Fisk per liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    Fisk per liter

    Hej! Jag är en glad amatör nybörjar-akvarie nörd =} pga visst fisk motstånd från min sämre hälft, samt utrymmesbegränsning blev starten ett 54 liters sällskapskar. Efter att ha läst forum och fått prestationsångest och nitritkontroll ca 1 gång i timmen (nästan ^^) mår både fisk och växter bra. Men, till min fråga... Jag har förstått det som att varje cm fisk ska ha typ 1 liter vatten. Så, om jag har fiskar som 'kan' bli 6 cm... 54/6=9. Betyder detta att jag endast kan ha 9 fiskar? (Jag är som sagt nybörjare och kör på platy i detta 1a kar) anledningen till att jag undrar är för att när jag tittat på andra trådar verkar det som om man kan ha fler i, och även malar? Men när man tittar på artbeskrivningen blir de ju snorstora? Så. Kan jag ha 9 platy o inget annat, eller 9 + något bottenlevande eller hur funkar beräkningarna? Iofs betar platysarna på bra, så alger är inget problem än tack på förhand!
    You are not a beautiful and unique snowflake.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1 liter vatten = 1 cm fisk är i de flesta fall en urusel regel.
    Men ändå i ditt fall så är det nog lagom med 9-10 platy i ett 54 liters.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Fisk per liter

      Men nu måste jag fråga om detta! 9-10 fiskar i ett 54-liters akvarium blir ju ingen variation alls. Ni svimmar väl, men jag har detta i mitt 54-liters kar:

      20-talet molly varav 3 fullvuxna
      3 siameser
      2 ancistrus
      1 liten gibbiceps
      3 svärdbärare
      10 blandade tetra (varav 6 rödmunstetra)

      Detta är på inget vis min normala besättning, men ska man räkna 1 litet per cm fisk borde jag ha minst 140 liter till dem...
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Sv: Fisk per liter

        Fortsättning: Siameserna ska bort, gibbin också, liksom de flesta av mollyna. Men fortfarande lär det vara för många fiskar om man följer tumregeln. Egentligen borde man väl ha en regel som tar hänsyn till fiskarnas totala storlek (vikt?), snarare än bara deras längd?

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av Knax
          Men nu måste jag fråga om detta! 9-10 fiskar i ett 54-liters akvarium blir ju ingen variation alls. Ni svimmar väl, men jag har detta i mitt 54-liters kar:

          20-talet molly varav 3 fullvuxna
          3 siameser
          2 ancistrus
          1 liten gibbiceps
          3 svärdbärare
          10 blandade tetra (varav 6 rödmunstetra)

          Detta är på inget vis min normala besättning, men ska man räkna 1 litet per cm fisk borde jag ha minst 140 liter till dem...
          Gibbicep bör ha upp mot 600L, så hur seriös tycker du att du är? Du struntar fullkomligt i detta, men varför? Bryr du dig inte, eller visste du inte? Även siamesiska algätare kräver oredntligt med ytrumme, dem blir både stora och väldigt snabba och behöver kunna få möjlighet att sträcka ut sig!
          Senast redigerad av åheim; 17 November 2012, 13:09.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            En jättebra aspekt att ta hänsyn till är hur fiskarnas rörelsemönster ser ut. En del fiskar stimmar och behöver sträcka ut för att må bra, trots liten storlek t.ex vissa tanganyikaciklider, barber etc andra har ett litet rörelsemönster som inte sträcker sig längre än vad deras revir sträcker sig exempelvis flera av de sydamerikanska cikliderna.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Knax
              Men nu måste jag fråga om detta! 9-10 fiskar i ett 54-liters akvarium blir ju ingen variation alls. Ni svimmar väl, men jag har detta i mitt 54-liters kar:

              20-talet molly varav 3 fullvuxna
              3 siameser
              2 ancistrus
              1 liten gibbiceps
              3 svärdbärare
              10 blandade tetra (varav 6 rödmunstetra)

              Detta är på inget vis min normala besättning, men ska man räkna 1 litet per cm fisk borde jag ha minst 140 liter till dem...
              En tickande bomb.

              Som sagt - man kan köra mot rött ljus och det kan gå bra - men för att en har tur och överlever att göra så skall man ju inte rekommendera att man gör så
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Fisk per liter

                Självklart försöker jag inte vara dryg. Jag är nämligen lika mycket nybörjare.

                Gibbin ska jag göra mig av med, som sagt. Antingen i ett större kar eller till annan ägare.

                Jag bryr mig mycket och vill precis som trådskaparen veta hur jag ska göra. Siameserna är task force mot svarta tofsalger i detta kar och ska flytta när det problemet är löst.

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Fisk per liter

                  Jag tror dig. Men hur många fiskar måste flytta? Om gibbin och siameserna får mer plats någon annanstans, hur ser det ut då? Förlåt för trådkapning...

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  En tickande bomb.

                  Som sagt - man kan köra mot rött ljus och det kan gå bra - men för att en har tur och överlever att göra så skall man ju inte rekommendera att man gör så


                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Rödmunnar är rörliga fiskar och rek. minst 130L. Ancistrus ligger väl runt minimum 100L. Molly runt minimum 70- 100L
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • emscifer
                      • November 2012
                      • 29

                      #11
                      Jag tackar för svaret, håller mig till 9 platys (hittade precis 1 yngel så överlever det blir de ju 10 såsmåningom) och ser glad ut
                      You are not a beautiful and unique snowflake.

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Sv: Fisk per liter

                        För min del överväger jag att åka iväg och inhandla ett ~140 liters kar imorgon.

