Akvariet varit igång i 3 veckor - En del nybörjar frågor om vad som händer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

    Akvariet varit igång i 3 veckor - En del nybörjar frågor om vad som händer?

    Idag är det lite drygt 3 veckor sedan jag satte igång akvariet. Ett Juwel RIO 180lit.
    Idag så flyttade fler invånare in i akvariet.
    Förra veckan flyttade 5 Pristella Tetror in och idag så flyttade 9st till in.
    Körde med Nitrivec 30h innan de första 5 flyttade in och kommer köra igen om 1-2 dagar.

    Mina frågor nu då på en del saker jag observerat:
    - Jag har en BTN slimline kalkstensvit fastsiliconat och på det har det börjat blivit en del bruna prickar på.. även lite grönt.

    - På mina dekostenar som kommer från Gibbon och är för akvarium har det blivit lite bruna prickar på också.. och en sten har fått lite grönt på sig.

    - En del av mina växter har fått bruna blad (de ska vara gröna) som jag läst att det brukar uppstå efter en stund för att sedan försvinna?

    - Samma bruna har fastnat lite på ytterhöljet till filterboxen, kännt på det med fingret och det känns som nån alg?

    Laddar upp en bild snart så ser ni hur det är inrett. Svårt att fota det bruna men ska försöka.

    Jag är som orolig att något skulle vara fel och fiskarna tar skada. De första fem verkar iaf trivas bra och inte visat några symptom på att må dåligt.

    Det jag noterade nu var att de 9 nya som släpptes i var "blekare" än de 5 som redan bott i akvariet i en vecka.
    Matat väääääldigt försiktigt också.
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

    #2
    Akvariet varit igång i 3 veckor - En del nybörjar frågor om vad som händer?

    Bild 1


    Bild 2


    Bild 3

    Randen nerifrån upp är mitt finger som varit där.
    Det andra är något som speglar sig.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Bruna alger är kiselalger och ancistrus etc älskar dom. De försvinner om några veckor. Det kommer alltid en liten stöt med sånna i början på ett kar.
      350L Diskus

      Kommentar

      • KTMsmurf
        • October 2012
        • 81

        #4
        Inte velat peta i några ancistrus än då karet är så nytt.. vill inte överbefolka det direkt.. eller ja.. i med för mycket fisk direkt om jag säger så.

        planen för invånare:
        Pristellor är första (mellan)
        ett st par Boliviansk Fjärilsciklid (låg)
        sen någon typ av bukfisk typ 1 eller 2 par? (hög)
        och en 2-3 ancistrus tänkte jag.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Halloj!

          Du skulle bara se mitt nystartade 240-liters - brunt överallt. Det försvinner så småningom, jag får det alltid när jag startar upp ett nytt kar - så bry dig inte.
          Ja, ancistrus käkar dom här kiselalgerna, så länge dom är små - fast sen när man kanske inte vill ha kvar dessa ancistrus, så är dom näst intill omöjliga att fånga. Så nu låter jag bara tiden ha sin gång...

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Vill tipsa dig om en mycket trevlig tetra,vitfenad rosentetra.

            Jag har 25 stycken i mitt Juwel 180 ltr Rio och dom är helt underbara.

            Kommentar

            • KTMsmurf
              • October 2012
              • 81

              #7
              Akvariet varit igång i 3 veckor - En del nybörjar frågor om vad som händer?

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Halloj!

              Du skulle bara se mitt nystartade 240-liters - brunt överallt. Det försvinner så småningom, jag får det alltid när jag startar upp ett nytt kar - så bry dig inte.
              Ja, ancistrus käkar dom här kiselalgerna, så länge dom är små - fast sen när man kanske inte vill ha kvar dessa ancistrus, så är dom näst intill omöjliga att fånga. Så nu låter jag bara tiden ha sin gång...

              //Inger

              Ja de blir ganska stora de där ancistrus har jag sett
              Ok, kanske dags att sluta oroa sig och låta akvariet bli ett eget ekosystem

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av KTMsmurf

                Ja de blir ganska stora de där ancistrus har jag sett
                Ok, kanske dags att sluta oroa sig och låta akvariet bli ett eget ekosystem
                Precis.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • KTMsmurf
                  • October 2012
                  • 81

                  #9
                  Jag ser nu en 2-3 physor smyga omkring i akvariet.. en på roten bland annat och en åkte på glaset.. den tredje såg ut att städa bort de bruna kiselalgerna från nått blad.
                  Ska man låta dem vara eller plocka bort dem eftersom? De syns när ljuset är tänt.. dvs inget som gömmer sig i gruset.

                  Sen har när jag kikar lite på vattenytan så har den som en liten hinna på sig? alltså inte supermycket men väldigt lite.
                  Kan ha blivit när jag stoppat ner armen för att plantera växter? Jag sköljer alltid av armen innan under vattenkra..

                  Ingen död fisk än iaf.. 14st Pristellor verkar trivas än så länge. Tänkte ta en till två dags uppehåll från maten nu.

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #10
                    Som andra säger, så får man nästan alltid kiselalger i ett nystartat akvarium. Det fick jag också, men dom försvann av sig själv med tiden. Hinnan på ytan får man bort med tidningspapper, som man lägger där och tar upp på en gång. Gör det några gånger! Jag hade det också och det kom tillbaka några gånger (körde tidningspapper varje gång), men har försvunnit nu. Hade en ancistrus när jag hade sand, men den var helt galen på att gräva (stod som en stråle, när den satt igång) och nån gång flöt ett par växter efter malens framfart. Kanske fungerar bättre med grus!?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...