Frågor, frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    Frågor, frågor...

    Vårt akvarium har nu varit igång i 6 veckor ungefär och vi skulle nu behöva lite tips och råd och hjälp. En hel del funderingar har vi. Jag ska försöka punkta upp:
    1. Filtret. Vi har ett innerfilter som vi än så länge inte har rört. Borde vi ha gjort det? Pumpen fungerar prickfritt. I bruksanvisningen stod det att man skulle byta ut svampar av olika färg i olika takt. Just nu har vi inte så många stora fiskar i akvariet så vi har inte bytt ut en enda liten svamp eller tvättat eller något. Är det dags nu, kanske?
    2. Slamsuga botten - hur ofta ska man göra det? Vi har gjort det en gång, efter fyra veckor. Just nu vågar vi inte, för vi har en massa yngel. Hur undviker vi att få in yngel i sugen?
    3. Vilka preparat behöver vi verkligen tillsätta vattnet vid vattenbyte?
    4. Vi börjar få alger och behöver sätta in algätare. Tips? Vi har platys och molly och planerar för tetror.
    5. Hur kort tid lever egentligen fiskar? Vi har haft en fiskbegravning per vecka och det börjar bli väl tråkigt! Eller är det så det är? Här kommer en liten sammanställning av våra fiskar, deras inflyttning och död:
      * Vi startade upp vårt akvarium med två orange mollysar. En av dem har vi fortfarande kvar - vi har alltså haft en av våra fiskar under hela tiden och hon går som ensam molly i akvariet nu.
      *Ett par dagar senare köpte vi en silvermolly som dog efter ett par dagar. Vi fick en ny som dog ännfyra u snabbare. Vi fick veta att de varit sjuka och blivit behandlade i butik, men att de var friska n (de hade haft dem i karantän), så vi oroar oss lite för att de dragit in någon slags smitta.
      *Den orangea honan jagade hanen hela tiden och han började se olycklig ut, så vi köpte in lite fina platys i blandade färger - två hanar och fyra honor för att det skulle bli mer rörelse i akvariet. Vi tänkte att med fler fiskar så skulle mollyhanen inte bli lika utsatt, men han blev jättestressad av de nya fiskarna och dog ett par dagar efter att de flyttat in.
      *Två av våra platys var röda - en hane och en hona. Den andra hanen (röd med svarta fenor) jagade iväg dessa två och hanen slogs han med. Den röda hanen dog efter 1½ vecka.
      *Vi hoppades på att det skulle bli balans med bara en hane, men han fortsatte jaga den röda hona. Varför??? Vi funderar på om det kan bero på färgen, att han inte såg skillnad (men så kan det inte vara) eller beror det på att hon var "den röde hanens hona?" I vilket fall som helst - hon fick yngel för en vecka sedan - det vet vi´, för först var hon tjock, sen inte och vi hade yngel. Den röd-svarta hanen fortsatte jaga henne och idag är även hon död.
    6. De tre senaste fiskarna som har dött har vi sett samma förändring på. Först har de liksom hållit sig stilla i vattnet, stått och liksom flämtat, sedan gömt sig för att sedan dö. Dessa tre har alla blivit jagade och vi funderar på om det kan vara orsaken till stress. Gömställen har vi gott om, dock. Och våra vattenvärden är prima!
    7. Ynglen - vi blir inte kloka på dem! Det såg ut som om vi hade typ sex. Nu har vi säkert 20. Några är veckogamla och börja bli "stora" (typ 10-12 mm). Några är pytesmå, men vi kan inte komma på att någon annan fått yngel, även om alla honorna börjar se lite småtrinda ut! Och flera av ynglen är gråsvarta??? (Kan vår orangea molly ha fått ungar och får hon då gråsvarta yngel? Vi har en svart platy, men hon har varit helt platt!)
    8. Vi behöver få in lite yngelätande fisk om vi inte ska svämma över av yngel (eller också måste vi köpa ett akvarium till...) Barnen vill ha tetror. Neon eller kardinal???