                        Jag vill ju att fiskarna ska ha ett så drägligt liv som möjligt. Bara att inse att 54 liter är en startvolym för ett fåtal fiskar.

                        Jakten på ett stort (375 liter eller mer) akvarium till skalarer, praktbotia m.fl. går vidare.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Apropå grundfrågan i tråden och 1 cm fisk per liter så är fördelen med den regeln att den fungerar som en dämpande regel för många nybörjare. Att den så småningom egentligen inte stämmer alls är en helt annan fråga

                          Akvariet är ju som ett extremt slutet ekosystem och det som gör att mycket av det så småningom fungerar för de flesta är vad jag förstått processer i botten och filter som gör att avfallsprodukterna från fiskarna så småningom omvandlas till ämnen som kan tas upp eller brytas ned i växter, botten och filter.
                          Mängden "skit" ditt akvarium klarar av beror då egentligen på hur mycket "skit" som produceras. Matar du för mycket kan därför t.ex. en fisk vara för mycket för ett 54 liters. Denna kemiska budget måste gå ihop. En duktig eller någorlunda erfaren akvarist går därför fram i mycket små steg så att akvariet successivt kan ta upp mer avfallsprodukter och ser själv tecknen på när det blir för mycket avfallsprodukter och åtgärdar då detta med t.ex. matfria dagar, vattenbyte etc. Är man nybörjare kör man ofta bara på efter någon plan och då ska man kanske ha tur om det går bra.

                          Har du ett stort filter (i volym räknat) så blir bufferten för fiskmängden bättre, genom kraftfullare nedbrytning. Har du även mycket växter som du sköter lika bra som dina fiskar så klarar också akvariet mer. Så det är därför ganska mycket du som nybörjare behöver få blick för innan du kan ha ett friare tänk runt fiskmängd.

                          Men viktigare än att tänka hur många fiskar du har är att du ökar antalet fiskar mycket långsamt (och detta är jättetråkigt för många). Tänker du som att du med mer växter kan ha något mer fisk så tänk att det tar ca en månad innan en del växter efter plantering börjar ta upp maximal mängd avfallsämnen etc. Med växter är ofta mitt råd att ta i ordentligt direkt. Där kan man ladda på ordentligt direkt. Köp ganska mycket av klassiska nybörjarväxter såsom vallisneria, hornsärv etc.

                          Så innan du tycker att du hittat "blicken" för vad som händer och det långsammare tempo som krävs vid uppstarten och fortsatt drift, vilket för många tar ett bra tag så tror jag att den egentligen helt felaktiga regeln 1 cm fisk per liter kan duga gott.

                          Vill du lämna regeln, så lusläs forumet om hur du startar akvariet på ett bra sätt. Tycker du som startat tråden emscifer visar helt rätt inställning när du är nyfiken och frågar som du gör. Lycka till!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Den där regeln med 1 cm fisk per liter har väl haft nån slags roll som tumregel men det är viktigt att förstå att den i den mån den har nåt intresse alls i så fall bara kan tillämpas inom ett snävt område. Fiskar äter olika mycket, de har olika kroppsform (5 cm scalare är inte samma sak som 5 cm kuhli), de har olika aktivitet och behov av simutrymme, lämplig sammansättning av andra fiskar osv.

                            Så tillämpning kan bara göras på nån viss typ av liknande fiskar med ungefär samma behov, låt säga neontetra och fiskar som uppträder ungefär som den. För att det skall finnas nåt vett i saken kan man bara räkna på ungefär lika stora fiskar också. Låt oss säga neontetra i ett hundrasextiliters akvarium, det skulle alltså enligt regeln funka med 160 cm fisk, alltså 32 stycken. Hur många 10 cm clownbarber skulle det då vara lämpligt med? Tittar man på det där med 1 cm fisk per liter så skulle det alltså bli 16 st.

                            Nu är det ju bara det att när en fisk blir dubbelt så lång så blir den också dubbelt så hög och dubbelt så bred. Ser man på vad fisken kan förväntas äta och skita ner så är den alltså snarare 2 x 2 x 2 = 8 gånger så stor. Tittar man nu på det där med 1 cm per liter så är alltså den dubbelt så stora fisken egentligen 8 gånger så stor, i stället för 10 cm bör man alltså räkna på 80 och då kommer man till att det där 160 liters snarare borde tåla två 10 cm clownbarber om det skall vara jämförbart med 32 st 5 cm neontetra.

                            Det stämmer ju inte så där alldeles klockrent att räkna så där heller men det visar i alla fall att den där 1 cm / liter regeln definitivt har sina begränsningar. Och det var alltså det som var poängen, inte att säga nåt om hur många fiskar det egentligen är lämpligt med i 160 liter.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Den där regeln med 1 cm fisk per liter har väl haft nån slags roll som tumregel men det är viktigt att förstå att den i den mån den har nåt intresse alls i så fall bara kan tillämpas inom ett snävt område. Fiskar äter olika mycket, de har olika kroppsform (5 cm scalare är inte samma sak som 5 cm kuhli), de har olika aktivitet och behov av simutrymme, lämplig sammansättning av andra fiskar osv.
                              Som du säger så har fiskar olika kroppsform - dessutom så handlar det ju i hög grad om hur mycket en fisk skiter. En fisk som är 10 cm är inte dubbelt så stor som en fisk som är 5 cm. För den är inte bara 2 ggr så lång utan också ungefär 2 ggr så bred och 2 ggr så hög eller med andra ord så är den 4 ggr så stor (och producerer därmed 4 ggr så mycket skit) och inte 2 ggr som det blir om man bara går efter längden.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...