Första Akvariumet , hjälp med tips och råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenniemaria
    • November 2012
    • 5

    Första Akvariumet , hjälp med tips och råd

    Hallo

    Har länge hängt på den här sidan och läst igenom massor med trådar
    Om både fiskar och akvarie projekt Har själv äntligen tagit steget och startat mitt första kar på ca 100l !
    Har levt med akvarium hela mitt liv då pappa alltid haft akvarium , sen flytta man hemifrån och började känna att suget efter ett eget blev för stort.
    Har nu haft igång mitt kar i ca 1 månad och det går bättre än jag trodde !
    Kör ett välldigt enkelt kar om man jämför med många andra här på sidan.
    Har en enkel pump/ innerfilter - eheim , doppvärmare och lysrör. Är som sagt en riket nybörjare så ni får gärna rätta mig om jag beskriver saker konstigt eller fel !

    Har inte tillsatt någon växtgödning eller annat i vattnet , men ändå verkar växterna trivas och växer bra

    Innvånarna i karet består just nu av: 10 neontetror , 3 svärdbärare , 2 black Molly yngel , 2 pansarmalar och fem rödmunstetror. Vet inte riktigt hur man lägger upp bilder i forumet men de kanske ni kan hjälpa mig med ?

    Så nu skulle jag vara riktigt tacksam om ni erfarna kunde ge mig lite tips och råd

    / Jennie
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Vad vill du ha för tips? Karet verkar funka bra, var försiktig med matningen såhär i början och överbefolka inte karet för snabbt. Låt det smaska på ett par veckor till sen kan du nog pyttsa i lite mer fisk.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Just det ja, startade du upp helt nytt eller med nyttobakterier från ett gammalt filter?

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Jenniemaria
        • November 2012
        • 5

        #4
        Hej

        Dom tipsen jag främst tänkte på är hjälp med hur jag kan utveckla karet , saker jag kanske behöver tillföra eller allmänna tips som kan vara bra uttryckte mig nog lite luddigt i min beskrivning , men är som sagt ny.
        Startade Akvariumet helt från början och använde inget från något annat akvarium.
        Har som sagt en hel del att lära mig än

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Kör du på som du har gjort, det verkar ju funka bra! Har du bestämt inriktning på världsdel eller det blir fisksoppa? Nån speciell fisk du vill ha?

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Vilka blommor har du i karet, och hur många ?

            Ungefär nu, eller inom kort börjar det nog bli läge att tillsätta växtnäring.

            PMDD är det enklaste och mest kostnadseffektiva man kan hitta på marknaden.

            Mängd som skall tillsättas är beroende på:


            vilka blommor du har

            hur många blommor du har

            hur mycket du vill att det skall växa



            gällande fiskutveckling, så är det inte helt enkelt att styra in på ett visst tema
            när man redan har fisk i karet, det blir liksom halvt om halvt kört om man har
            fisksoppa från början.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Jenniemaria
              • November 2012
              • 5

              #7
              Har inte tänkt fokusera på nått speciellt fisk tema i karet. Har valt fiskar som jag har erfarenhet av och som jag vet funkar ihop Sen har jag alltid haft en dröm om ett akvarium med bara ciklider , men de får vi ta på nått år

              Kommentar

              Arbetssätt...