    Hoppas få lite svar på något...
    /Anna-Maria
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1. Filtret. Vi har ett innerfilter som vi än så länge inte har rört. Borde vi ha gjort det? Pumpen fungerar prickfritt. I bruksanvisningen stod det att man skulle byta ut svampar av olika färg i olika takt. Just nu har vi inte så många stora fiskar i akvariet så vi har inte bytt ut en enda liten svamp eller tvättat eller något. Är det dags nu, kanske?
    BARA DUMMA SÄLJTRICK. RENGÖR FILTER SKALL MAN ENBART GÖRA NÄR DET BÖRJA AVTA I FLÖDE. INNERFILTER BÖR HÅLLA 3-6 MÅNADER MELLAN RENGÖRINGARNA, ANNARS HAR MAN FÖR STOR BELASTNING PÅ KARET
    2. Slamsuga botten - hur ofta ska man göra det? Vi har gjort det en gång, efter fyra veckor. Just nu vågar vi inte, för vi har en massa yngel. Hur undviker vi att få in yngel i sugen?
    JAG SLAMSUGER ALDRIG BOTTEN PÅ MINA KAR. TOKRENA IAF. HAR JU MALAJSISKA SANDSNÄCKOR.
    MAN KAN TA EN FYRKANTIG FILTERMATTA, SÄG ~6X6X10 CM, BORRA ETT HÅL SOM ÄR LIKA STORT SOM SLANGEN NER I MATTAN CIRKA 4-5 CM, TRÄ PÅ SLANGEN. DÅ SUGS INGA YNGEL IN.

    3. Vilka preparat behöver vi verkligen tillsätta vattnet vid vattenbyte?
    JAG TILLSÄTTER ALDRIG NÅGOT. BEHÖVS SÄLLAN NÅGON OM MAN HAR ETT KAR I BALANS, OCH INTE HAR KLORAMIN
    I KRANVATTNET. KOLLA MED DIN KOMMUN OM DOM HAR KLOR ELLER KLORAMIN I VATTNET,
    4. Vi börjar få alger och behöver sätta in algätare. Tips? Vi har platys och molly och planerar för tetror.
    ALGER....? DÅ ÄR JAG INTE RÄTT PERSON ATT SVARA. JAG HAR INGA ALGER.......
    5. Hur kort tid lever egentligen fiskar? Vi har haft en fiskbegravning per vecka och det börjar bli väl tråkigt! Eller är det så det är? Här kommer en liten sammanställning av våra fiskar, deras inflyttning och död:
    * Vi startade upp vårt akvarium med två orange mollysar. En av dem har vi fortfarande kvar - vi har alltså haft en av våra fiskar under hela tiden och hon går som ensam molly i akvariet nu.
    *Ett par dagar senare köpte vi en silvermolly som dog efter ett par dagar. Vi fick en ny som dog ännfyra u snabbare. Vi fick veta att de varit sjuka och blivit behandlade i butik, men att de var friska n (de hade haft dem i karantän), så vi oroar oss lite för att de dragit in någon slags smitta.
    *Den orangea honan jagade hanen hela tiden och han började se olycklig ut, så vi köpte in lite fina platys i blandade färger - två hanar och fyra honor för att det skulle bli mer rörelse i akvariet. Vi tänkte att med fler fiskar så skulle mollyhanen inte bli lika utsatt, men han blev jättestressad av de nya fiskarna och dog ett par dagar efter att de flyttat in.
    *Två av våra platys var röda - en hane och en hona. Den andra hanen (röd med svarta fenor) jagade iväg dessa två och hanen slogs han med. Den röda hanen dog efter 1½ vecka.
    *Vi hoppades på att det skulle bli balans med bara en hane, men han fortsatte jaga den röda hona. Varför??? Vi funderar på om det kan bero på färgen, att han inte såg skillnad (men så kan det inte vara) eller beror det på att hon var "den röde hanens hona?" I vilket fall som helst - hon fick yngel för en vecka sedan - det vet vi´, för först
    var hon tjock, sen inte och vi hade yngel. Den röd-svarta hanen fortsatte jaga henne och idag är även hon död.
    DET LÅTER SOM ATT NI HAR ANTINGEN KONSTANT NITRIT, ELLER NÅGON ANNAN SMITTA I KARET. KÖP INGA FISKAR PÅ FLERA VECKOR. HELST KANSKE 4-6 VECKOR. DÅ BÖR DE MESTA HA GOTT UR OM DET ÄR NÅTT SKIT I KARET. OCH NÄR NI SKALL KÖPA NY FISK, KÖP BILLIG FISK, OCH SE VAD SOM HÄNDER.

