Hur reda ut den här (fisk)soppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Hur reda ut den här (fisk)soppan?

    Jag har ett 125-liters akvarium med 4 st skalarer och ett mindre stim sorgmanteltetra (6 st) i. Dessutom finns det en mindre grupp om 3 st praktbotia, 1 st pansarmal och 2 st större pleco i karet.

    I vårt 55-liters nybörjarakvarium går det ett 20-tal Molly Spenops (de flesta bara ett par månader gamla så de är inte så stora), ett stim med 6 st rödmunstetra, några svärdbärare och enstaka "överblivna" kardinaltetra och glödbandstetra. Vi har också 2 st ancistrus och en liten pleco.

    Barnkammaren finns i ett 30-liters nanoakvarium, där vi har ett 40-tal Molly-yngel och cirka 25 svärdbäraryngel.

    Som du hör är det ett mish-mash av olika saker, beroende på att jag inte har satt mig in så mycket i hur ett akvarium bör komponeras, utan mest utgått ifrån vilka fiskar jag tycker är fina. Men jag har lust att lära mig mer.

    Första åtgärd blir väl att plocka ut praktbotiorna ur karet och skaffa dem något "eget". Som jag förstått det är de väldigt livliga och vill ha relativt snabbt strömmande vatten, medan skalarerna tvärtom är graciöst långsamma och vill ha låg vattengenomströmning. Sedan läser jag lite överallt att man inte bör ha färre än 4-6 praktbotia, så det blir väl till att skaffa minst ett par till. De brukar vara ganska pyttiga när man köper dem, har det någon betydelse?

    Vad gör jag med övriga fiskar? Bör jag flytta sorgmantlarna eller ska de få gå kvar med skalarerna? Bör jag skaffa fler pansarmalar till den stackars ensamme? Och ska malarna bo kvar med skalarerna?

    Vilka fiskar kan jag plocka ur 55-liters akvariet och kombinera med några av de andra? Jag vill helst inte skaffa mer än ett akvarium till...

    Jag behöver hjälp med en inköpslista!

    // Mats
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Hur reda ut den här (fisk)soppan?

    Ditt största problem med de fiskar du har är att de flesta, dvs scalarer, praktbotia och pleco blir alldeles för stora för ditt akvarium. Så vill du inte skaffa ett större akvarium gör du bäst i att avyttra dessa fiskar och sen välja några som passar bättre.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Scalarerna borde du skaffa ett större akvarium till. Lika så praktbotierna och plecomalarna.
      Pansarmalen bör du skaffa kompisar till då de är en stim fisk..
      Vore jag du skulle jag skaffa ett större akvarium eller välja att he bort de fiskar som kräver mer utrymme.
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Jag vill absolut skaffa ett större akvarium, men du snuddar vid problemets kärna: Räcker det verkligen med ett nytt, större akvarium? Hur kan jag utnyttja de befintliga karen, alltså mina 125 l, 55 l och 30 l?

        Jag är just nu mest sugen på att sälja scalarerna och byta ut 125 l-akvariet mot något större. Men jag har ingen aning om vart man vänder sig för att sälja djur...

        // Mats
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Mina "farhågor" är därmed besannade: Till de här fiskarna behöver jag inte ett, utan två nya, större akvarier.

          Jag har räknat fel på det större akvariet, det är på 145 liter, men det är ju fortfarande i minsta laget för dessa fiskar, förstår jag. Garanterat förklaringen till att jag behöver byta rejält med vatten varje dag och ändå aldrig kommer ikapp med algproblemen.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Läs gärna på artbeskrivningarna här på Zoppet så ser du vad varje fiskart kräver

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Praktbotia blir upp till 30 cm lång, vill ha minst 250 liter

              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1


              Scalaren blir fethög, vill ha kar som är minst 50cm höga, och helst mer än 250 liter




              Jag skulle aldrig blandat Scalarar och Praktbotia.


              Om du menar denna när du säger Pleco:



              så pratar vi om en fisk som blir över en halvmeter lång, och kräver
              minst 600 liter.




              Som Christer5 säger, läs gärna på artbeskrivningarna, så ser du att det vill nog
              till en ganska radikal förändring av antingen storleken + antalet på karen, eller
              en dramatisk förändring av invånarna......




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Mina "farhågor" är därmed besannade: Till de här fiskarna behöver jag inte ett, utan två nya, större akvarier.

                Jag har räknat fel på det större akvariet, det är på 145 liter, men det är ju fortfarande i minsta laget för dessa fiskar, förstår jag. Garanterat förklaringen till att jag behöver byta rejält med vatten varje dag och ändå aldrig kommer ikapp med algproblemen.

                njau.....det är sällan en felaktig fisksoppa har med algerna att göra.

                det är oftast andra orsaker, ex övermatning, näringsbrist, fel ljus, för mycket ljus,
                andra svajjiga vattenvärden....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  njau.....det är sällan en felaktig fisksoppa har med algerna att göra.

                  det är oftast andra orsaker, ex övermatning, näringsbrist, fel ljus, för mycket ljus,
                  andra svajjiga vattenvärden....
                  .
                  Antagligen har det med ljuset att göra. För närvarande är det tänt 6½ timme per dag med ett 15W "noname-lysrör" i bakkant och ett Philips Aquarelle 18W i framkant.

                  Håller koll på pH och saltar cirka en matsked i veckan, men vilka andra vattenvärden är bra att hålla reda på?

