Vilken städhjälpsfisk behöver jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Vilken städhjälpsfisk behöver jag?

    I helgen så bytte jag ut de krukväxter som jag blivit pålurad, till riktiga vattenväxter. Men när jag bökat runt i sanden och fått planterat de nya växterna så såg jag hur smutsigt den ljusa sanden blivit. Efter att karet varit igång i drygt två veckor så har det börjat komma lite alger på det mesta. Gissar att det är till viss del alger som också satt sig på sanden, för den ser lite mörkaktig och tråkig ut, men det är väl annan skit också kan jag tänka. Jag har 4st svärdbärare och två pansarmalar i mitt 180 liters kar och undrar om det är för tidigt att sätta in någon typ av städfisk/snäckor som rensar rent i sanden? Och i så fall vad för djur? Gärna lite tips på det. Har hört mycket gott om diverse snäckor, men är inte jättesugen på något som efter att man lagt i 5st förökar sig till millijarders efter att man knappt hunnit vända ryggen till
    Finns det inget trevligt djur som håller kåtlusten i schack och istället dammsuger min sand?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    jodå, det finns.

    De heter Malajsiska Sandsnäckor.

    Och visst, de blir fetemånga efter ett tag.

    Men....

    Om karet är rätt skött, så syns de inte på dagen. De gräver ner sig i sanden när det
    är ljust.

    De kommer enbart fram på dagtid om det är för många.

    Vilket i sin tur är världens bästa indikator på att det är nått som är fel med karet.

    Mina bottnar är TOKRENA, och de syns inte på dagen, men tänder jag ficklaman på
    natten, så ser jag flera hundra.


    Så, ner med sådan i karet.

    Ser du dom på dagtid.....så är det nått som är fel, oftast övermatning.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Får bli att inhandla ett gäng sådana då. Hur många är lagom att skaffa i början? Finns det ingen fisk som tycker att dessa är en delikatess som kan hålla nere antalet så det inte överbefolkas?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av JiBe
        Får bli att inhandla ett gäng sådana då. Hur många är lagom att skaffa i början? Finns det ingen fisk som tycker att dessa är en delikatess som kan hålla nere antalet så det inte överbefolkas?


        men.....

        om det nu blir för många.....

        så är det nått som är fel ju.....

        är det inte bättre då att rätta till det som är fel....?


        ungefär som att du varje morgon tar en treo för att du har ont i huvvet....

        efter ett tag får du ta lugnande för att händerna började skaka....

        efter ett tag får du ta uppåttjack för att hålla dig vaken....

        efter ett tag får du ta nedåttjack för att sova.....

        efter ett tag så dör du....


        klart bättre att ta reda på varför du isf har ont i huvvet och rätta till det.....



        som sagt var...har malajer i alla mina kar...ser dom inte på dagen.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Jag köpte sand till mitt 180l först. Såg väldigt fint ut i början, m en efter ett tag så började den se förjäklig ut. Skitig som fasen och fick sumpgas i den. Fick då rådet att skaffa malajer vilket jag gjorde. Herregud vad dom yngla av sig! Ja, sanden blev bättre, men dessa snäckor var överallt, på rutorna, på stenarna och på rötterna...

          Kanske jag övermata, men mata faktiskt bara en gång om dagen!? Iallafall fick jag nog och bytte botten (efter ordentlig rengöring) till engelsk sjösten istället. Nu har jag varken problem med ful (skitig) sand, sumpgas eller snäckor.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre67
            Kanske jag övermata, men mata faktiskt bara en gång om dagen!? .

            bara för att man matar 1 gång per dag så innebär inte det per automatik att man matar rätt.

            det är till 99,9999% sannolikhet att snäckorna får för mycket mat om de invaderar ett kar.

            det behöver inte vara fiskmat, det kan lika gärna vara gamla växtdelar, döda fiskar, eller annat
            organiskt som de kan tugga,



            i 3 av mina kar matar jag 3-5 ggr per dag.....ser inga malajer i dom karen på dagtid.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              bara för att man matar 1 gång per dag så innebär inte det per automatik att man matar rätt.

              det är till 99,9999% sannolikhet att snäckorna får för mycket mat om de invaderar ett kar.

              det behöver inte vara fiskmat, det kan lika gärna vara gamla växtdelar, döda fiskar, eller annat
              organiskt som de kan tugga,



              i 3 av mina kar matar jag 3-5 ggr per dag.....ser inga malajer i dom karen på dagtid.