    6. De tre senaste fiskarna som har dött har vi sett samma förändring på. Först har de liksom hållit sig stilla i vattnet, stått och liksom flämtat, sedan gömt sig för att sedan dö. Dessa tre har alla blivit jagade och vi funderar på om det kan vara orsaken till stress. Gömställen har vi gott om, dock. Och våra vattenvärden är prima!
    ÄR VERKLIGEN NITRITEN UNDER KONTROLL ?
    KAN VARA SYREBRIST OXÅ. HUR ÄR PUMPENS FLÖDE RIKTAT I KARET ?

    7. Ynglen - vi blir inte kloka på dem! Det såg ut som om vi hade typ sex. Nu har vi säkert 20. Några är veckogamla och börja bli "stora" (typ 10-12 mm). Några är pytesmå, men vi kan inte komma på att någon annan fått yngel, även om alla honorna börjar se lite småtrinda ut! Och flera av ynglen är gråsvarta??? (Kan vår orangea molly ha fått ungar och får hon då gråsvarta yngel? Vi har en svart platy, men hon har varit helt platt!)

    MINA LIBERTMOLLYS FÅR I PRAKTIKEN HELSVARTA YNGEL, SOM GRÅAR TILL SIG EFTER ETT TAG.
    ÄVEN EN SMAL HONA KAN SPOTTA UR SIG YNGEL. SE PÅ FOLK, FINNS GRAVIDA KVINNOR SOM KNAPPT HAR MAGE,
    ÄNDÅ LYCKAS DE KLÄCKA UR SIG SIG 3-4 KILOSKLUMPAR...INTE VAR 4.E VECKA...MEN IAF...

    8. Vi behöver få in lite yngelätande fisk om vi inte ska svämma över av yngel (eller också måste vi köpa ett akvarium till...) Barnen vill ha tetror. Neon eller kardinal???
    NEON ELLER KARDINAL ÄR DET BARA DU SOM KAN AVGÖRA, DE HAR BÅDA SINA FÖR OCH NACKDELAR.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • GulaHuset
      • September 2012
      • 65

      #3
      Tack, Ken Olofsson, för svar!
      Nitrit... Varenda test (dropp) visar 0. Vi kan ha haft det i början - då hade vi bara stickor.
      Syrebrist... Innerfiltret sitter på långsidan, så pumpen blåser mot motsatt långsida. Kanske bör vi flytta filtret till kortsidan i stället? Fast då hamnar pumpen i hörnet... Eller sätta filtret mitt på långdidan?
      Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        sätt filtret på ena kortsidan så det blåser längs med karet mot andra kortsidan. sätt det längst bak i hörnet baksida-kortsida.

        se till att utblåset är antingen riktat lite snett mot ytan eller att det ligger precis under ytan. ytan ska röra på sig. krusa sig en del.

        har du en bild på karet?

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          #5
          Det är 96l-akvariet du nämner i signaturen som det gäller?
          Platy, Molly och Svärdbärare är tyvärr rätt så sönderavlade fiskar så de är ofta i dåligt skick redan i butiken, tråkigt nog. Man får leva med att de kan kasta in handduken snabbt.
          MEN! Jag är också inne på linjen om att du har väldigt dåliga vattenvärden eller nån annan sjukdom i akvariet. Finns tester att köpa i djuraffären och vissa butiker kan också testa vattnet om du har med dig lite. Börja med det.

          Mattan i pumpen så kramar du ur när pumpen börjar gå trögt. Behöver inte bytas med jämna mellanrum eller liknande. Se till att pumpen är placerad på ett sånt sätt att du får bra rörelse på vattenytan, det syresätter vattnet bättre.

          Levandefödare klämmer ur sig hiskeliga mängder yngel. De är såna så har ni många sorters är det bara att acceptera att det blir massor med yngel.

