350 liter med Slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gutenberg
    • November 2012
    • 26

    350 liter med Slöjstjärtar

    Hejsan,

    Efter att ha läst massor av trådar här på forumet och fascinerats över all fantastisk kunskap som finns här så är nu mitt första akvarium sen jag var barn i gång (är 34 idag så det andra räknas knappt längre....).

    Tack vare er kunniga akvarister (heter det så förresten?) så har jag lärt mig massor och känner mig motiverad och inspirerad, tack för det!

    Nu till några frågor som har dykt upp och som jag inte riktigt känner att jag har hittat svar på här på forumet. Tacksam för svar eller länkar till andra trådar med bra svar om ni känner till dem. Först lite bakgrund och fakta.....

    Startade upp ett 350L i förra veckan och tanken (börjar redan få kläm på det här med akvariehumor....) där är att det ska vara sex stycken slöjstjärtar och några småfiskar till. Viktigt att de ska ha gott om plats och ha det bra, inga otäcka skålar här inte!

    Jag köpte akvariumet (Juwel med tillhörande innerfilter) begagnat med bottenmaterial (sand av ngt slag), några växter och rötter och har kompletterat med en hel del växter till som skulle passa de kommande fiskarna och lite sten som jag tyckte var snygg rent inredningsmässigt (har även lärt mig att sten på kilopris inte är någon trevlig upplevelse....).

    Med karet följde också en siamesisk algätare som blev första inneboende tämligen omgående (fick panik och visste inte var jag skulle göra av honom när jag skulle gå och lägga mig efter att ha inrett karet så han åkte i......). Han/Hon = Hen verkar må hur bra som helst och är superpigg och med på noterna så att säga.

    I söndags åkte jag iväg för att införskaffa de två första slöjstjärtarna, men kom hem med sex stycken efter att mannen i djuraffären absolut inte tyckte att det var några problem att sätta i allihop på en gång med den storleken på karet samt att sand och filter redan hade varit igång fram tills att jag hämtade det. Det tyckte jag lät vettigt efter det jag har läst mig till här så nu simmar även sex glada slöjstjärtar runt här.

    De verkar må hur bra som helst (vem skulle inte göra det efter att ha flytta från en etta till en femma...) och är aktiva i princip hela tiden när det är tänt.

    Mina vattenvärden ser ut så här, och har gjort sen jag startade det i princip (mäter en gång per dag just nu, just to be safe).
    NO2: 0, NO3: 0, GH: 16, KH: 4-5, pH: ca 7,4 Cl2: 0 Bor på landet och har egen brunn ska kanske tilläggas så klorerat är det inte. Temp: 22,5 nattetid - 23,5 när det har varit tänt några timmar. Pump: Juwel Eccoflow 1000 och filtermaterialen är original förutom kolfilter som inte finns i. Däremot finns det ett Ciraxfilter i och sen har jag lagt i dubbla vaddfilter (eller vad det heter) just nu.

    Nu blir det frågelåda:

    1. Har lite småpartiklar som åker runt i vattnet, inte så att det är dimmigt eller så men ändå lite smått irriterande. Nu förväntar jag mig inte ett kristallklart vatten (och speciellt kanske inte med sortens fiskar jag har i), men funderar på om det går att få bort det. Ser lite ut som dammkorn lite här och var. Antar att jag bara behöver ge det tid??? Ska kanske nämna att stenarna dammade en del när jag tog i dem i affären så jag tänker att det kanske har med dem att göra också. De är avsköljda och så, men ändå.....

    2. Har också fått en antydan till den berömda hinnan som jag har läst en del om här på forumet. Inget som är tjockt eller så, men drar jag fingret genom den så skingras den för att sen gå ihop igen. Utblåset från pumpen är riktat upp mot ytan så att det krusas och ytvattnet i hela karet rör på sig. Mat har jag inte varit alltför generös med (speciellt inte om ni frågar slöjisarna) utan har hållt det väldigt stramt. Fiskarna verkar inte lida av hinnan på något sätt och syresättningen verkar vara bra såvitt jag kan förstå. Är det bara att vänta ut det eller ska jag köra med tidningspapper och så? Maten jag har använt är pellets för guldfiskar och även några få flingor till en stackare som har för liten mun för att få in pelletsen i munnen.

