startat 126 liters, rädd att jag gjort fel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beckisen
    • December 2012
    • 6

    startat 126 liters, rädd att jag gjort fel.

    Jag hoppas någon här vill hjälpa en helt nybörjare som mig. Mycket text och frågor.

    Vi (barnen) fick akvarium i present i somras men vi har satt upp det först nu. Jag har inte läst på så jättemycket innan men så här har vi gjort. Akvariumet är ett 126 liters mp- helglasakvarium. Förra helgen sköljde vi all grus, hällde på vatten, köpte växter i måndags och fyllde på två olika medel man skulle ha i , man fick färdigt kit med akvariet. I måndags satte vi även igång pumpen och tempeturgivaren

    Idag köpte jag fiskar
    en ancistrus mal
    två dalmatiner molly en hone en hane
    en hane prakt guppy och två honor.

    Nu till mina frågor om själva akvariet. det är här jag är rädd att vi gjort mest fel.

    akvariet står inte helt rakt. Eller bänken är 100 % rak men golvet visade sig ha en liten diff just där vilket vi märkte när vi hällde på vatten. Det är nästan 1 cm skillnad mellan höger och vänster sida om man står framifrån. Sen skiljer det ca 1mm från bak till fram. Måste vi rätta det omgående eller kommer det hålla?

    När vi packade upp akvariet fanns det en plastram runt längst ner, min man sa att den borde vara kvar och det är den. Men den är alltså avtagbar och det är ett helglas akvarium, ska denna plastram vara kvar, tas bort eller det har ingen betydelse?

    Vi har ställt akvariet på ett liggunderlag som har flera cm tillgodo runt om.

    FISKfrågor:

    kan man blanda olika mollysar i samma akvarium?
    kan jag lägga till praktbotia till de fiskar jag har?
    scalarar känns som akvariet är för litet för.

    har lovat stora sonen att han ska få vara med och köpa fler fiskar nästa helg så jag vill kunna öka på med nånting då
    funderar på
    tiger barb , tyckte nämligen inte guppysen var så roliga när jag fick hem dem.
    praktbotia.
    en till ancistrus, eftersom sonen vill ha en till.

    Jag har inte tagit prov på vattnet så jag vet inte hur bra det är, malen är superaktiv, har nog kört varvet runt och "städat" akvariet tre varv nu barnen tycker denna är klart roligast. dalmatiner mollysarna simmar runt och verkar hyfsat nöjda. Guppysarna är mest uppe precis under vattenytan, en supertjock hona är mest aktiv och simmar omkring.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sakta i backarna nu, vänta minst en månad på att köpa nya/mer fiskar. Det är den första månaden som kan vara kritisk för invånarna innan de goda bakterierna hjälper till att få igång akvariet på ett tryggt sätt.
    Sedan kan ni börja utöka invånarna sakta och säkert, men det största felet många gör är att de har lite för bråttom.

    Karet kan stå som det gör, det är ingen fara att karet lutar, bara det inte blir vridningar i karet, då finns risk att det spricker. Jag hade personligen tagit bort plastramen runt karet, den gör ingen som helst nytta för själva karets hållfasthet.

    Blanda molly kan ni göra, men de kommer att korsa sig med varandra och vad detta blir är svårt att sia om. Vare sig skalarer eller praktbotia är något att h ai ert kar, de blir alldeles för stora för det och kräver större/högre kar.
    Tigerbarb skulle jag med hoppa över, de kan vara ganska bitska av sig och kan ibland vara notoriska fenbitare på andra fiskar. Då ligger guppyna risigt till....

    Håll en koll på nitriten framöver, och flytande bakterier på flaska tex Nitrivec kan hjälpa till att få igång karet på ett smidigt sätt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Jag kanske inte är den bästa att svara på dina frågor, då jag också är nybörjare, men lite har jag lärt mig på mina misstag och vad jag läst här.

      Efter vad jag fattat, så är det ingen fara om det skiljer 1 cm mellan vänster och höger sida eller mellan fram- och bak kant. Bara det skiljer lika mycket (på varje sida), så botten inte får nån spänning.

      Du bör inte köpa mer fisk innan akvariet gått åtminstånde i 4 veckor. Det är om 1-2 veckor nitrithalten kan skena iväg. Ha dropptest redo och om den sticker iväg, gör ett större vattenbyte och ha i Nitrivec.

      På mitt helglas MP 180l möbelakvarium finns också en plastram längs ner. Den ska vara där och jag har inget under den. Hade akvariet inte haft nån ram, ska man lägga liggunderlag eller frigolit under det. Min ram gör alltså så att botten inte ligger mot underlaget/bänken.