              .
              3-5 ggr per dag? Hur lite matar du då?

              MVH Rikard

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Ryskbompa
                3-5 ggr per dag? Hur lite matar du då?

                MVH Rikard
                Så mycket att det tuggas upp på 35-45 sek, eller iaf så att allt tuggas upp innan det landar på botten
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Jojje81
                  • April 2012
                  • 17

                  #9
                  Sv: Vilken städhjälpsfisk behöver jag?

                  Oj önskar jag hade tid att mata så ofta har tillräckligt svårt att kunna göra det två gånger per dag

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • JiBe
                    • November 2012
                    • 135

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    men.....

                    om det nu blir för många.....

                    så är det nått som är fel ju.....

                    är det inte bättre då att rätta till det som är fel....?


                    ungefär som att du varje morgon tar en treo för att du har ont i huvvet....

                    efter ett tag får du ta lugnande för att händerna började skaka....

                    efter ett tag får du ta uppåttjack för att hålla dig vaken....

                    efter ett tag får du ta nedåttjack för att sova.....

                    efter ett tag så dör du....


                    klart bättre att ta reda på varför du isf har ont i huvvet och rätta till det.....



                    som sagt var...har malajer i alla mina kar...ser dom inte på dagen.....



                    .
                    Jo självklart rättar man till problemet

                    Men jag gillar att ha kontroll och har lite ågren över att plantera in ett par malajer som kanske exploderar i antal, troligen av att något är fel i karet och är då ett jättebra "larm". Men om jag nu lyckas sköta karet så att allt är i sin ordning, handlar det fortfarande om att de blir ett hundratal? Gillar inte riktigt tanken på så många, även om det är jättebra... Måste vara en nybörjargrej som jag måste komma över

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      Så mycket att det tuggas upp på 35-45 sek, eller iaf så att allt tuggas upp innan det landar på botten
                      Okay. Låter som en bra ide. Får man fråga varför du delar upp det på så många gånger per dag? Gynnar det firrarna på nå vis?

                      MVH Rikard

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Okay. Låter som en bra ide. Får man fråga varför du delar upp det på så många gånger per dag? Gynnar det firrarna på nå vis?

                        MVH Rikard

                        I mitt fall är det pga av att jag vill maxa yngelproduktionen.

                        Samtidigt är det ju så att i naturen så äter inte fiskar 1 gång per dag.
                        De äter hela tiden, dock väldigt lite per tugga, ungefär som om du skulle sprida
                        ut frukost / lunch / middag över 12 timmar, det blir typ en liten tugga var 10.e minut.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av JiBe
                          Jo självklart rättar man till problemet

                          Men jag gillar att ha kontroll och har lite ågren över att plantera in ett par malajer som kanske exploderar i antal, troligen av att något är fel i karet och är då ett jättebra "larm". Men om jag nu lyckas sköta karet så att allt är i sin ordning, handlar det fortfarande om att de blir ett hundratal? Gillar inte riktigt tanken på så många, även om det är jättebra... Måste vara en nybörjargrej som jag måste komma över
                          Japp, lär bli många.

                          Men än en gång......de syns inte dagtid, stör ju ingen, och ger direkt signal om nått är fel,,,,,

                          vad är problemet ?



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Enda jag ser av mina är spår i sanden, ser ut som någon har dragit små streck med en pinne.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • JiBe
                              • November 2012
                              • 135

                              #15
                              Det får väl bli en bunt med sandsnäckor då, men var köper man dessa? Var inne på ett zoo här i närheten men där fanns inga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...