                  Jag är noga med att anpassa matmängden till det fiskarna äter upp inom någon minut, men framför allt botiorna är svåra, eftersom de ofta gömmer sig vid matdags och kommer fram efteråt. De älskar röda mygglarver, förstås, så då får man se dem. Jag matar 1-2 ggr per dag. Malarna och botiorna får 2-3 algkex, 2 ggr per dygn.

                  Växterna är ju ett kapitel för sig, där jag har testat olika gödning utan framgång. Järngödning talar sig en del varma för, men det verkar inte ge mina växter något alls. Kol verkar lite bättre, men fortfarande dukar växterna under ganska snabbt för algerna och jag tvingas byta undan för undan. Jag kör med javaormbunke, någon vattenpest och tja, övrigt ur det sortiment som ska ha lägsta svårighetsgrad enligt Tropical.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson

                    --- 8< ---

                    Jag skulle aldrig blandat Scalarar och Praktbotia.

                    --- 8< ---

                    Som Christer5 säger, läs gärna på artbeskrivningarna, så ser du att det vill nog
                    till en ganska radikal förändring av antingen storleken + antalet på karen, eller
                    en dramatisk förändring av invånarna......

                    .
                    Akvarierna är ärvda, så artblandningarna har blivit lite som de har blivit, men jag har förstått att praktbotia och scalarer verkligen inte ska vara ihop.

                    Ja, malarna är en gibbiceps och en snarlik art, som är runt 15-20 cm SL. Klart de ska ha större plats.

                    Jag tänker:
                    1 st >500 l kar för plecos, botior och tetror. Inköp av 3-4 botior till.
                    1 st >250 l kar för scalarer och pansarmal. Inköp av 4-5 pansarmalar till.

                    Sedan flyttar jag över svärdbärare, molly och ancistrusar till 125-liters karet och använder 55l-akvariet som karantän och sådant.

                    Ett annat alternativ är att göra av med alla de stora fiskarna, förstås, men jag vet inte vart man vänder sig.

                    Kan ju tycka att man skulle få lite mer frågor och stöd från akvariebutikerna, men det är väl försäljning som räknas, kan jag tro...
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Akvarierna är ärvda, så artblandningarna har blivit lite som de har blivit, men jag har förstått att praktbotia och scalarer verkligen inte ska vara ihop.

                      Ja, malarna är en gibbiceps och en snarlik art, som är runt 15-20 cm SL. Klart de ska ha större plats.

                      Jag tänker:
                      1 st >500 l kar för plecos, botior och tetror. Inköp av 3-4 botior till.
                      1 st >250 l kar för scalarer och pansarmal. Inköp av 4-5 pansarmalar till.

                      Sedan flyttar jag över svärdbärare, molly och ancistrusar till 125-liters karet och använder 55l-akvariet som karantän och sådant.

                      Ett annat alternativ är att göra av med alla de stora fiskarna, förstås, men jag vet inte vart man vänder sig.

                      Kan ju tycka att man skulle få lite mer frågor och stöd från akvariebutikerna, men det är väl försäljning som räknas, kan jag tro...
                      Vet inte var du bor men i Göteborg finns det åtminstone ett par butiker som tar emot fisk, du får nog inga reda pengar för dem men brukar få byta mot annat "bra-att-ha". Beror väl lite på hur många fiskar och hur stora också, om det går att sälja dom vidare... tänker kanske då på fullvuxna praktbotior främst som kanske är svåra att bli av med...

                      Annars är väl det som vanligt, vissa affärer är bättre än andra när det gäller frågor och stöd. Man lär sig snart vilka det är...
                      Som tur är så finns ju detta utmärkta forum där den samlade kunskapen vida överstiger ens förväntningar. Fantastiskt med alla tips, råd och kunskap som delas här.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Du hittar allt du behöver hör på Zoppet,läs under avdelningar och artiklar samt fråga här

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Tusen tack för alla insiktsfulla och vänliga svar så här långt!

                          Jag bor i Borås och handlar det mesta hos Falskogs akvarium och lite mat och sådant på Arken Zoo. Framför allt Falskog har gett gott intryck, men jag tycker att de kanske borde ställt lite fler frågor till mig innan de sålde fiskarna.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Varför kan man inte ha praktbotier och scalarer tillsammans jag har 6 scalarer och ca 20 botier i mitt kar och där har aldrig varit några problem.
                            Du skrev att du byter vatten varje dag, i villkar kar? Hur mycket av vattnet byter du?
                            Jag hade rekomenderat dig att inte byta vatten så ofta för då tar du ut bra bakterier och balansen hinner inte infinna sig riktigt och det blir svajning i värdena.
                            Tror inte att dina alger blir fler för att du inte byter vatten utan kan komma för att man kluddar för mycket. Sen finns det såna som är jättebra på att ta hand om alger, vad är det för slags alger du har?
                            Angående att bli av med fiskar så finns det många ställen att sätta ut annonser på, sök på loppis eller något sånt på facebook om du har det, sen finns det gulans.se där du kan sätta ut gratis annons, blocket men dom tar betalt. Hade gärna tagit dina botior men bor lite långt bort.
                            Senast redigerad av solis; 06 November 2012, 15:48.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av solis
                              Varför kan man inte ha praktbotier och scalarer tillsammans
                              tycker att botiorna blir för stora och stimmiga för lugnt seglande scalarar.


                              men det skall villigt erkännas.....jag har haft fel många gånger....


                              sedan är man kanske lite för mycket nörd när man tycker att SA skall vara SA,
                              och inte blandas med Asien.....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...