Hur länge lever en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    Hur länge lever en fisk?

    Hur lång livslängd har följande fiskar?
    Kampfisk
    Black Molly
    Guppy
    Kardinaltetra
    Svärdbärare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du hittar dina fiskars ålder på denna sida http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • vitloksbrod
      • February 2012
      • 45

      #3
      Tack! Tror jag hittade alla där...
      Kampfisk 3år
      Black Molly 3år
      Guppy 1-2år
      Kardinaltetra 12år
      Svärdbärare 3år

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Det där är alltså rekordåldern i akvarium. De flesta fiskar i naturen får inte uppleva sin ettårsdag. Medelåldern i akvarium är lite högre.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          1,5 år för Zebrafisk! Mina är över 3 år nu. Crazy!
          350L Diskus

          Kommentar

          • vitloksbrod
            • February 2012
            • 45

            #6
            Rekordåldern? Ska man inte räkna med att de blir så gammla då?

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Du skall nog ta den där listan med en nypa salt, alla guldfiskar blir rakt inte 43 år, välskötta blir de kanske 25 och normalskötta ett par år. Å andra sidan finns det somliga arter där som jag ser det som högst troligt att de kan bli äldre än vad som är angivet. Ta inte det där som nån definitiv sanning utan mer som en indikation om det handlar om en fisk som kan bli riktigt gammal eller en som har kort tid till bäst före dagen. Använd så funkar den absolut.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Om de sköts som de ska, så bör de komma över genomsnittsåldern i alla fall, kan jag tycka. Åldersrekordet för guldfisk är 45 år om jag minns rätt, så om de sköts rätt så bör de väl bli i alla fall 30.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av vitloksbrod
                  Rekordåldern? Ska man inte räkna med att de blir så gammla då?
                  Nja - listan anger de inrapporteringar som kommit till sidan om hur gamla deras fiskar har blivit - dvs max.åldern. det är väl ungefär att som att säga att människans blir 110 år eftersom det finns mäniskor som har blivit så gamla.


                  men så klart - denna fiskstatisk är självklart inte så noggrant uppmätt som statistiken för männsikor så en och annan fisk kan säkert även bli äldre än den som anges här.
                  Men i största allmänhet så stämmer säkert siffrorna hyfsat (om än ibland lite i överkant) under optimala förhållanden
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AnnikaW
                    • August 2003
                    • 343

                    #10
                    Zebrafisk. Håller med Einarsson om att det var lite med 1.5 år.
                    Jag köpte ju vuxna stora Zebrafiskar på våren 2011 som sedan var ute i en damm till oktober 2011.
                    De har varit inne i ett akvarium sen dess, och de ser inte gamla ut. Full fart varje dag och leker hela tiden.:-)

                    Kommentar

                    • wilmisen0025
                      • November 2012
                      • 18

                      #11
                      svärd bärare frökar dom sig snabbt som guppys typ????????

                      Kommentar

                      Arbetssätt...