          Neontetror sägs vara lite tåligare än kardinaltetror. Har bara haft neoner och kan inte säga nåt negativt om dem i alla fall
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • GulaHuset
            • September 2012
            • 65

            #6
            Eller ska vi komplettera med syresten???
            Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

            Kommentar

            • GulaHuset
              • September 2012
              • 65

              #7
              Ok. Vi flyttar filtret då. Men rikta pumpen... Det går ju inte. Den har liksom bara ett hål ut ur filtret...
              Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                syresten är felaktig benämning då den inte tllför syre utan luft. o all luft bubblar ju ur karet så det syresätts inte nått vidare av det.

                sätt pumpen strax under ytan då. hur har ni den nu?
                som sagt. gärna en bild så kan man kanske hjälpa lite till

                Kommentar

                • GulaHuset
                  • September 2012
                  • 65

                  #9
                  Är inte hemma, så jag kan inte sätta in bild. Vi har pumpen precis under ytan. Det finns ett min- och ett maxstreck. Vi brukar fylla upp med så mycket vatten som behövs för att pumpen ska fungera. Men du har sett vårt akvarium på bild. Barnet har ett slott och en rosa skattkista i det. Du tyckte det var skitfult, vill jag minnas. Mycket växter. Några är jättelånga och ser ut som om de vill bosätta sig i hela akvariet, så vi får klippa av dem.
                  Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av GulaHuset
                    Ok. Vi flyttar filtret då. Men rikta pumpen... Det går ju inte. Den har liksom bara ett hål ut ur filtret...


                    så här skall det se ut.
                    Bifogade filer
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av GulaHuset
                      Eller ska vi komplettera med syresten???


                      gärna om du tycker det är snyggt med bubblor i karet.,,,,,,fast det är ju klart....snyggt med bubblor och stendöda växyter efter några månader....hmmm...för den sakta men säkert stryper ihjäl blommorna med att ta deras kol.....




                      men syre får du inte ner i vattnet med en sådan...........................

                      inte många atomer iaf.....



                      det är krusningen på ytan som syresätter vattnet.....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • GulaHuset
                        • September 2012
                        • 65

                        #12
                        Tack! Önskar vårt akvarium hade haft denna bild, men det saknade helt bruksanvisning.
                        Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av GulaHuset
                          saknade helt bruksanvisning.

                          med andra ord....samma princip som att skaffa egna kottar.

                          bruksanvisningarna om hur de skall skötas är i bästa fall bristfälliga.

                          så man får göra med kar som med barn, fråga mycket av de som har varit med i svängen, och lära sig efter hand med de misstag man gör.




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av GulaHuset
                            Är inte hemma, så jag kan inte sätta in bild. Vi har pumpen precis under ytan. Det finns ett min- och ett maxstreck. Vi brukar fylla upp med så mycket vatten som behövs för att pumpen ska fungera. Men du har sett vårt akvarium på bild. Barnet har ett slott och en rosa skattkista i det. Du tyckte det var skitfult, vill jag minnas. Mycket växter. Några är jättelånga och ser ut som om de vill bosätta sig i hela akvariet, så vi får klippa av dem.

                            haha ja nu kommer jag ihåg. haha tja..kanske var lite hård där, mest att jag är typ allergisk mot sånna saker i akvarium. sen KAN de ju kanske ha avgett nått ämne eller så. fast de var ju från akvarieavdelningen så det borde ju inte vara så.

                            fyll upp karet hela vägen upp. ni får flytta pumpen isåfall.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Sv: Frågor, frågor...

                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              gärna om du tycker det är snyggt med bubblor i karet.,,,,,,fast det är ju klart....snyggt med bubblor och stendöda växyter efter några månader....hmmm...för den sakta men säkert stryper ihjäl blommorna med att ta deras kol.....




                              men syre får du inte ner i vattnet med en sådan...........................

                              inte många atomer iaf.....



                              det är krusningen på ytan som syresätter vattnet.....

                              Börjar inte den här halvmyten på zoopet om att luftbubblor dödar växter gå för långt nu?
                              Det som händer där vatten och luft möts är ett gasutbyte, dvs halterna gaser i de respektive medierna jämnas mot varandra. Koldioxid finns i både luft (dina krukväxter lever ju) och vatten så det finns inte ens en hypotetiskt möjlighet att man kan vädra ut all koldioxid så att växterna dör. Visst, om man tillsätter extra koldioxid i vattnet kan stort gasutbyte givetvis lufta bort kol men i ett vanligt standardakvarie gör det ingen dramatisk skillnad. Man kan tom tänka sig att en luftpump kan tillföra co2 i ett akvarie med få fiskar och mycket växter.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...