Hur många i 600 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gutenberg
    • November 2012
    • 26

    Hur många i 600 liter?

    Hej igen,

    Startade upp mitt första kar i vuxen ålder för tre veckor sen (350 liter - se separat tråd om du vill läsa ett långt inlägg.....).

    Har redan nu kommit fram till att det kommer att inhandlas ännu ett kar som är ännu större (600 liter cirkus) när det dyker upp ett lämpligt begagnat. Där kommer jag sen enbart att ha slöjstjärtar och några lämpliga malar och tror att det kan bli helläckert faktiskt. Kommer även att införskaffa en liten "sjukstuga" på ca 50 liter framöver för att ha någonstans att göra av konvalescenter. Var dessutom inga problem alls att få igenom det här hemma

    Har två frågor:

    1. Hur många slöjisar anser ni att man kan ha i 600 liter? 12 är en tanke hos mig, vad tror ni?

    2. Förslag på lämpliga malar till det karet? Tempen är tänkt att ligga på 22 grader.

    Tack och bock.
    Gutenberg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    1. 12 st lär inte vara några problem när karet är i balans.
    2. jag tror det blir svårt att hålla nere tempen till 22 grader, men vanlig odlad Ancistrus är nog ett bra val.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gutenberg
      • November 2012
      • 26

      #3
      Tack för svar.

      Tolv är tänkt som slutmål sen så det är inte alla på en gång som gäller Inte bestämt antal än utan väntar på rätt kar först som sagt och får anpassa efter det. Jag räknade på 50 liter per fisk eftersom de är små bajsmaskiner men en del räknar på 1l per cm och då blir det ju betydligt fler om man räknar på att de kan bli ca 20 cm med bra förhållanden.

      Tänkte du på belysningen eftersom du tror att 22 blir svårt att hålla? Vi har nog sällan mer än 21 grader hemma (bor i eget hus så vi styr ju själva) men det är klart att på sommaren kan det ju bli en annan sak.

      Ancistrus är trevligt men det lär väl behövas några stycken om det är 600 liter? Funkar de med engelsk sjösten förresten eller krävs det sand för att de ska trivas?

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Sjöstenen funkar.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det funkar bra med Engelsk sjösten/sand så kör på det. Du kan ha 5-6 st Ancistrus i ett sådant kar, bara du även har lite rötter och annat de kan gömma sig bland.
          "Regeln" om 1 cm fisk/liter vatten är kanske en fingervisning ibland, men stämmar sällan. Som du skriver skiter slöjisar som små grisar, och du kommer snart att se hur många som passar i ett sådant kar. Normalmått på ett 600 liters är 200x50x60 och jag tror nog att det rymmer fler. Givetvis beroende på filterkapacitet.
          All elektronik som är ihop med karet alstrar värme, innerfilter, belysning osv, därav min misstanke om att hålla nere tempen. Men även 24 grader är lugnt, så jag tror nog att du tänkt igenom saken noga!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Gutenberg
            • November 2012
            • 26

            #6
            Sjösten it is med andra ord.

            Ska ev. kolla på ett 576-liters nästa vecka med måtten 160x60x60 så får vi se om det blir det eller om jag kollar vidare.

            Tänkte inte på att elektroniken också värmer upp det. Har 23 grader i det jag startade för tre veckor sen och det har gått fint hittills (förutom när doppvärmaren jag fick med gick på generalstrejk).

            Tips på var engelsk Sjösten med fördel kan inhandlas? Känns som att enbart jag just nu betalar lönerna till de anställda på djuraffärerna här så det kunde ju vara kul att sponsra ngn annan. Nä, skämt åsido så vet jag ju att många köper sand på Jula o.s.v men vet ni om liknande affärer även har Sjösten?

            Kommentar

            • Gutenberg
              • November 2012
              • 26

              #7
              Och min telefon tycker inte att sjösten är ett bottensubstrat utan ett efternamn med stort S....

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Om du inte vill handla på zoobutiken kan du ju titta på firmor som säljer betongplattor och dylikt för trädgårdsbruk.

                Kommentar

                • Gutenberg
                  • November 2012
                  • 26

                  #9
                  Tack för tipset. Handlar mer än gärna i zoobutikerna men de har en tendens till att vara sjukt dyra på vissa grejer grus verkar vara en sån sak men annars plöjer jag gärna ner pengar hos djuraffärerna

                  // Björn

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Om du inte vill handla på zoobutiken kan du ju titta på firmor som säljer betongplattor och dylikt för trädgårdsbruk.
                    Trädgårdsbutiker säljer sjösten som dekoration, och det brukar tyvärr vara ännu dyrare.

                    Till ett 600 liters går det 5-6 säckar lite beroende på hur tjockt lager man lägger, jag vet inte om det är den största kostnade du råkar ut för...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Gutenberg
                      • November 2012
                      • 26

                      #11
                      Troligtvis inte, lägger gärna pengar på karen ska tilläggas men grus är väl inte det roligaste även om det blir hemskt snyggt Ska ta en koll på vad som blir bra så jag vet sen när det blir dags

                      //Björn

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        om man vill ta jobbet med tvätt så kan man komma undan skitbilligt med andra leverantörer och annan form av bottenmatrial

                        köpte senast lite stenmjöl storlek 0-4 mm på ett grustag.

                        pyntade 0,210/kilo.

                        3/4-delar försvann i tvätten, kvar blev storlek 2-4 mm,

                        slutkostnad = ~ 0,85 / kilo


                        till normal tjocklek för 600 kg så vill man kanske ha ~ 110-130 kg.

                        dvs i runda slängar ~ en hundralapp, exklusive vatten till tvätten


                        men så fick jag kanske tillbringa 3-4 timmar till ett kar på 112 liter med att tvätta.....




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Är det sådant som kallas dumsnålt?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Är det sådant som kallas dumsnålt?

                            njau....i mitt fall var det faktiskt designen som styrde.


                            rummet karet står i går i vitt / svart / "grårostfritt".

                            möbeln är vit, toppskivan är svart, rampen är svart,

                            bakgrund mörk, med "ljusare vita partier".

                            det ville till en botten som gick i samma färgskala.

                            ergo, svart diabaskross, den gav exakt den färgen jag ville ha.

                            enda färgfläckarna i det rummet är blommor och fiskar, varav en av de tre fisksorterna
                            är hur grå som helst,,,,,,,,




                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              om man vill ta jobbet med tvätt så kan man komma undan skitbilligt med andra leverantörer och annan form av bottenmatrial

                              köpte senast lite stenmjöl storlek 0-4 mm på ett grustag.

                              pyntade 0,210/kilo.

                              3/4-delar försvann i tvätten, kvar blev storlek 2-4 mm,

                              slutkostnad = ~ 0,85 / kilo


                              till normal tjocklek för 600 kg så vill man kanske ha ~ 110-130 kg.

                              dvs i runda slängar ~ en hundralapp, exklusive vatten till tvätten


                              men så fick jag kanske tillbringa 3-4 timmar till ett kar på 112 liter med att tvätta.....




                              .
                              Men Kensa, hur rimmar detta då?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...