Nybörjare - nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mirksu
    • December 2012
    • 9

    Nybörjare - nystartat akvarium

    Hej!
    I lördags startade vi vårt nya akvarium, 240l. Satte in bakterier från en flaska och första fiskarna fick flytta in i tisdags, 5 kardinaltetror och en snowball pleco. Har nu i efterhand förstått att plecon kanske inte var ett helt lyckat köp, men enligt säljaren var det inga problem.

    Nå, vi har satt en nylonstrumpa kring utsuget till ytterfilter (silkorgen fick jag inte på plats, fel storlek?) och det har varit problem med att den täpps igen och filtreringshastigheten sänks.

    Idag såg jag att det finns vita slöjliknande grejer kring växterna och roten. Vad är det? Alger??

    Hoppas någon kan svara på min fråga, blir lite orolig...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser det ut som gelé är det lugnt, oftast nya rötter som får detta på sig den första tiden men försvinner av sig själv. Skulle det störa för mycket kan du alltid ta bort det mekaniskt.
    Och som du redan sagt, malen är ganska känslig mot dåliga vattenvärden, och skulle detta inträffa blir det dyra läropengar....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mirksu
      • December 2012
      • 9

      #3
      Aha, så ingen fara på taket alltså? Skönt!

      Nu fick jag dit silkorgen iaf. Det fanns 2 sätt att montera ihop det och förstås lyckades jag välja fel, och fattade inte det heller förrän nu! Men nu sitter den där och filtreringen fungerar igen.

      Jag har läst på ordentligt, men det är svårt att välja fiskar! Vi ska i alla fall skaffa fler kompisar till tetrorna så att det blir en rejäl stim. Vilka fiskar uppehåller sig mer på ytan? Gör sebrafisk det? Eller guppys? Har inte hittat någon info om det nämligen.

      /Mira

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Får jag fråga vad det är för pump det handlar om för det låter mer än märkligt att insugskorgen inte skulle passa...?


        :.... Du fixade det tydligen så kör i vind
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av Mirksu
          Jag har läst på ordentligt, men det är svårt att välja fiskar! Vi ska i alla fall skaffa fler kompisar till tetrorna så att det blir en rejäl stim. Vilka fiskar uppehåller sig mer på ytan? Gör sebrafisk det? Eller guppys? Har inte hittat någon info om det nämligen.
          /Mira
          Sebrafisk är en väldigt livlig fisk som jagar runt i hela karet. Inte så mycket på ytan kanske.
          Vinkeltetran tycker jag är en fin fisk som håller till lite mera i de övre regionerna. De kan också vara rätt livliga. Trivs bland mycket växter. Kan vara revirhävdande av vad jag sett på mina egna. Men jag gillar den. Faktiskt väldigt fin att se på.
          Guppys kan jag tycka blir lite tråkiga i längden. Hannarna där har bara en sak i huvudet... jaga tjejer.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • zoddri
            • June 2012
            • 144

            #6
            Har ett stim på ca 15 zebrafiskar i ett 250l-kar, skulle säga att de mest håller till i övre delen av karet. Och de är väldigt livliga. Väldigt.
            Samt att de är tåliga som bara den, mycket bra nybörjarstimfisk
            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

            250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Bilbuk går ju i princip jämte uppe vid ytan, de ser ganska sköna ut med!
              en variant; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=423

              Kommentar

              • Mirksu
                • December 2012
                • 9

                #8
                Bilbuk såg ju rolig ut!

                Om man har flera olika tetror, bildar de en blandad stim eller håller de ihop med sina kompisar av samma sort?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tetror stimmar inte så mycket längre, när de känner sig trygga i ett akvarium. Det är nog Rödmunnstetran som är den vanligaste tetran som man kan säga stimma med någon reda. Så olika tetror blandar sig och bildar ofta små grupper som mer hänger omkring.
                  Bilbukar är fräcka, men en springa upptill så hittar de denna garanterat!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mirksu
                    • December 2012
                    • 9

                    #10
                    Jaha, nu har vi fått alger. Äckliga grönbruna tingestar här och där. Jag vet ju att det är vanligt med alger i ett nystartat akvarium, men ska man göra någonting åt dem eller försvinner de av sig själva?
                    Senast redigerad av Mirksu; 12 December 2012, 21:44. Anledning: tryckefelsnisse

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Då bör man veta vilken alg det är, men troligen är det kiselalger karet drabbats av. Du kan inte fota och länka hit?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        Ursprungligen postat av laasesku
                        Bilbuk går ju i princip jämte uppe vid ytan, de ser ganska sköna ut med!
                        en variant; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=423
                        Dom vill ha rätt så surt vatten, 5,5 - 6,5 kanske inte de bästa att börja med om man är nybörjare

                        MVH Rikard

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          jodå, går alldeles utmärkt att ha bilbukar i högra PH.

                          PH är egentligen helt ointressant för typ 98% av alla fiskar.

                          det enda som gäller med PH är att det är STABILT.

                          Om man ger fasen i att mickal för mycket med tillsatser och annat, och sköter karet med normala
                          veckoliga vattenbyten så har man ett stabilt PH som alla firrar gillar.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mirksu
                            Bilbuk såg ju rolig ut!

                            Om man har flera olika tetror, bildar de en blandad stim eller håller de ihop med sina kompisar av samma sort?
                            Tetror är en bra nybörjarfisk pga att dem flesta är fredliga (aggressivitet är alltid ett problem i ett akvarium). De flesta tetror är utpräglade stimfiskar och du bör ha minst 10st av varje art. Det finns mängder av fina arter att välja bland och de går bra att blanda.
                            De har en tendens att sprida ut sig när de känner sig bekväma i sin omgivning och har du flera stim av olika arter har dem en tendens att blanda sig lite men de håller sig främst till artfränder!
                            Bilbuk som du fått förslag på är en fisk med högre svårighetsgrad (även om ph,t inte är ett problem) och du bör sänka vattennivån så att de kan hoppa, hoppa dem tycker jag

                            Det är alltid trevligt att titta på ett harmoniskt akvarium och därför ska man vara noga med sina fiskval. Ex. ciklider är väldigt intressanta med sina olika beteenden och yngelvårdnad men många arter kan vara revirhävdande och väldigt stridslystna och det kan leda till problem och ett artakvarium kan vara nödvändigt. Läs på noga om varje art innan du köper så brukar det gå bra
                            Senast redigerad av åheim; 13 December 2012, 02:48.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mirksu
                              • December 2012
                              • 9

                              #15
                              Jag har googlat på kiselalger, men de bilder jag hittat liknar inte riktigt de alger vi har. Våra alger bildar långa böljande tråd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...