Juwel akv 260 liter, förslag på fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c0ra11
    • November 2012
    • 3

    Juwel akv 260 liter, förslag på fiskar?

    Hej!

    Jag haft akvarium innan men många år sedan så jag känner mig som en nybörjare igen
    Nåväl, jag bestämde att slå till på ett fint möbelakvarium, en Juwel vision 260 l med välvd ruta.
    Jag är hittills grymt sugen på ett par skalarer, praktbotior, ancistrus och en öroål.
    Har ni mer tips på mellan- resp högre levande fiskar som skulle passa in i akvariet?
    Tacksam för svar.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!!

    En sak du bör tänka på med praktbotian är att den blir för stor för ditt akvarium..
    Därför skulle jag starkt avråda dig från att införskaffa sådana..

    Skalaren går redan högt i akvariet, men du kan alltid ha bilbuk fiskar som går precis vid ytan..
    Tetror håller sig ungefär i mitten, men öronålen kommer (om den blir tillräkligt stor) se tetrorna som mat..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Finns andra botior du kan ha, tex zebrabotia, pakistan eller dvärg

      Kommentar

      • c0ra11
        • November 2012
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av laasesku
        Finns andra botior du kan ha, tex zebrabotia, pakistan eller dvärg
        Jag har läst lite om pakistan botier. De verkar helt ok faktiskt . En annan sak som jag har läst om här på zoopets artbeskrivningar är att skalarar behöver minst 280 l akvarium och jag har 260. Jag har för mig att det är många som haft skalarer i mindre akvarium. En annan fråga. Trivs skalarer bäst i par?

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ja, skalarer ska gå i par, men det är alltid bäst att införskaffa minst 4 ändå så att de har lite att välja på och för att öka chasen att få ett par..

          Jag har haft i 240 liter..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Ursprungligen postat av c0ra11
            Jag har läst lite om pakistan botier. De verkar helt ok faktiskt . En annan sak som jag har läst om här på zoopets artbeskrivningar är att skalarar behöver minst 280 l akvarium och jag har 260. Jag har för mig att det är många som haft skalarer i mindre akvarium. En annan fråga. Trivs skalarer bäst i par?
            Kolla även upp botia striata tycker jag (zebrabotia), är väldigt snygga enligt mitt tycke. Nog inte lika vanlig i handeln med de bör kunna beställa in den. Ska inte vara några problem med skalarer i 260, 20 liter hit eller dit

            Kommentar

            Arbetssätt...