    3. Vattenbyten..... Där verkar det finnas lika många svar som användare har jag märkt. Min fråga är om det är vettigt att nu under helgen göra ett mindre vattenbyte med tanke på ovanstående eller ska jag vänta ett tag till?

    4. Funderar på att även sätta i ett ytterfilter vad det lider, är det en bra idé tycker ni?

    5. Är snäckor en bra idé att stoppa i längre fram? De verkar ha en bra förmåga att städa och lite städhjälp tackar man ju inte nej till nu när det finns RUT-avdrag och allt.

    5. Jag vet också att det råder sjukt delade meningar om huruvida man kan kombinera slöjstjärtar med fiskar från varmare vatten. Min tanke framöver är att det även ska få vara några guppies i det här karet (kanske 5-6 stycken) och såvitt jag har förstått så kan båda sorterna fungera bra i den tempen som jag håller (man kan ju också se det som att det är en temperatur som ingen av dem trivs i....). Generalfel tänkt eller kan det funka?

    6. Skulle också vilja ha algätare/mal av något slag (förutom den som hängde med) och har fastnat för Ancistrus. Samma fråga där, är det en ok kombination med det andra enligt er?

    7. Om man tänker sig 6 slöjstjärtar, 5-6 guppy (eller annan mer passande sort), 2-3 Ancistrus (eller annan mer passande sort), en siamesisk algätare och ev. några snäckor är det då ok i 350 liter eller blir det Tokyovarning för er då?

    Nu har jag troligtvis skrivit världshistoriens längsta nybörjarinlägg och har du orkat läsa så här långt så är du troligtvis en riktig akvarieentusiast så jag tar tacksamt mot dina svar på mina frågor.

    Tyvärr verkar jag inte få lov att bifoga bild på karet.....

    Tack och bock så länge, ska fatta mig kortare nästa gång

    //Gutenberg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Halloj

    Kände att det behövdes ett svar till det längsta inlägget någonsin .

    Kan börja med att jag har ytterst begränsad kunskap om guldfiskar men det låter som du har en vettig syn på akvaristiken.
    Jag kan dock en del om juwelakvarium (har 3st själv)

    Partiklarna på ytan bör försvinna med tiden, är ju det vaddfiltret är till för. Har du ett bra vattenberedningsmedel brukar det hjälpa en del med.
    Att tänka på är att filtret kan ha nedsatt förmåga efter att det varit avstängt ett tag pga av att bakterierna dör. Beroende på hur länge så blir det olika mycket skada. Har det varit avstängt flera timmar bör det rensas och anses som nystartat. Viktigt att rensa ett dött filter då det annars belastar karet.
    Hur det ser ut med den biten vet du nog bäst själv. En eller två timmar stillastående funkar det nog, 6 timmar eller mer bör du fundera på att nystarta det. I inkörda kar har man ju en hel del hjälp av sanden med som fungerar som ett biologiskt filter.
    6 guldfiskar är lite mycket om det är nystartat men är du försiktig så bör det gå bra.
    Detta kan vara tecknet på den skimrande hinnan du har, en så kallad proteinhinna.
    Mata försiktigt ett tag och gör för vana att titta till fiskarna varje morgon/kväll för att se hur dom mår så ska det nog gå fint.
    Med tiden kommer du få en känsla för hur akvariet är när det mår bra.

    Är också en stark förespråkare för snäckor, varav malaysiska sandsnäckor är dom jag tycker är av den bättre sorten för "nystartade" akvarium. Luckrar sanden, ger starkare rötter för växter och håller undan matrester. Naturens renhållare helt enkelt.
    Är också en stark indikator när det finns för mycket mat eller annan föda(stark tillväxt).

    Nu har jag svarat på det jag tycker jag har någon erfarenhet om så nu får någon annan ta dina andra frågor .

