Skadad fisk vid transport?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

    Skadad fisk vid transport?

    När jag stoppade ner mina första 5 fiskar i karet så höll 4 ihop och den 5:e simmade för sig själv. Såg efter lite noggrannare titt att den verkar ha en skada på höger gäl sida. Det som saknas en bit och man ser det röda där. Den lutar lite när den simmar / står också. Den åt idag iaf när de fick sin första mat.

    Självklart kommer jag ha koll på den men ska jag förvänta mig att den kommer stryka med? Isf ska man göra något åt det innan den börjar flyta omkring eller sjunka?

    //n00b
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av KTMsmurf
    När jag stoppade ner mina första 5 fiskar i karet så höll 4 ihop och den 5:e simmade för sig själv. Såg efter lite noggrannare titt att den verkar ha en skada på höger gäl sida. Det som saknas en bit och man ser det röda där. Den lutar lite när den simmar / står också. Den åt idag iaf när de fick sin första mat.

    Självklart kommer jag ha koll på den men ska jag förvänta mig att den kommer stryka med? Isf ska man göra något åt det innan den börjar flyta omkring eller sjunka?

    //n00b
    Jag skulle lämna tillbaka den, och få den utbytt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Vad är det för fiskar? Det med gällock som inte täcker hela gälen så att säga, har jag sett i butik ibland, på scalarer bl.a, och har uppfattat det som en medfödd missbildning.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • KTMsmurf
        • October 2012
        • 81

        #4
        Skadad fisk vid transport?

        Oj glömde skriva, Pristella Tetror.

        Ska se om jag får byta.. Kan ju hävda att de var ok när se lämnade butiken :/

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, tror att om de var ok när du åkte därifrån, så kommer nog butiken inte att anse att det var deras fel. Har för mig att när det gäller så´nt, och fiskar är oskadade, och tillbehör är hela när du lämnar butiken, så ligger ansvaret hos kunden. T.ex om du köper ett lysrör, och det går sönder när du är kvar i butiken, så kan du få ett nytt, men om du tappar det i marken när du har kommit ut genom dörren, så är ansvaret ditt. Det är så jag har uppfattat det i alla fall. Om du kan bevisa att fisken var skadad redan i butiken, så har du nog rätt att få en ny. Se´n kan ju affären i och för sig vara sjysst, och ge dig en ny i alla fall.

          Jag köpte 20 vitfenade rosentetror för några månader se´n, och när jag kom hem så upptäckte jag att den ena hade ett utstående öga, som den troligtvis hade redan i butiken, men jag kan ju inte bevisa det. Han sa att jag kunde få en ny om jag ville, men eftersom den fortfarande lever och verkar frisk i övrigt, så tog jag ingen ny.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av KTMsmurf
            Oj glömde skriva, Pristella Tetror.

            Ska se om jag får byta.. Kan ju hävda att de var ok när se lämnade butiken :/
            Det brukar inte vara några promblem med att få en ny.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Vad man nu tycker i zooaffärer må vara osäkert men om man i stället tittar i lagen så är det så att om man som konsument köper något och det visar sig ett fel inom ett halvår så är utgångspunkten att det är affären som skall visa att varan var felfri när den såldes för att fria sig från ansvar. Det är alltså inom den tiden inte kunden som skall bevisa något, det räcker att konstatera att det är nåt fel så ligger bollen hos affären.

              Sen är det ganska olyckligt att en lag som egentligen är skriven för brödrostar också skall tillämpas på levande djur, det blir inte riktigt lyckat. Oavsett det så gäller lagen och den kan inte avtalas bort, den som säljer en fisk till konsument har alltså ett stort ansvar för att den är ok.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Jag har bytt fiskar vid flera tillfällen hos olika handlare och det har aldrig varit några problem. Är det en väldigt dyr fisk eller om man försöker byta flera stycken kanske de protesterar, men jag har aldrig haft några problem med det. Vilket påminner mig om att jag glömde reklamera en svärdbärare senast.

                Ibland vill butikerna ha ett vattenprov, men om det är en skadad fisk borde det inte vara aktuellt. Ring butiken och kolla, jag tror säkert att de byter. Fiskar bråkar rätt mycket i butiksakvarier också, ju, så skadan kan mycket väl ha uppkommit där.
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  #9
                  Är det nån enstaka fisk och du talar om att den fått en transportskada eller är på annat vis skadad och du upptäcker det ganska direkt så garanterar jag att nog alla butiker byter ut den utan knyssel! Garanti tror jag annars knappast innefattar fisk.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Garanti tror jag annars knappast innefattar fisk.
                    Konsumentköplagen gäller även fisk och man kommer inte runt det, affären har ett ansvar för fel. En annan sak är naturligtvis om affären berättar att en fisk har nåt slags fel och att den därför säljs billigt, då kan man naturligtivs inte klaga på det felet.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Sv: Skadad fisk vid transport?

                      Å andra sidan är det knappast butikens fel om du klämmer firren vid transport. Men som sagt, de flesta brukar vara snälla och byta.

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • vitloksbrod
                        • February 2012
                        • 45

                        #12
                        Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet. (KKöpL §21a)

                        Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.
                        Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet

                        Kommentar

                        • vitloksbrod
                          • February 2012
                          • 45

                          #13
                          Oj ska vara KKöpL §20a (om vi nu ska vara petiga)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13119

                            #14
                            Ursprungligen postat av Knax
                            Å andra sidan är det knappast butikens fel om du klämmer firren vid transport. Men som sagt, de flesta brukar vara snälla och byta.

                            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                            fast när man köper fisk är det faktiskt affären som fångar in och packeterar fisken butikspersonal kan vara ganska burdusa när de fångar fisken och jag har fått klämmskadad fisk någon gång faktiskt!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13119

                              #15
                              Ursprungligen postat av vitloksbrod
                              Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet. (KKöpL §21a)

                              Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.
                              Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet
                              Jag skulle tro att 99% av de fiskar som dör inom den första veckan efter inköpet gör det pga acklimatiseringssvårigheter eller brister i hållandet av fisken. Blir fisken sjuk efter några dagar så kan man ju inte lasta affären för det, eller? Jag har inte läst lagen men jag kan omöjligt tänka mig att jag skulle kunna byta de fiskar som dör inom 6 månader från inköp, det vore ju helt sjukt faktiskt! Om man tecknade en försäkring på fisken och chipmärkte dem, då kunde man få ersättning från försäkringsbolaget
                              Senast redigerad av åheim; 12 November 2012, 20:21.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...