att fiskar är så bra på att rensa botten.

        mig veterligt finns det ingen fisk som håller rent på botten.


        skall man ha djur som fungerar som städpatrull, så är det räkor eller snäckor som gäller.

        där är malajsiska sandsnäckor helt outstanding.

        sedan introduktion här för 4 år sedan så har jag tokrena bottnar, oberoende om det är julasand,
        råda, engelsk sjösten, diabaskross, eller annat.

        ett de sedan är välrdens bästa indikator på hur karet mår i övrigt är ju en bonus som heter duga.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Ursprungligen postat av Fluffig
          Ny fråga; Kommer pansarmalarna hålla tillräckligt rent på botten eller måste jag skaffa en slamsug? Isåfall, vilken sort/märke fungerar bäst till blästersand som är rätt finkornigt?
          Är du försiktig funkar vad som helst, jag använder bara änden på en trädgårdsslang och suger med strax över botten så kommer skiten med.

          Pansarmalerna håller rent i avseendet att det inte hamnar någon överbliven mat oäten på botten. Men det blir ju fortfarande avföring på botten.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Guldancistrus
            • January 2011
            • 261

            #6
            Pansarmalarna virvlar även upp skiten så att den sugs in i filtret lättare.
            Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

            Kommentar

            • Fluffig
              • November 2012
              • 7

              #7
              Tack för era svar!

              Ken, var får man tag på sandsnäckorna?

              Lutar f.ö. åt att det blir fler dvärgguramis istället för två olika sorter. Ska man ha flera honor till samma hane, t.ex. 1+2, eller ska man ha flera par?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                de flesta vettigha butiker har dom.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Fluffig
                  • November 2012
                  • 7

                  #9
                  Så! Nu är akvariet inhandlat och startat. Av de 4 platy jag köpte före jul som fick bo i lilla burken så länge överlevde bara 2. De har vart väldigt pigga sedan början, de andra två var sega redan samma dag de kom hem, så det var ingen överraskning...

                  Iallafall, de två platy som överlevde simmar nu runt i det nya akvariet sedan den 9:e. Tog filtret från gamla burken och kramade ur i vattnet i nya, som jag läst här att man ska göra. Förhoppningsvis satte det sig massor av gottiga bakterier i både sanden och nya filtret.

                  Fick även tag på sandsnäckor, har inte sett skymten av dem sen jag la i dem, men det är väl ett gott tecken!

                  Fick för övrigt med mig drömroten från affären, färgade av sig på bara två dagar och sjönk redan från början!



                  Nu till frågorna;
                  1. Med risk för att låta lite dum, men hur "planterar" man flytväxter? Det funkar väl inte att bara lägga på ytan, då far de ju runt?
                  2. Räcker det med två platy för att köra in akvariet, eller ska jag skaffa 1-2 till?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...