    Kommentar

    • Gutenberg
      • November 2012
      • 26

      #3
      Hej Grottbert,

      Tusen tack för ditt svar. Sen jag skrev mitt inlägg så har jag plockat ur några ljusare stenar som jag misstänkte kunde vara en bov i dramat med lite partiklar och senare uppstod också en liten dimma av något slag. Hade förvisso tvättat stenarna noga innan de åkte i, men de dammade en hel del i affären så på test så tog jag ur dem i söndags och nu är vattnet faktiskt betydligt klarare. Testade också att lägga en av dem i en hink med vatten över natten och såg på morgonen efter att vattnet i hinken hade fått en liknande hinna som karet hade förut så det provblemet är så gott som löst

      Har däremot fått utslag på nitrittest (indikerar på ca 0,9) som jag har köpt separat (dropptest från tropical) och har sen dess gjort VB på 20% varje kväll samt tillsatt ngt som heter happy life eller happy start i hopp om att det ger sig. Fiskarna är numera på svältdiet tills värdena är bra igen ska tilläggas. KH-värdet är på 7 (också det numera med ett dropptest från tropical) så det känns bra. Funderar på om denna plötsliga nitrithöjning kan härledas till att min sambo och jag inte riktigt verkar ha samma syn på vad "ytterst lite mat" är för något. Han tyckte troligtvis att slöjisarna såg lika hungriga ut som vår labrador och doserade därefter.......

      Gällande nitritet så är fiskarna precis som vanligt (fast hungrigare.....) och verkar må bra såvitt jag kan bedöma, de kliar sig inte mot saker och så och hänger inte mer än slöjstjärtsnormalt vid vattenytan.

      Har också beställt ett nytt EHEIM 2075 som jag hittade till riktigt bra pris på nätet så jag väntar med spänning med att få koppla in ett filter till. Du som har tre Juwel-kar, hur ser du på deras innerfilter? Jag tycker att det verkar vara ett bra filter, men kände ändå för att komplettera med ett ytterfilter med tanke på fiskarna som bebor karet.

      Nu ska jag inte ge mig in på att göra ett lika långt inlägg som mitt första men tackar och bockar för svaret hittills och hoppas på fler från olika håll

      Kommentar

      • Gutenberg
        • November 2012
        • 26

        #4
        Just det....kiselalger har jag fått också, men hetsar inte upp mig alltför mycket över det eftersom Zoopet har lärt mig att det är normalt vid uppstart. Älskar det här forumet och all kunskap som finns här!

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Jag kör bara på deras inbyggda filter, dock är mitt största kar på 260L(vision). Är lite osäker på vad dom har i 350L men brukar vara ganska bra dimensionerade. Juwel har mycket filtermassa i sina inbyggda men det innebär ju också att dom tar mycket plats. Funkat bra i alla år jag har haft det men finns ju en övre gräns vad dom klarar av. Ett tips är ju att byta filtermediat i filtret så småningom mot grovporig filtermatta, sätter igen mindre men har ändå stor filteryta. Kör alla mina kar med endast sådan matta och har kristallklart vatten.
          Kolfiltret som följde med ska också bara sitta i max 2 veckor eftersom det efter det börjar släppa tillbaka ämnena det filtrerat bort.
          Kollar du runt på forumet så verkar en del ha haft problem med låg kvalitet på själva pumphuvudet i filtret men inget jag har haft problem med.
          Mycket filtrering är ju aldrig fel heller.

          Kommentar

          • Gutenberg
            • November 2012
            • 26

            #6
            Hej igen,

            Tack för dina svar. Just nu går allt kanoners och nitriten fick jag bort rätt snabbt. Ligger en del grov filtermassa i så ditt tips ska jag ha i åtanke när det blir dags att byta. Har inhandlat lite fler växter (har massor känns det som) och lagt tillbaka två av de större stenarna igen. Bild kommer när mitt guldmedlemskap är godkänt

            tack för din hjälp och dina tips.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Trevligt att det finns fler som gillar slöjisar. Jag har två i mitt 180 l juwel. Jag tycker att de är helcharmiga mina två knasbollar.
              Vad det gäller växter.. du tänker väl på att de är växtätare. Jag har vallisneria och anubias i mitt kar. Plus hornsärv som de gillar att knapra på. Odlar upp den i räkkuben och slänger över i stora karet vartefter. De gillar även att rycka i vallisnerian, men den är så väl rotad numera så det är ingen risk att de rycker upp den. En svärdsplanta har jag också som får vara ifred.

              Jag har läst så mycket här att de äter allt som går in i munnen. Men det stämmer absolut inte på mina slöjisar. Jag slängde över yngel av endlers i stora karet från räkkuben och trodde att de skulle ta dom som levandeföda. Pytt heller.. Nu har jag en liten koloni av endlers som trivs jättebra även där.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              Arbetssätt...