Nytt akvarium! Funkar det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonatan1
    • December 2012
    • 37

    Nytt akvarium! Funkar det här?

    Hej

    Jag är helt ny båda här i forumet och med akvarium, jag har lyckats fått ett juwel 160L akvarium av en kompis så jag startade upp det för ungefär 4 veckor sedan med enbart vatten, växter, stenar och Aquasafe, lät det stå i vecka för att komma igång sedan la i några fiskar, som verkade trivas och sedan lagt i några till veckan efter och sedan veckan efter det, men det jag undrar är om jag har gjort rätt med allting?

    Jag har:

    Juwel 160L
    Juwels medföljande filterpump
    10 Koppartetror
    3 scalare (ca2,5 cm utan fenor)
    2 dvärggurami
    1 Gibbiceps (ca 5 cm)
    4 Crystal räkor

    Dom i djuraffären säger att allt det här ska fungera ihop och jag även ska kunna skaffa fler fiskar, men jag tycker att det kanske blir för trångt?

    så mina frågor är:

    Passar mina arter ihop utan problem?
    Har jag för många fiskar i mitt akvarium?
    Kan jag skaffa fler fiskar ? (mindre fiskar syftar jag på)
    Är det något VIKTIGT jag behöver tänka på förutom regelbunda vattenbyten, mata och kolla att alla fiskar mår bra?
    Sen vill jag gärna ha en personlig åsikt om mitt akvarium

    Jag ska försöka lägga upp en bild också


    /Jonatan
    //​Jonte från Åkersberga
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Jonatan1
    Hej

    Jag är helt ny båda här i forumet och med akvarium, jag har lyckats fått ett juwel 160L akvarium av en kompis så jag startade upp det för ungefär 4 veckor sedan med enbart vatten, växter, stenar och Aquasafe, lät det stå i vecka för att komma igång sedan la i några fiskar, som verkade trivas och sedan lagt i några till veckan efter och sedan veckan efter det, men det jag undrar är om jag har gjort rätt med allting?

    Jag har:

    Juwel 160L
    Juwels medföljande filterpump
    10 Koppartetror
    3 scalare (ca2,5 cm utan fenor)
    2 dvärggurami
    1 Gibbiceps (ca 5 cm)
    4 Crystal räkor

    Dom i djuraffären säger att allt det här ska fungera ihop och jag även ska kunna skaffa fler fiskar, men jag tycker att det kanske blir för trångt?

    så mina frågor är:

    Passar mina arter ihop utan problem?
    Har jag för många fiskar i mitt akvarium?
    Kan jag skaffa fler fiskar ? (mindre fiskar syftar jag på)
    Är det något VIKTIGT jag behöver tänka på förutom regelbunda vattenbyten, mata och kolla att alla fiskar mår bra?
    Sen vill jag gärna ha en personlig åsikt om mitt akvarium

    Jag ska försöka lägga upp en bild också


    /Jonatan

    Hej och välkommen till forumet.

    Vi börjar med det mest grundläggande, och det som inom kort kan bli riktigt jobbigt.

    Uppstarten är i snabbaste laget kanske, vilket kan ge en nitritspik, dvs vattnet blir lite giftigt,
    vilket kan orsaka massdöd om man inte är observant.

    Börja med att springa ner till butiken och köp ett nitrittest, och då skall det vara DROPPTEST,
    följ instruktionerna, och ser du tecken på nitrit, så fråga här hur du skall göra.

    Sedan kommer vi till fiskarna.

    Vi börjar med Malen, om det är den normala Gibbin, så blir den på tok för stor för karet.
    Den behöver bra mycket större kar än 160 liter.

    Scalarer kan....kanske...eventuellt funka i 160 liter, men det är i det absolut snålaste laget.
    Vidare så är det iaf för litet för mer än ett par, om du ser att två st har bildat ett par, vilket
    man ser när de leker, så måste nog övriga scalarer ut från karet, såvida du inte tycker det
    är roligt att håva upp döingar...för paret kommer med största sannolikhet slå ihjäl de siste...


    Om ett litet tag när scalarerna har vuxit till sig, så kommer de att upptäcka att husse är en snäll
    person, han har dukat upp till rakbuffé, dvs de kommer att slafsa i sig räkorna när de är så stora
    att de kan få i delar av räkan i munnen.


    Så....min personliga åsikt.

    1)
    Ut med malen, ersätt med 1-2-3 vanliga ancistrus

    2)
    Fundera allvarligt på att byta ut scalarerna mot en mindre fisk, varför inte ett mindre gäng
    dvärgciklider på botten ?

    3)
    Om du tar väck Malen + scalarerna så kan du nog dratta ner 5-7 extra koppartetror. Tänk på
    att det är klart snyggare med fler av samma art, ärn många arter i ett kar.


