Skaffa Diskus, nybörjare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjeleo
    • November 2012
    • 3

    Skaffa Diskus, nybörjare.

    Hej alla som orkar och vill läsa. Har precis startat upp ett akvarium som förhoppningsvis kommer att bli något som liknar en SA biotop. Akvariet startades upp för en månad sen med vattenberedningsmedel. Efter 4 dagar köpte jag dom första fiskarna, 20 neontetror och 2 Ancistrus gold. En vecka senare tillsattes 4 fjärilsciklider. När akvariet varit igång i två veckor blev nitriten hög (0,8), vattenbyte och nitrivec sänkte nitrit till 0,4 dagen efter. Alla fiskar var pigga under hela processen och överlevde således. Nu är nitriten nere på 0, PH ligger på stabilt 7. Temperatur ligger på 28. Nu är jag väldigt sugen på att inhandla mina första Diskus och då är frågorna som följer: är det för tidigt? Bör man kanske vänta tills akvariet varit igång lite längre? Är ju långledig över jul/nyår och det skulle kännas bra att ha daglig koll på dom. Bör man köpa vuxna (lekpar) eller en grupp yngre individer? Om man skulle köpa en grupp, hur många kan man ha i ett 300l kar? Vill inte att det ska bli för trångt för dom. Och till sist var köper man bäst Diskus? Funkar det med lokala zoohandlaren eller bör man åka till en odlare och kolla? Mycket tjöt och mycket frågor så är tacksam för alla som orkar svara.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Tycker du ska läsa på ordentligt, det finns väldigt mycket att veta om Diskus.

    http://www.plantedtank.net/forums/sh...d.php?t=152359 Här är en väldigt bra guide om man orkar med engelska t.ex.

    Angående Zoohandlare vs odlare så hade jag åkt till en odlare alla dagar i veckan.
    350L Diskus

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Jag håller med Einarsson om att åka till en odlare istället för en akvarieaffär då odlarna har mer specialkunskap om just Discus .
      När det gäller vilken storlek på fisk är det upp till vad du själv vill , de yngrefiskarna är självklart billigare men det är också större risk att man förlorar några på vägen , du lär dig dock att läsa av bättre hur fisken mår om du följer den i uppväxten , själv skulle jag nog rekommendera att inte skaffa fiskar under 10cm .
      Antal fiskar på 300 liter , man brukar säga 45-50 liter per fullvuxen diskus .
      Min högst personliga åsikt då du aldrig haft diskusar innan är , skaffa 6st fiskar i storleken 12cm och uppåt , då får du fiskar du kan följa medans de växer färdigt samt att du kan lära dig en del under resan men som jag sa det är min högst personliga åsikt
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Anjeleo
        • November 2012
        • 3

        #4
        Tack till eder båda för era svar. Det låter vettigt Woodlund, med en grupp om 6. Måste erkänna att jag gick i tankar om lite mindre individer (6-8 cm) initialt just för att som du säger få vara med som början men det kanske är dumdristigt för en nybörjare, då kanske vägen från början till slutet blir plågsamt kort. Men tror du att jag bör vänta med att introducera Diskusar eller är det ok att göra det inom kort? Har ju självklart läst på väldigt mycket men om just Diskus känns det som om man aldrig kan läsa nog. Och ang odlare har jag kikat på Tony i Trollhättan som verkar vara väldigt bra och seriös. Bor f.ö i Skövde och vill gärna handla Diskus så nära som möjligt. Känner ni till några andra bra odlare i närheten av Skövde så tipsa gärna. Men ser ni av infon jag gett att jag gjort några jätte missar såhär långt?

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Jag tycker inte att det ska vara några problem att introducera diskus nu.
          Jag har själv köpt en del diskus från Tony och jag kan varmt rekommendera honom han har mycket fin fisk
          Det enda du skulle kunna ändra lite på är temperaturen, upp till runt 30 grader speciellt när det är yngre fisk du tänkt införskaffa då det hjälper matsmältningen och även växttakten på fiskarna
          Senast redigerad av woodlund; 16 December 2012, 11:07.
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Anjeleo
            • November 2012
            • 3

            #6
            Tack så mycket för hjälp, info och input. Ska ta ett kik på vad Tony har så får vi se vad som händer på Diskusfronten här

            Kommentar

            Arbetssätt...