Mina fem min i rampljuset...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Mina fem min i rampljuset...

    Nu när jag blivit goldmedlem så är jag väl mer eller mindre tvungen till att lägga upp ett par bilder på mitt akvarium
    Det är ett Juwel Rio 180 som startades upp i tisdags, och i torsdags flyttade de första hyresgästerna in. De är två pansarmalar och två par svärdbärare som än så länge trivs som fisken i vattnet

    Men nog snackat och till bilderna istället:

    Vänster sida
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1846.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,5 KB
ID: 2183623

    Höger sida
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1847.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,1 KB
ID: 2183624

    och hela
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1848.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2183625

    Eftersom jag är mer eller mindre en nybörjare så har ni några tips angående inredningen så hojta gärna till!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp, ta den plantan som står i mitten som är röd undertill på bladen, och plantera den i en kruka och ställ i köksfönstret istället.
    Annars är det svårt att säga vad du ska göra i nuläget, vänta och se hur det ser ut om ett par månader när växterna tagit fart. Jag ser att du har både Limnophila sessiflora och Cabomba, och troligen kommer en av dessa inte att klara sig, och jag sätter en slant på Cabomban.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Mina fem min i rampljuset...

      Bör mittenväxten bytas ut mot något annat bättre, eller har du bara sett att vi har lite dåligt med växter i fönstren hemma?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nä, hur du har det i fönstret har jag inte en aning om. Men den växten är ingen akvarieväxt, och kommer att ruttna med sämre vattenkvalite' som följd. Detta är speciellt viktigt nu i början.
        En bra ersättningsväxt är en som växer lite fortare, och även bryter av bladmönstret lite, som tex Vallisneria spiralis.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JiBe
          • November 2012
          • 135

          #5
          Men va är det för knickedick till akvariegubbe som sålt blomkrukeväxter till mig då?
          Blir till att rycka upp dem då under morgondagen och ersätta de med ett par andra. Kanske blir det just ett par vallisneria, vem vet...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ganska vanligt att affärer köper en låda blandade växter från grossisterna och då följer ibland sumpväxter med. Tyvärr säljs dessa till ovetande kunder, något som jag tycker personligen är rent fördjävligt. Visst, de kan säljas även i god tro från ovetande biträde, men jag tycker ändå att man bör ha såpass koll på vad det är man saluför.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • JiBe
              • November 2012
              • 135

              #7
              Mina fem min i rampljuset...

              Det här var ändå ett ställe som enbart sysslar med akvariefisk och tillbehör. Tycker ju att han borde vetat bättre...

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Snyggt akvarium.

                Kommer bli gött!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Sånna där växter ska väl ha rötterna i vatten och bladen i luften med hög luftfuktighet för att växa bra. Köpte en annan sort men samma typ av växt förut. Växte inte ett smack på 3 månader då åkte dom i soperna

                  Btw: Fick en bra känsla i magen för ditt kar. Verka fräsht och rent där i.

                  Lycka till.

                  MVH Rikard

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Har oxå blivit pålurad fönsterväxter i akvarieaffären. Riktigt snygg men dog ju såklart efter en månad eller så. Man tycker de borde veta bättre när de jobbar i en sådan affär.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...