Matning i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Matning i nystartat kar

    Jag körde igång mitt kar i tisdags och släppte i de första fiskarna igår. Tänkte lyxa till det lite för firrarna och ge de lite mat idag. Har läst att man skall ge de väldigt sparsamt med mat i början. Är det av anledningen till att det inte skall bli någon ouppäten mat som skräpar ner, eller att äter fiskarna för mycket så blir det för mycket avföring som belastar karet för mycket i början?

    Hur länge skall man hålla på och mata varannan dag och när kan man gå över till daglig matning? Tycker ju lite synd om firrarna som man snart ser revbenen på, när man själv sitter och smäller i sig en stor fet kebabpizza...
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Ja minst 1 månad lär du hålla igen på maten. Du kan mata varje dag MEN det måste vara små små mängder. http://www.bestfish.com/newtank3.html
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Matning i nystartat kar

      Är det ingen fara om det inte blir någon mat över som inte blir uppäten, eller får det inte bli för mycket avföring?

      Kommentar

      • Kladdkaka
        • November 2012
        • 88

        #4
        Maten belastar akvariet oavsett om den blir uppäten (=avföring) eller blir liggande på botten. I båda fallen behövs bakterier som bryter ner/tar hand om det som stoppas ner - och stoppar man i mer än bakteriefloran klarar av blir det problem kort sagt. Men man bör alltid undvika att ge mer mat än som äts upp, även när akvariet är ordentligt inkört.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Precis som kladdkakan påpekar så förtydligar jag lite, matar du så att det ligger kvar på botten så matar du på tok för mycket. Mat belastar lite mer än bajs eftersom det är redan processat genom fisken och är lite lättare att bryta ner. Vitsen att starta med få fiskar är ju egentligen att kunna mata dem så de inte svälter men ändå inte överbelasta vattnet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Det är just det här med att inte mata för lite så att de svälter. Har ju ingen aning om jag nu matar lagom, för lite eller för mycket. Jag matar i alla fall inte så mycket att det inte blir uppätet och hamnar på botten så där gör jag tydligen rätt

            Finns det någon tumregel man kan gå efter när det gäller matning, både i början och när akvariet är inkört? Skulle underlätta en hel del...

            Kommentar

            • Kladdkaka
              • November 2012
              • 88

              #7
              Det är vanligtvis ganska svårt och tar lång tid att svälta ihjäl fisk, så det lär du inte behöva oroa dig över

              Det är väldigt svårt att i text säga hur mycket man ska mata, det beror på hur hela kavriet är, vilken mat det är och vilka fiskar det är. Som exempel kan jag ju säga att till mitt 60-liters tar jag 1-3 av de större flingorna av mitt flingfoder och smular sönder till fiskarna. Har även ett annat flingfoder där flingorna är tunnare och lite mindre och då blir det lite fler. Detta en gång om dagen och det ser jag som lagom i det karet. (visserligen inte nystartat egentligen, men har varit bortglömt länge, fått make-over och på sätt och vis startat om på nytt, behandlar det som nystartat iaf).

              Kommentar

              • JiBe
                • November 2012
                • 135

                #8
                Jag får väl försöka att testa mig fram vad som kan vara lagom. Jag har sådant där bladtunt flingfoder och inte särskilt stora flingor är det heller, så jag antar att det inte är samma flingfoder som du endast tar 1-3 flingor och smular sönder, för i så fall blir det ju knappt något alls, eller det kanske är det som är meningen...?

                Till mina pansarmalar, skall jag ha annat foder än flingfodret som jag har? Nu tar ju svärdbärarna allt som jag släpper i karet och inget kommer ner till malarna. Jag kanske borde skaffa något som sjunker ner till botten istället för dem?

                Kommentar

                Arbetssätt...