Varför hände detta?? sorg..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nellz
    • October 2012
    • 33

    Varför hände detta?? sorg..

    Har ju skrivit en del om vad som händer med mitt akvarium, och fram tills häromdan gick allt bra. Jag skaffade alltså 8 st neontetror först, nån vecka efter det 6 st koppartetror. Läste på om dessa tetrorna innan, och läste att de var fredliga, bra nybörjarfiskar, och gjorde bedömningen att det borde funka.

    Efter några dagar hittade jag en koppartetra död, tänkte inte mer på utan "sånt som händer". Fiskarna trivdes och hade olika parningsbeteenden för sig. Såg att de jagade varann lite men aldrig bett, mobbing eller skador utan bara lite bus. När en till av honorna dog, en som var lite mindre, började jag ana oråd, men visste inte om de bara hade stressat upp varann för mycket eller vad som var orsaken. Men denna fisken hade skador på sig vilket gjorde mig misstänksam.

    När dessa två fiskarna dött hade jag alltså inte sett något innan, utan detta har hänt på nätterna så att jag bara hittat dom så.

    Häromdagen innan jag skulle till plugget tog jag mig en titt i akvariet, och såg världens massaker, det var som en skräckfilm. Den största honan simmade ensam i akvariet, och alla de andra tre låg döda, fullkomligt söndertuggade i ansiktet. Honan som var kvar var allvarligt skadad och det syntes att det hade varit ett j--kla slagsmål. Neontetrorna simmade ihoptryckta i ett hörn, helt apatiska.

    Dagarna efter denna händelse har tre neontetror dött, förmodligen av nån slags posttraumatisk stress, och de som finns kvar är fortfarande väldigt skygga jämfört med innan. De har åtminstonde börjat äta lite idag.

    Jag känner mig såklart ledsen över fiskarna som dog, och tycker synd om de som är kvar som fått bevittna världens massaker. Jag skäms över att jag inte kunde hålla liv i mina djur, men samtidigt vet jag inte vad jag hade kunnat göra annorlunda. Tycker det är tråkigt att jag läste på innan och att det inte hjälpte.

    Jag har ingenstans på internet hittat något som säger att den här arten kan få ett sånt extremt revirbeteende och döda sin egen eller andra arter. Det verkar inte vara något som ska hända eller har hänt någon annan? Det verkar lite som att jag bara hade otur och råkade få med en "psyko-fisk" i mitt gäng...

    Känns lite som att jag aldrig kommer våga skaffa några nya fiskar igen... Jag har ju varit så lycklig över att äntligen ha ett eget akvarium och så händer en sån här grej. På några dagar har mitt akvarium mer eller mindre tömts på fisk, plus att jag har fått avliva fiskar (den sista koppartetran + en skadad neontetra).

    Vet inte vad jag ville med det här inlägget, undrar bara vad det var som gick snett :/ det var ju inte såhär det skulle bli. Nu har jag bara 5 neontetror i karet, kommer skaffa fler av dom så att de inte är så ensamma men kommer aldrig mer våga skaffa en större eller livligare fisk än så!
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Nån massaker arterna emellan tror jag vi kan glömma helt, båda arterna är oförmögna att foga varann skada. Du har läst på ordentligt, har du också studerat kvävecykeln och dess etablering? Jag vet inte riktigt när du startade ditt kar men ca 14dgr efter uppstart med fisk så är risken för höga nitritvärden som störst. http://www.bestfish.com/newtank3.html
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...