Frågor om : Laser corys, web shop, skicka bud, syresättning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob031
    • November 2012
    • 18

    Frågor om : Laser corys, web shop, skicka bud, syresättning.

    Hej,

    Ny på forumet och ny i hobbyn. Kollar runt och samlar info inför uppstart av mitt 74L som förhoppningsvis är på väg vid det här laget. Svårt att hitta en enskild sektion att ställa alla frågor i men här kommer de iaf:

    • Finns det laser corys att få tag på i Sverige?
    • Tips på bra web shops att beställa ifrån?
    • Har läst en del på ett internationellt forum (mest jänkare) och det verkar som att folk budar eller till och med postar fisk. Antar att det inte är lagligt i Sverige, men det är ok med växter eller?


    Har 1 Zoobutik i stan så det är lite dåligt med alternativ.

    En sista fundering kring syresättning. Läste en tråd där flertalet var negativt inställda till syrestenar och ansåg att man istället skulle sätta filterutblåset så att vattenytan krusade sig. Mina funderingar är således:

    • Vad är det för skillnad på luftbubblor som kommer från syresten och luftbubblor från vattenkrusning? För mig en retorisk fråga eftersom jag inte kan se skillnad på systemen.
    • Måste man ha luftbubblor/krusning? Gasutbyte borde väl ske ändå? Om än i mindre usträckning. Uppenbar fördel med bubblor jag kan se är att man ökar vattnets exponeringsyta för luft. En annan inverkan skulle kunna vara att nedsänkt luft (bubblor dvs) utsätts för tryck av vattnet vilket (eventuellt) skulle uppmuntra till gasutbyte med detsamma. Fast det skulle tala FÖR syresten.


    // Jakob
    Senast redigerad av Jakob031; 14 November 2012, 16:17.
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Är det gröna eller röda/orange rand på dom som du letar efter, åleds utanför halmstad har dom med röd/ orange men det är nog en bit från dig. Gröna har dom haft men inte på länge där köpte jag mina gröna och orange/röd. Kärt barn har många namn, mina gröna heter neon greenstripe och dom röda hette neon red stripe.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Välkommen hit förresten
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Jakob031
        • November 2012
        • 18

        #4
        Tack!

        Ok, fick nys om dem på ett annat forum där de kallades Green/Orange/Yellow/Gold Laser Cory. Men då vet jag att det finns i Sverige i alla fall. Bra att veta innan man börjar leta efter någon som kan beställa dom. Kommer du ihåg vad dom kostade?

        Imponerande samling akvarier för övrigt

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Bara fråga närmaste zooaffären. De kan ta hem det mesta på beställning, bara att de inte har ovanliga arter i lager.
          350L Diskus

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Ursprungligen postat av Jakob031
            Tack!

            Ok, fick nys om dem på ett annat forum där de kallades Green/Orange/Yellow/Gold Laser Cory. Men då vet jag att det finns i Sverige i alla fall. Bra att veta innan man börjar leta efter någon som kan beställa dom. Kommer du ihåg vad dom kostade?

            Imponerande samling akvarier för övrigt
            Tack har du kollat in mina kar greenstripen kostade nog mellan 125-150 st neon red stripe kostade nog 85 kr st, kolla in deras sid aleds.se där finns mycket vanliga och ovanliga fiskar och en massa corysar. kollade in någon lista och vildfångade greenstripe kostade nog 375 kr st tror jag det var.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Jakob031
              • November 2012
              • 18

              #7
              Hmm näe var ser jag dem? Kanske inte börjar med green stripe med det priset

              Kommentar

              • Jakob031
                • November 2012
                • 18

                #8
                Ursprungligen postat av Einarsson
                Bara fråga närmaste zooaffären. De kan ta hem det mesta på beställning, bara att de inte har ovanliga arter i lager.
                Perfekt!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jakob031
                  Hmm näe var ser jag dem? Kanske inte börjar med green stripe med det priset
                  Akvarierna eller åleds fisklista?
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Jakob031
                    • November 2012
                    • 18

                    #10
                    Akvarierna.

                    Angående fisklistan så är jag på bilderbok-stadiet fortfarande Bra som back-up dock.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Åled har bilder på fiskar dom har och haft där, jättekul att titta igenom för där finns mycket man aldrig sett förut.
                      Men kollar du under projekt tråden så hittar du många roliga projekt där, har själv 5 trådar som ligger där. Annars går du till min profil och kollar under startade ämnen,
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Mitt tips på en bra webshop är pwss.se

                        Kommentar

                        • Jakob031
                          • November 2012
                          • 18

                          #13
                          Ursprungligen postat av solis
                          Åled har bilder på fiskar dom har och haft där, jättekul att titta igenom för där finns mycket man aldrig sett förut.
                          Men kollar du under projekt tråden så hittar du många roliga projekt där, har själv 5 trådar som ligger där. Annars går du till min profil och kollar under startade ämnen,
                          Nu ser jag, har bara tittat på pansarmalarna än så länge och det var en imponerande kollektion. Även projekttråden är en riktig guldgruva när man vill få inspiration. Kul med ditt nystartade odlingsakvarium, kanske är nåt man kan göra någon gång i framtiden

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Mitt tips på en bra webshop är pwss.se
                          Tackar! Ska jag spana in.

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Villken av projekt trådarna? jag har en där jag frågar hur folk gör med odling sen odlar jag just nu i 100 litaren, har många trådar så det är inte lätt att hålla reda på dom Har faktiskt inte varit aktiv i zoopet på ett halvår så mycket har jag glömt här
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jakob031

                              En sista fundering kring syresättning. Läste en tråd där flertalet var negativt inställda till syrestenar och ansåg att man istället skulle sätta filterutblåset så att vattenytan krusade sig. Mina funderingar är således:

                              • Vad är det för skillnad på luftbubblor som kommer från syresten och luftbubblor från vattenkrusning? För mig en retorisk fråga eftersom jag inte kan se skillnad på systemen.
                              • Måste man ha luftbubblor/krusning? Gasutbyte borde väl ske ändå? Om än i mindre usträckning. Uppenbar fördel med bubblor jag kan se är att man ökar vattnets exponeringsyta för luft. En annan inverkan skulle kunna vara att nedsänkt luft (bubblor dvs) utsätts för tryck av vattnet vilket (eventuellt) skulle uppmuntra till gasutbyte med detsamma. Fast det skulle tala FÖR syresten.


                              // Jakob
                              gasutbytet från en luftsten är inte särskilt mycket alls. alla bubblor bubblar ju ur karet. för att karet ska syresättas via bubblor måste de lösas sig i vattnet.
                              en vattenyta som rör på sig har oerhört mycket större gasutbyte än bubblor. personligen tycker jag det är skitfult med bubblor i kar. så utblås med en luftslang går fet bort med. det räcker med att ytan rör på sig.
                              man behvöer inte krusning men det kan vara bra, för då vet man att ytan rör på sig tillräckligt. brukar vara ett bra tips till nybörjare. sen beror det vad för fisk man har etc. tex labyrintfiskar som gärna har näst intill stillastående vatten. medans malawi gärna vill ha det jätteströmt. upp mot 10-15 ggr karets volym i timmen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...