Nytt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas82
    • December 2012
    • 4

    Nytt akvarium!

    Hej allihop! Ny här, så säger hej till alla först.
    Jo, skulle behöva lite tips från er som har bättre koll på grejerna än vad jag har nu.
    Har haft flertalet akvarium för ca 6-7 år sedan och har inte så mycket koll på vad som hänt där ute den sista tiden.
    Har fått upp intresset här igen och ska starta helt nytt tänkte jag.
    Förr körde jag inte så avancerat utan det va dom vanliga aluminium karen och vanlig eheim pump osv.
    Sorry att det kanske är väldiga nybörjar frågor här nu dock!
    Är tänkt jag ska köra malawi akvarium och storleken är runt 250-300 liter nu.
    Men jag är väldigt sugen på ett juwel akvarium och ytterfilter nu så skulle behöva lite tips där. Man kanske inte ska köra ytterfilter alls, jag vet inte..? Hur placerar man slangarna osv i karet?
    För och nackdelar med ytterfilter? Vilka är bra resp. dåliga? Nåt annat man ska tänka på när det gäller ytterfilter?

    Nu till juwel akvarium, hur pass stabila är dom bänkarna som tillhör dom karen, är dom förstärkta något?
    Tyckte dom aluminium ställen man använde va lite svajiga så jag är lite nojig när det gäller det.
    Nån som har sånna akvarium som kan säga hur dom är?

    Sen står jag även inför valet på välvd framruta eller inte? Fördelar och nackdelar där, mer inlevelse i välvd fast snyggare med vanlig platt?

    Tacksam för hjälp och tips och hoppas ni inte tror jag är helt bakom flötet här så att säga!
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Juwel möblerna brukar va stabila som fan. Menar dom är ju gjorda för ändamålet .P


    MVH Rikard

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Juwels möbler är extremt stabila och har tyngden fördelade på många "fötter". Har själv Juwel med bänk idag och troligen väljer jag det igen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Nu har du väl ett innerfilter redan från början om du väljer ett juwel, dock kanske med för lite kapacitet för malawi. Men låt det vara kvar, och komplettera med ett ytterfilter av rejäl storlek.

        Om du har moduler eller bakgrund tycker jag det blir snyggast med 'dold' installation, dvs att så lite slangar, doppvärmare etc som möjligt kan synas.

        Prova att läsa 2-3 första sidorna med trådar så hittar du säkert 5-6 olika frågor om vilket ytterfilter etc.

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Låter i mina öron som du pratar om typ nåt sånt här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=663&page=2

          Har själv haft det med malawi i, körde bara innerfiltret som sitter i plus en streamer, inga problem alls.
          Om jag skulle kört ytterfilter skulle jag gjort det pga att slippa det mindre estetiska innerfiltret.

          Kommentar

          Arbetssätt...