Precis startat upp ett nytt akvatium 180L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Fortsätt helst med en bakteriekultur och håll vattenbytena små små ett par veckor till du Bakteriekulturer är lika bra mot nitritproblem som vattenbyten är dåliga
    Hur går det med Nitratbalansen om man inte gör vattenbyten? Måste jag mäta det med?

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #17
      24 Dagar idag..

      Mina Platys har ynglat av sig men jag har ett problem, jag upptäckte en gång att ett yngel sögs in i min pump
      -som tur var så såg jag det och stängde av pumpen så att den kunde simma ut igen.
      Vad kan vara lämpligt att sätta för insuget? VIll ju inte att det ska hända igen..

      Jag satt in 2 Ancistrus och 3 siameser förra veckan för att algerna började ta över lite mycket pga att jag inte haft en timer på Belysningen dom första veckorna, har kollat nitrit varje dag i en vecka nu och det ligger stabilt.

      Funderar på att fixa några sniglar nästa vecka och kanske någon fisk + mera växter.
      FInns det någon ciklid som skulle passa bra i mitt 180l? Har tittat lite i databasen, men det mesta är ju för guldmedlemmar. Och jag är för snål den här månaden för att skaffa medlemskap

      Jag hade Skalare i mitt förra akvarium, men jag tycker att dom var lite elaka mot dom mindre fiskarna så jag vet inte om jag vill ha sådana. Förmodligen så var väl mitt 54l akvarium lite litet för dem, men de hade jag ingen aning om på den tiden.

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        #18
        Min dotter tömmer pumpen på platy yngel en gång i veckan. Oftare om det verkar bli många. Som mest har det varit 22st.

        Om du inte tänkt odla platy så stoppa i nån fisk som äter yngel. Annars måste du snart skaffa ett till kar. Har du bara lite gömställen så klarar sig alltid några yngel och du slipper problemet vart du ska göra av all fisk.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #19
          Jasså, hade ingen aning att dom ynglade av sig så lätt.

          Jag tycker Kakaduor verkar trevliga att ha en hane och 2 eller 3 honor, men är det för tidigt att stoppa i sådana efter 4 veckor?

          Tänkte mig kardinaltetror som stimfisk funkar dom ihop med Cikliden?

          Blir det för mycket om man stoppar i lite räkor och några sandsnäckor med?

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #20
            Sv: Precis startat upp ett nytt akvatium 180L.

            Ja det är lite för tidigt för kakaduor ännu. Har du tur så klarar de sig men de är rätt känsliga för dålig vattenkvalitet så jag skulle råda dig att vänta minst en månad till, gärna längre, innan du skaffar dessa. Vilket stimfisk du väljer till dessa är inte så noga, de flesta funkar.
            Räkor och sniglar belastar inte karet nämnvärt utan får snarare anses som nyttodjur som städar och äter alger. De små arterna av räkor kan dock ligga i riskzonen att bli mat till kakaduor så satsa hellre på de lite större amanoräkorna.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #21
              Ska nog ta en sväng till djuraffären idag och kika vilka räkor dom har, förhoppningsvis har dom någon större modell..

              Då väntar jag med Ciklider, skulle ju inte vara roligt om dom dog..

              Kommentar

              • Scrogge
                • November 2012
                • 40

                #22
                Ja lite tips kan ha nylonstrumpa på filter så inte yngel kan komma till pumpen som jag gör undvika fastnar som platy eller guppy yngel.

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #23
                  I brist på Räkor så blev det 2st Elefantsnäckor och 10 Glödbandstetror..
                  Lite fler bilder:

                  Note:  This blog post outlines upcoming changes to Google Currents for Workspace users. For information on the previous deprecation of Googl...


                  Tetrorna har sprutat ur sig ägg i flera omgångar fast dom äter upp alla innan dom hinner landa på något blad..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...