Lite frågor vid uppstart av 180 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Lite frågor vid uppstart av 180 liters kar

    Efter ett uppehåll på drygt 15 år så har jobbarkompisen lyckats väcka den lille akvaristen inom mig till liv igen. Så igår var jag iväg och köpte mig ett Juwel Rio 180l akvarium, och fick det på plats under kvällen trots en väldigt nyfiken kille på 1,5 år som skulle pilla på allt och ingenting... Att ställa upp det på ett rätt så ojämt klinkergolv var en utmaning i sig, men fick det i alla fall till slut i våg så när på några tiondels grader. Tror faktiskt att själva möbeln inte är helt rak, så det tunna vita skyddsmaterialet som akvariumet var inlindat i, lade jag mellan möbeln och akvariumet för att "ta bort" eventuella ojämnheter. Kanske gör varken till eller från, men nu ligger det där i alla fall!

    I dagarna skall jag iväg och skaffa sand/grus. Har sett att många använder sig av Julas blästersand och är helnöjda med det, men även att det finns de som är missnöjda med det då sanden snabbt blir smutsig och allt syns väl på den. Men det kanske bara är en fråga om balansen i akvariumet och inte är något egentligt problem. Är lite osäker på om jag skall köra på blästersanden eller om jag skall välja grus, då jag räknar mig som nybörjare igen och kanske är lättare med grus?

    En tunn frigolitskiva i bottnen hade jag tänkt att lägga innan gruset/sanden för skydd mot tunga vassa stenar m.m. Är det bara att lägga i den eller behöver den behandlas med något innan, typ lack? Var hittar man frigolit? Finns det i zoobutikerna eller i någon bygghandel kanske?

    Jag börjar lite försiktigt med dessa frågor för att inte bombadera er med en gång, utan tar det lite pö om pö allt eftersom jag behöver hjälp

    På återseende
    /JiBe
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Welcome back, en gång akvarist, alltid akvarist.

    Gällande Julasand och att skiten syns.
    Märkligt, har 3 kar med Julasand, tokrena är dom, med det kanske beror på att
    det går en hög med Malajsiska Sandsnäckor i dom karen.....

    gällande frigolit, närmaste bygghandel, köp en som cirka 2 cm tjock,
    det skall vara den vita, finns de som saäger att den blå är behandlad,
    så play it safe, och kör på den vita som är helt ofarlig. den behöver bara
    torkas av med en blöt trasa för att få väck lite damm, inget lack.

    i övrigt så läs igenom denna tråd....myyyycket matnuttigt om uppstart av nya
    kar i den tråden.


    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Åkte till Hornbach på lunchen för att kolla frigolit, men när jag väl kom dit så glömde jag helt bort mitt ärende och istället kom ut med ett par Red Gneiss slimline bakgrunder istället... Stod ju ändå och tittade på sand, 99kr för 25kg vit akvariesand, men frigoliten var som bortblåst! Sparar 40kr på att köpa Julas, men undra om det är värt de stackars kronorna tro när jag ändå måste tillbaka till Hornbach för frigoliten jag glömde...?

      Får ragga tag på ett par sådana där sandsnäckor sedan som kan hålla ordning på sanden. Men förökar de sig inte värre än ett par kåta kaniner på grönbete? Hur håller man de i så fall till att inte förnöja sig utan att istället gå städpatrull?

      Skall kolla igenom tråden i länken ovan oxå. Tack för tipset Ken

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av JiBe
        Åkte till Hornbach på lunchen för att kolla frigolit, men när jag väl kom dit så glömde jag helt bort mitt ärende och istället kom ut med ett par Red Gneiss slimline bakgrunder istället... Stod ju ändå och tittade på sand, 99kr för 25kg vit akvariesand, men frigoliten var som bortblåst! Sparar 40kr på att köpa Julas, men undra om det är värt de stackars kronorna tro när jag ändå måste tillbaka till Hornbach för frigoliten jag glömde...?

        Får ragga tag på ett par sådana där sandsnäckor sedan som kan hålla ordning på sanden. Men förökar de sig inte värre än ett par kåta kaniner på grönbete? Hur håller man de i så fall till att inte förnöja sig utan att istället gå städpatrull?

        Skall kolla igenom tråden i länken ovan oxå. Tack för tipset Ken

        vit akvariesand blir brun efter ett tag hur du än gör.......


        Malajerna har två riktiga fördelar.

        För det första så håller de tokrent på botten och andra ställen.
        Har inte behövt "rengöra" / slamsuga botten på flera år sedan dessa
        små gynnare kom till mig.

        För det andra är de en mycket bra varningssignal att nått är fel i karet.
        Det är som så att de normalt sett håller till långt ner i gruset under dagtid.
        Om de syns i massor på dagen så har nått gått fel i karet. Oftast är det
        fråga om att man helt enkelt matar för mycket. Andra varianten på felutslag
        är att blommorna inte mår bra och tappar för mycket löv, som blir mat, som ger
        massor med snäckor. Osv...Osv...se dom som nattliga städare och varningsgubbar.

        Om du skall tebax till Hornbach, så ta isf rådasanden eller den engelska sjösten.

        Tänk på att vi sand blir brun iaf, och att vissa firrar inte alls gillar om sanden
        är för ljus...vilket den kan vara fram tills den har blitt brunaktig......



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • JiBe
          • November 2012
          • 135

          #5
          Nu när jag har varit lite sjuk och inte har haft någon ork till att göra så mycket med akvariet så har jag börjat inse att jag kanske börjat i fel ände. Jag började planera inredning först och inte vad jag vill ha för några fiskar i karet... Eftersom det är ett 180 liters så hade jag tänkt mig lite större firrar än kardinaltetror och guppysar i alla fall som jag hade för 15 år sedan. Karet jag har nu mäter 101x41x50 så hur stora fiskar skulle man kunna ha då? Skulle kunna tänka mig ett par som är lite större än resten av invånarna så inte alla blir i ungefär samma storlek. Nu räknar jag inte med eventuella bottenlevande fiskar, utan de som simmar mer omkring. Sedan är det ju det här med vad för fiskar jag vill ha, och jag har långt ifrån ens kommit till något vettigt där. Drömmen skulle givetvis vara ett saltvattensakvarium med alla dessa färgstarka härliga fiskar, men som nybörjare jag räknar mig till är det nog att ta sig vatten över huvudet! Så något färgglatt i sötvatten får det bli. Har tittat lite på ciklider och vad jag hittills sett så är det i så fall något sådant som jag är ute efter, om jag nu inte har totalmissat någon annan fiskfamilj (om det nu heter så). Skulle det kunna vara något för en glad amatör, eller är det mycket jobb med den sortens fisk? Om det inte är för mycket begärt så skulle jag verkligen uppskatta lite förslag på ciklider som kan bli tilltänkta kandidater i mitt akvarium, eller för den delen andra firrar som passar inte på min vaga beskrivning

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Jag tycker du ska satsa på ett gäng dvärgciklider av nått slag. Dom passar bra till ditt kar dessutom. Sköt dina vattenbyten så äre cool.
            Ett annat hett tips ang inredning, växter och sånt är att kolla kolla kolla på nätet hur andra har gjort. Så brukar jag samla inspiration

            MVH Rikard

            Kommentar

            Arbetssätt...