Fisk per liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    Fisk per liter

    Hej! Jag är en glad amatör nybörjar-akvarie nörd =} pga visst fisk motstånd från min sämre hälft, samt utrymmesbegränsning blev starten ett 54 liters sällskapskar. Efter att ha läst forum och fått prestationsångest och nitritkontroll ca 1 gång i timmen (nästan ^^) mår både fisk och växter bra. Men, till min fråga... Jag har förstått det som att varje cm fisk ska ha typ 1 liter vatten. Så, om jag har fiskar som 'kan' bli 6 cm... 54/6=9. Betyder detta att jag endast kan ha 9 fiskar? (Jag är som sagt nybörjare och kör på platy i detta 1a kar) anledningen till att jag undrar är för att när jag tittat på andra trådar verkar det som om man kan ha fler i, och även malar? Men när man tittar på artbeskrivningen blir de ju snorstora? Så. Kan jag ha 9 platy o inget annat, eller 9 + något bottenlevande eller hur funkar beräkningarna? Iofs betar platysarna på bra, så alger är inget problem än tack på förhand!
    You are not a beautiful and unique snowflake.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1 liter vatten = 1 cm fisk är i de flesta fall en urusel regel.
    Men ändå i ditt fall så är det nog lagom med 9-10 platy i ett 54 liters.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Fisk per liter

      Men nu måste jag fråga om detta! 9-10 fiskar i ett 54-liters akvarium blir ju ingen variation alls. Ni svimmar väl, men jag har detta i mitt 54-liters kar:

      20-talet molly varav 3 fullvuxna
      3 siameser
      2 ancistrus
      1 liten gibbiceps
      3 svärdbärare
      10 blandade tetra (varav 6 rödmunstetra)