    Sist, gällande inredningen.

    Svårt att säga, ser inte hela karet, men jag tycker det ser ut som att en av blommorna är en fredskalla,
    står längst bak, med höga smala blad som är lite ljusare i kanterna, om det är en sådan så är det
    ingen vattenväxt, den kommer isfa tt inom kort ruttna och fördärva karet. Sälj tyvärr ofta som vattenväxt.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Jonatan1
      • December 2012
      • 37

      #3
      Jag va inte med när vi handlade scalarna men jag läste på om dom när jag hade dom hemma och jag vart orolig för deras storlek i det här lilla akvariet, så dom kanske vi ska sälja tillbaka till djuraffären, jag vet inte riktigt, och malen är den som blir stor (hört att den blir ca 50 cm) så den kommer vi att få göra oss av med... det va bara så dumt för dom i djuraffären sa att vi skulle skaffa den, medans vi kollade på en annan algätare som skulle bara bli 6-7 cm men eftersom vi är nybörjare så lysssna vi på dom, men jag ska tänka till med ordentligt hur jag ska göra. och på bilden så syns nästan hela akvariet, det är bara några cm till, så det är inte stort, men TACK för svaret!
      //​Jonte från Åkersberga

      Kommentar

      • mattiasmillberg
        • February 2010
        • 165

        #4
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        Hej och välkommen till forumet.

        Vi börjar med det mest grundläggande, och det som inom kort kan bli riktigt jobbigt.

        Uppstarten är i snabbaste laget kanske, vilket kan ge en nitritspik, dvs vattnet blir lite giftigt,
        vilket kan orsaka massdöd om man inte är observant.

        Börja med att springa ner till butiken och köp ett nitrittest, och då skall det vara DROPPTEST,
        följ instruktionerna, och ser du tecken på nitrit, så fråga här hur du skall göra.

        Sedan kommer vi till fiskarna.

        Vi börjar med Malen, om det är den normala Gibbin, så blir den på tok för stor för karet.
        Den behöver bra mycket större kar än 160 liter.

        Scalarer kan....kanske...eventuellt funka i 160 liter, men det är i det absolut snålaste laget.
        Vidare så är det iaf för litet för mer än ett par, om du ser att två st har bildat ett par, vilket
        man ser när de leker, så måste nog övriga scalarer ut från karet, såvida du inte tycker det
        är roligt att håva upp döingar...för paret kommer med största sannolikhet slå ihjäl de siste...


        Om ett litet tag när scalarerna har vuxit till sig, så kommer de att upptäcka att husse är en snäll
        person, han har dukat upp till rakbuffé, dvs de kommer att slafsa i sig räkorna när de är så stora
        att de kan få i delar av räkan i munnen.


        Så....min personliga åsikt.

        1)
        Ut med malen, ersätt med 1-2-3 vanliga ancistrus

        2)
        Fundera allvarligt på att byta ut scalarerna mot en mindre fisk, varför inte ett mindre gäng
        dvärgciklider på botten ?

        3)
        Om du tar väck Malen + scalarerna så kan du nog dratta ner 5-7 extra koppartetror. Tänk på
        att det är klart snyggare med fler av samma art, ärn många arter i ett kar.


        Sist, gällande inredningen.

        Svårt att säga, ser inte hela karet, men jag tycker det ser ut som att en av blommorna är en fredskalla,
        står längst bak, med höga smala blad som är lite ljusare i kanterna, om det är en sådan så är det
        ingen vattenväxt, den kommer isfa tt inom kort ruttna och fördärva karet. Sälj tyvärr ofta som vattenväxt.




        .

        Har haft min gibbecs mal i 2 år o den är ca 8 cm nu. ( var 4 cm när jag köpte den ) så ha kvar den, Blir den för stor så byta ut den då.. kan ju ta 10 år innan den är så stor att den inte platsar i ditt kar!

        Har själv haft scalarer i ett lite större kar men det var inga problem. Kolla hur det funkar och välj själv beroende på vilken harmoni du har i karet!


        Åk ner till affären o köp dropp teset för nitrit som Ken säger. Det absolut viktigaste testet i ett ny startat akvarium..

        Lycka till!!

        Kommentar

        • Jonatan1
          • December 2012
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av mattiasmillberg
          Har haft min gibbecs mal i 2 år o den är ca 8 cm nu. ( var 4 cm när jag köpte den ) så ha kvar den, Blir den för stor så byta ut den då.. kan ju ta 10 år innan den är så stor att den inte platsar i ditt kar!

          Har själv haft scalarer i ett lite större kar men det var inga problem. Kolla hur det funkar och välj själv beroende på vilken harmoni du har i karet!


