Hur reda ut den här (fisk)soppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #31
    Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

    Ursprungligen postat av solis
    Malayser kan vara framme på dagen, helst om det inte är helt ok i karet. Ofta går dom uppåt för rutan då.
    Malayser ser ut som en smal lång sprial. Kan bli upp till 1,5-2 cm långa
    De vi hade var "runda", ingen blev mer än 3-4 mm.

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Ser dom ut som kanelbulle? Ni kunde matat botiorna med dom, då hade dom blivit glada
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #33
        OK, jag börjar titta lite mer på projekt 540 liter... Hur ska jag inreda, om vi börjar i den ändan? Ponera att jag testar denna besättning av fiskar:

        4 st scalarer
        4-6 st praktbotia
        2 st segelfenspleco
        5 st pansarmalar
        20 st molly
        10 st svärdbärare
        ? st siamesiska algätare

        Eventuellt (om ni tror att de får vara ifred för scalarerna):
        10 st rödmunstetra
        5-10 st kardinaltetra
        5-10 st glödbandstetra

        Vilken botten ska jag ha? Hur dyrt kan det bli?
        Vilka växter? Storbladiga? Småbladiga?

        Jag är student för närvarande och vill försöka köpa så lite som möjligt utöver själva akvariet med pump och övrig utrustning. Flyttar över stenar och rötter från 145-literskaret och lägger i lite mer som jag har över.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #34
          Själv hade jag skippat segelfensplecon då det enligt mitt tycke är en fisk som växer för fort samt skitar ner nå grönjävulskt.
          I övrigt så ser väll fisk valen helt ok ut och inget som skulle bli problem med i ett 540.
          När det gäller siameser så skulle jag ha skaffat minst 5 då dom är rätt så små i starten men dom är kanon fina att se på när dom blivit fullvuxna.
          Du kommer bli förvånad när dina vuxit upp och du tittar på en i en djuraffär... Dom är så pyttiga i jämförelse..

          Kan tyvärr inte svära på att det skulle funka kanon med tetrorna som du vill ha.
          Men om du skaffar dom billigaste av dom först så blir du inte helt ruinerad om det inte skulle gå alls.

          Helt klart sand botten med lite malajsiska sandsnäckor i för rengöring.
          Beroende på vilket märke du väljer så allt från billigt (blästersand) till dyrt (Råda sand).
          Själv är jag partisk till råda sand då jag tycker blästersanden blir för gul.

          Växter är helt efter eget tycke.
          Men jag kör storbladiga saker i Botie karet för skydden uppåt.
          Har märkt att dom blir lugnare och är framme mera av det.

          Det borde inte bli allt för dyrt att få igång ett 540 kar även om du är student.
          Du behöver ju inte köpa allt på en gång heller...
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #35
            Ursprungligen postat av ecco
            Själv hade jag skippat segelfensplecon då det enligt mitt tycke är en fisk som växer för fort samt skitar ner nå grönjävulskt.
            Joo, men när jag ser hur fint gibbicepsen gör för svartalger blir jag ju ändå lite kär i den... Och den är rätt nyinförskaffad.
            Den "äldre" plecon (vet inte vad den kallas, men den är vacker med brun och orange teckning) är bara väldigt snygg i karet. Som en signatur... Men det är klart att det blir bajs av det de äter och när de vuxit upp från sina nuvarande 12-15 cm till 40-50 cm antar jag att de smutsar ner mycket mer?

            Ursprungligen postat av ecco
            I övrigt så ser väll fisk valen helt ok ut och inget som skulle bli problem med i ett 540.
            När det gäller siameser så skulle jag ha skaffat minst 5 då dom är rätt så små i starten men dom är kanon fina att se på när dom blivit fullvuxna.
            Du kommer bli förvånad när dina vuxit upp och du tittar på en i en djuraffär... Dom är så pyttiga i jämförelse..
            I hear you. Jag trodde det var någon gurami första gången jag såg dem. Fina är de och tar de mina svarta tofsalger blir jag glad.

            Ursprungligen postat av ecco
            Kan tyvärr inte svära på att det skulle funka kanon med tetrorna som du vill ha.
            Men om du skaffar dom billigaste av dom först så blir du inte helt ruinerad om det inte skulle gå alls.
            De flesta har jag ju redan. Jag får väl se hur det känns när det är "klart".

            Ursprungligen postat av ecco
            Helt klart sand botten med lite malajsiska sandsnäckor i för rengöring.
            Beroende på vilket märke du väljer så allt från billigt (blästersand) till dyrt (Råda sand).
            Själv är jag partisk till råda sand då jag tycker blästersanden blir för gul.
            Råda Sand? Är det alltså typ gjutsand?

            Ursprungligen postat av ecco
            Växter är helt efter eget tycke.
            Men jag kör storbladiga saker i Botie karet för skydden uppåt.
            Har märkt att dom blir lugnare och är framme mera av det.

            Det borde inte bli allt för dyrt att få igång ett 540 kar även om du är student.
            Du behöver ju inte köpa allt på en gång heller...
            Storbladigt it is! Och nej, jag behöver ju inte köpa allt nu. Bara akvariet lär äta större delen av sparkapitalet. Växter är hemskt dyra i akvariehandeln, tycker jag, men någon javaormbunke eller två får det nog bli.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            Arbetssätt...