      Ang. fiskar, så praktbotia och scalarer blir för stora för erat akvarium och tiger barb har jag fattat ska vara lite väl agressiva. Läs på om olika fiskar på denna sida under: Avdelningar/Fiskar - artbeskrivningar.

      Finns väldigt många fiskar man vill ha, men det är inte snyggt med en massa olika fiskar. Jag tycker du/ni ska köpa en ancistrus och några mollys och guppys till bara.

      Viktigast för akvariet verkar vara att ha fasta rutiner för det. Belysning slås på och av samma tid varje dag (enklast med en timer) och är på 10-12 timmar. Vattenbyte 30% en gång i veckan. Plus att inte mata för mycket.
      Senast redigerad av Pierre67; 15 December 2012, 21:42.

      Kommentar

      • Beckisen
        • December 2012
        • 6

        #4
        Tack för svaret, min största noja har varit att karet skulle spricka. Jag kommer räta upp det längre fram i tiden men nu är jag bara glad att jag fått igång akvariet och jag ville inte göra om allt direkt.

        Det är lurigt med de som säljer fisk för de tyckte vi kunde ha nästan vad som helst i akvariet. Rådet var max 8 fiskar dock och vi köpte 6 så det var väl ok.

        Det tål verkligen att funderas på vad vi ska utöka akvariet med, fanns så många roliga fiskar att titta på.
        Men när jag läser lite här känns det som nån molly hona till och en ancistrus blir ok iaf till vi lärt oss mer.

        tycker bara praktbotian är så fin.. kanske till ett framtida större akvarium ifall jag får detta akvariumet att funkar bra.

        Måste säga att Ancistrusen var en glad överaskning, den kanske är lite stressad eller nått men den far ju runt överallt och "städar", trodde den skulle vara mer gömd och stillsam.
        Senast redigerad av Beckisen; 15 December 2012, 21:53.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kul att det funkar än så länge. Det bästa rådet jag kan ge är att läsa, läsa och läsa, och när ni gjort det så läser ni lite till.
          Det finns så mycket ni kommer att undra över sedan, så det är bara att fråga på i tråden så får ni säkert svar!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Dom som står i djuraffärerna är antagligen väldigt okunniga eller så vill dom bara sälja. Dom försökte sälja på mig praktbotia, men då hade jag redan läst här att dom blir väldigt stora och avböjde.

            Läs istället på här om olika fiskar, hur stora dom blir, vad dom behöver (vissa behöver finkornig sand, vissa grottor, vissa mycket växter m.m.) och om dom är fredliga och vilka fiskar dom går ihop med. Och läs på om växterna också, dom kräver också olika saker (bottengödning, mycket ljus m.m.) för att överleva.
            Senast redigerad av Pierre67; 15 December 2012, 22:16.

            Kommentar

            • Beckisen
              • December 2012
              • 6

              #7
              En snabb fråga till.
              Jag har en fodertunna som skulle kunna rymma allt vatten från avkvariet. Om jag tvättar ur den med kokande vatten så den är ren. ( har läst att man inte ska ha rengöringsmedel i saker som man har akvariesaker i)
              Kan jag då tömma ner allt vatten + fiskar i den och snabbt stöta upp bänken så det blir rakt och sen tillbaka med allt.
              och kan/bör jag göra det nu, köpte fiskarna igår eller är det bättre att de kommer till ro och jag gör det om 2-3 veckor. Me detta hade jag inte behövt byta något vatten alls utan bara flytta det fram och tillbaka.

              Fiskarna verkar ännu nöjda, skräcken var att någon skulle dött under natten. Men de simmar runt i hela akvariet och idag är alla 3 guppysarna aktiva och simmar runt både högt och lågt. Men som ni sagt det värsta inträffar väl om 2-4 veckor.

              Läste någonstans att kortlek var bra att jämna ut med och jag har mät ut att 20 kort så blir det jämt.

              Kommentar

              • Beckisen
                • December 2012
                • 6

                #8
                I paketet med akvariet ingick flaskorna Tetra - AquaSafe och Tetra- Easy Balance, dessa hällde jag i dag dag3.
                Dag1: tvätta grus i med vatten
                dag2; satte igång doppvärmaren och pumpen/filtret
                dag3: köpte växter hällde i medel ovan.
                dag7: köpte fiskarna

                Det ingick även en CO2 Biostarter. men den verkar mest vara till växterna (ingen svensk beskrivning) så den har jag ignorerat helt. Det är en flaska som ska sitta på utsidan kopplad till en slang man sätter fast på insidan.

                Kommer även om ett tag bara köpa till 1-2 molly honor och ev en till mal bara för att den vi har var så rolig

                Sen lär väl beståndet växa av sig själv gissar jag.

                Kommentar

                Arbetssätt...