Fisk per liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Du skulle nog läst lite längre Kjell...

    En fisk som är dubbelt så lång är egentligen inte dubbelt så stor och inte heller fyra gångar så stor utan snarare åtta gånger så stor, 2 x 2 x 2 = 8

    Den mer vetenskapliga formeln för förhållandet mellan längd och vikt är att vikten = c x längd ^ b. Faktorn c varierar mellan arter medan faktorn b för de flesta arter ligger när 3. Vikten ökar alltså med kuben på längden.


    Ex i cm och gram, c = 0.1, b = 3


    1 dm längd > 0.1 x 10 x 10 x 10 = 100 g

    2 dm längd > 0.1 x 20 x 20 x 20 = 800 g

    Sen finns det annat som påverkar, ett yngel äter ju t ex mycket mer på grund av stor tillväxt.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Bygert
      Du skulle nog läst lite längre Kjell...

      En fisk som är dubbelt så lång är egentligen inte dubbelt så stor och inte heller fyra gångar så stor utan snarare åtta gånger så stor, 2 x 2 x 2 = 8
      Klumpigt uttryck av mig. Borde ha skrivit att en 10 cm fisk är betydligt större än 2 st 5 cm fiskar är ihop
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #18
        Jag brukar hällre ha för lite fisk än för mycket, för då vet jag att dom firrarna jag har, har det gött
        Små firrar i feta tankar is the shit!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #19
          Sv: Fisk per liter

          Jag har idag hämtat upp ett ca 150 l stort Juwel-kar. Tyvärr är det inte tomt, men det ska kunna avlasta vårt tvärfulla 54 l ändå... Startar en ny tråd detta imorgon!

          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            inte nog med att det är lite galet att räkna fram antalet fisk, det blir ju inte mindre galet att man konstant "glömmer" att ett kar innehåller sällan de antal liter vatten som står på förpackningen.

            beroende på hur mycket grus / seten / blommor / pump / dykare / dödskallar / etc man har i sitt kar så blir det ju inte mer än 70-80% över till vatten.

            så ett 100 literskar ger egentligen bara 70-80 liter.....cirka....




            men jag håller med om att räkna ibland kan ge en vettig snabb ungefärlig
            indikation på om man är på rätt väg eller om man har tänt stubinen till bomben.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Man får aldrig i det antal liter som brukar anges eftersom det av kutym mäts på akvariets yttermått. Skillnaden kan vara avsevärd och är större för kar med ram. För det mesta är det dock så att det där inte spelar så stor roll, står det att en fisk behöver ett akvarium på hundra liter så betyder det ett som säljs som hundra liter, inte ett som faktiskt rymmer det.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Bygert
                Man får aldrig i det antal liter som brukar anges eftersom det av kutym mäts på akvariets yttermått. Skillnaden kan vara avsevärd och är större för kar med ram. För det mesta är det dock så att det där inte spelar så stor roll, står det att en fisk behöver ett akvarium på hundra liter så betyder det ett som säljs som hundra liter, inte ett som faktiskt rymmer det.
                Instämmer och dessutom försvinner en massa vatten pga inredning etc - men oavsett vilket som du skriver man utgår ju från de mått som står angivna.

                En annan sak är ju att man ofta bara talar om literantalet och det är kanske det viktigaste när det gäller belastningen på akvariet men för fiskarnas trivsel är oftast akvariets mått betydligt viktigare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #23
                  Å jag tycker synd om mina Apistosar 1+1 i 72liter haha.

                  Undrar varför det alltid blir packat med fisk för nybörjare, är det folket på zoo som vill tjäna flis mån tro?

                  MVH Rikard

                  Kommentar

                  Arbetssätt...