          Åk ner till affären o köp dropp teset för nitrit som Ken säger. Det absolut viktigaste testet i ett ny startat akvarium..

          Lycka till!!
          Okej, ja jag ska försöka ta mig till djuraffären idag annars imorgon och så ska jag köpa ett nitrit test, men jag testar och låta det va som det är och funkar det inte så byter jag ut scalarna, och malen får växa på sig så får vi se när den blir för stor, Tack så mycket för era svar!
          //​Jonte från Åkersberga

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av mattiasmillberg
            Har haft min gibbecs mal i 2 år o den är ca 8 cm nu. ( var 4 cm när jag köpte den ) så ha kvar den, Blir den för stor så byta ut den då.. kan ju ta 10 år innan den är så stor att den inte platsar i ditt kar!

            litet kar + inte optimal mat = taskig tillväxt.

            rätt kar + rätt mat = snabbväxande










            jag kan visst stänga in min grabb som idag är 128 cm i en liten garderob, slänga till
            honom en macka eller två om dagen, visst växer han, men han mår inte så bra......


            your call om ni vill att fisken ska må bra eller inte.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • mattiasmillberg
              • February 2010
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              litet kar + inte optimal mat = taskig tillväxt.

              rätt kar + rätt mat = snabbväxande









              jag kan visst stänga in min grabb som idag är 128 cm i en liten garderob, slänga till
              honom en macka eller två om dagen, visst växer han, men han mår inte så bra......


              your call om ni vill att fisken ska må bra eller inte.



              .

              Ken du kan nog alltid bäst verkar det som!

              Har min gibbecs mal i ett 450liter kar med ett gäng malar till! Har haft 3 gibbecs malar i mina dagar och ingen har växt mega snabbt.. Men bra mår dem för dem är jätte fina!

              Under dem åren jag haft akvarium så har jag aldrig haft problem med att fiskar växer 10cm på 1 år! Då måste det väl istället vara övermatning!
              Klart matar man 5-6 gånger om dagen då växer dem ju fort, men är det optimalt?


              Så jämför inte med att du slänger in din grabb, spydigheterna kan du hålla för dej själv!

              Kommentar

              • Jonatan1
                • December 2012
                • 37

                #8
                Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                Ken du kan nog alltid bäst verkar det som!

                Har min gibbecs mal i ett 450liter kar med ett gäng malar till! Har haft 3 gibbecs malar i mina dagar och ingen har växt mega snabbt.. Men bra mår dem för dem är jätte fina!

                Under dem åren jag haft akvarium så har jag aldrig haft problem med att fiskar växer 10cm på 1 år! Då måste det väl istället vara övermatning!
                Klart matar man 5-6 gånger om dagen då växer dem ju fort, men är det optimalt?


                Så jämför inte med att du slänger in din grabb, spydigheterna kan du hålla för dej själv!
                Men kan jag ha kvar alla mina fiskar utan att vara "elak" emot dom ? klarar dom sig okej eller mår dom dåligt i mitt akvarium ?
                //​Jonte från Åkersberga

                Kommentar

                • mattiasmillberg
                  • February 2010
                  • 165

                  #9
                  Jag är ingen expert men jag menar bara att ser dem ut o må bra och äter med god aptit. Samt inte växer för fort o blir gigantiska så borde det väl funka bra!
                  Tror inte man skall vara så orolig hela tiden för att dem skall må "dåligt".

                  Matar man lagom och sköter sina vattenbyten så brukar det gå bra!

                  Ser man att dem växer för mycket då får man ta tag i det då!

                  Men kolla noga att du inte har nitrit! Mata sparsamt den första månaden!

                  Blir dem stora så byta bort dem.
                  Om du själv tycker dem är för stora så åk tillbaka till affären o se om du kan byta dem till mindre fisk men känns det rätt för dej så behåll dem.


                  Finns alltid folk som vill ha stora malar och har stora akvarium..

                  Lycka till

                  Kommentar

                  • Jonatan1
                    • December 2012
                    • 37

                    #10
                    Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                    Jag är ingen expert men jag menar bara att ser dem ut o må bra och äter med god aptit. Samt inte växer för fort o blir gigantiska så borde det väl funka bra!
                    Tror inte man skall vara så orolig hela tiden för att dem skall må "dåligt".

                    Matar man lagom och sköter sina vattenbyten så brukar det gå bra!

                    Ser man att dem växer för mycket då får man ta tag i det då!

                    Men kolla noga att du inte har nitrit! Mata sparsamt den första månaden!

                    Blir dem stora så byta bort dem.
                    Om du själv tycker dem är för stora så åk tillbaka till affären o se om du kan byta dem till mindre fisk men känns det rätt för dej så behåll dem.


                    Finns alltid folk som vill ha stora malar och har stora akvarium..

                    Lycka till
                    okej, Tack för din hjälp, jag gör som du säger nu. jag behåller mina fiskar så får vi se när dom blir större vad som händer, och jag kommer göra vattenbyte varannan vecka och då byter jag ungefär 20% av vattnet, och jag ska köpa nitrit dopp test så fort jag kan! malen han är ganska slö på dagarna men på nätterna så putsar han den bakre rutan fin, och jag ger han algae wafers 2 gånger i veckan, men hur ofta tycker du att jag ska ge han det? Malen är ju ensam och liten (ca 5 cm) och får en hel sån när jag släcker
                    //​Jonte från Åkersberga

                    Kommentar

                    • mattiasmillberg
                      • February 2010
                      • 165

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonatan1
                      okej, Tack för din hjälp, jag gör som du säger nu. jag behåller mina fiskar så får vi se när dom blir större vad som händer, och jag kommer göra vattenbyte varannan vecka och då byter jag ungefär 20% av vattnet, och jag ska köpa nitrit dopp test så fort jag kan! malen han är ganska slö på dagarna men på nätterna så putsar han den bakre rutan fin, och jag ger han algae wafers 2 gånger i veckan, men hur ofta tycker du att jag ska ge han det? Malen är ju ensam och liten (ca 5 cm) och får en hel sån när jag släcker
                      Jag hade nog kört vattenbyte varje vecka med tanke på att fiskarna är relativt stora!
                      Jag har fyra akvarium nu ( 450, 375, 240, 60 ) och det tar mej 40 min i veckan att byta och fylla på vatten.
                      Så det är inte speciellt tidskrävande om man använder sej av olika knep..

                      Försök få ordning på akvariets bakterie kultur innan du börjar med massa vattenbyten.. Köp testet så fort du kan, är det ingen nitrit då har du gjort rätt. Har du nitirit går det alltid att fixa.

                      Testa dej fram vad som passar dej med maten till malen, man får göra misstag! ( mata dock lite nu tills akvariets balans är ok och nitrit fri )

                      mycket man än läser vad andra gjort så kommer man göra misstag själv oxå, Det lär man sej av mer än något annat.
                      Men fråga här på forumet om du undrar över något.
                      Lyssna lite på alla och fatta dina egna beslut på det..

                      Välkomen till akvarieträsket!

                      Kommentar

                      • Jonatan1
                        • December 2012
                        • 37

                        #12
                        Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                        Jag hade nog kört vattenbyte varje vecka med tanke på att fiskarna är relativt stora!
                        Jag har fyra akvarium nu ( 450, 375, 240, 60 ) och det tar mej 40 min i veckan att byta och fylla på vatten.
                        Så det är inte speciellt tidskrävande om man använder sej av olika knep..

                        Försök få ordning på akvariets bakterie kultur innan du börjar med massa vattenbyten.. Köp testet så fort du kan, är det ingen nitrit då har du gjort rätt. Har du nitirit går det alltid att fixa.

                        Testa dej fram vad som passar dej med maten till malen, man får göra misstag! ( mata dock lite nu tills akvariets balans är ok och nitrit fri )

                        mycket man än läser vad andra gjort så kommer man göra misstag själv oxå, Det lär man sej av mer än något annat.
                        Men fråga här på forumet om du undrar över något.
                        Lyssna lite på alla och fatta dina egna beslut på det..

                        Välkomen till akvarieträsket!
                        Tack så jätte mycket för all hjälp! Jag har inge svårigheter att lägga ner tid på fiskarna! Jag lägger ner så mycket tid som behövs självklart men jag vet inte allt men jag lär mig massa nytt om mina fiskar varje dag
                        //​Jonte från Åkersberga

                        Kommentar

                        • Jonatan1
                          • December 2012
                          • 37

                          #13
                          Jag har nu varit på djuraffären och köpt multitest, för det va den ända dom hade men den visa små mängder nitrat och inget nitrit alls och ph är ca 6.8
                          //​Jonte från Åkersberga

                          Kommentar

                          • mattiasmillberg
                            • February 2010
                            • 165

                            #14
                            Gott, då funkar det ju bra..

                            Fortsätt att mata lite sparsamt ett tag till, Fiskarna klarar sej ändå.

                            Ha det gott !!

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Jag har haft min gibbis i 4 år snart och han är typ 12cm. 180L men han ska doneras till zoo nu pga att han är i största laget. Så kan du ju göra. Din lokala zoo butik tar säkert emot honom när han växt på sig. Sen om det är rätt eller fel att ha en gibbis i just ditt kar vet jag inte. Min ser då frisk och kry ut

                              MVH Rikard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...