Byta ut plastväxter mot riktiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bulthazar
    • November 2012
    • 3

    Byta ut plastväxter mot riktiga?

    Har tagit över ett 220l akvarium av en bekant där det just nu går 5 wagtail platys och 10 rosentetror.
    Problemet är att det är inrett med plastväxter som ser mindre roliga ut, går det att plocka bort dom och plantera riktiga växter utan en total nystart av akvariet?
    Kanske är en dum fråga men hittar ingen info om man kan plantera växter i efterhand då all info är om nystart av akvarium och är väl lite orolig att balansen som nu finns kan störas om man introducerar växter
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #2
    Jag tror att du utan problem kan plantera riktiga växter.
    Vad har du för ljus?
    Tänk på att välja växter som passar.
    Nu vet jag ju inte om kan något om växter redan, men om du inte kan det, kan det vara värt att läsa på lite så man vet vilka sorter man ska ha.
    Här kommer lite tips på bra växter:
    Vallisneria,(flera sorter) hyrophila polysperma, limnophila sessiliflora, vattenpest och hornsärv växer snabbt.
    Javaormbunke, javamossa och anubias växer långsamt.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      klart du kan plantera växter i efterhand. inga konstigheter. balansen kommer inte störas. snarare bli bättre än den är nu.

      Kommentar

      • Bulthazar
        • November 2012
        • 3

        #4
        Har inte ljuset i huvet och är inte hemma just nu, 2 lysrör är det iaf :b
        1 är dock trasigt och vet inte hur gammalt det andra är så ska inhandla nya.
        Det är även någon plasthistoria som "lock" eller vad det nu heter på riktigt som automatiskt dämpar ljuset då det inte är lika genomskinligt som t.ex glas men som jag förstår det så finns det ju även växter som inte ska ha alltför ljust.

        Tackar så hemskt mycket för svar och tips, har spenderats många timmar med informationsletande om fiskar och annat så nu är det väl bara att hoppa på växterna

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          svårt att hitta växter som inte vbill ha det så ljus. jag kör med 400W ljus till min SA-kub. 4 lysrör och en metallhalogen på 250W. du blir blind om du tittar in i den .

          så mer ljus desto bättre. utantvekan.

          Kommentar

          • Bulthazar
            • November 2012
            • 3

            #6
            Aha så det är på det viset alltså, då skulle det vara värt att kika på riktigt täckglas då också kanske.
            Ljusrampen är en modell som ligger direkt på täckglaset.

            Då har jag lite att fixa med nu

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Hej!

              Jag skulle vilja lägga till en sak om ljus.

              Jag tycker det är fel att säga "ju mer desto bättre".

              Två lysrör till 220 liter är en standard som många akvarier har och som fungerar utmärkt med rätt växter. Och det finns faktiskt många växter som trivs bra i sånt ljus. Jag har haft många sådana akvarier som tuffat på bra i många år.
              Min rekomendation skulle vara: Nya bra akvarielysrör med reflektorer. Två fullängd T8 till 220 liter blir bra.


              Mer ljus kan också betyda: mer krävande, och större risk för div. alger.
              Att en nybörjare ska brassa på med enorma mängder ljus är inte vad jag skulle rekomendera.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av AnnikaW
                Hej!

                Jag skulle vilja lägga till en sak om ljus.

                Jag tycker det är fel att säga "ju mer desto bättre".

                Två lysrör till 220 liter är en standard som många akvarier har och som fungerar utmärkt med rätt växter. Och det finns faktiskt många växter som trivs bra i sånt ljus. Jag har haft många sådana akvarier som tuffat på bra i många år.
                Min rekomendation skulle vara: Nya bra akvarielysrör med reflektorer. Två fullängd T8 till 220 liter blir bra.


                Mer ljus kan också betyda: mer krävande, och större risk för div. alger.
                Att en nybörjare ska brassa på med enorma mängder ljus är inte vad jag skulle rekomendera.
                Jag håller inte med dig om att mer ljus innebär en större risk för alger. Visst om man inte har växter i akvariet så stämmer det kanske, men det handlar det ju inte om här.
                Fast om du med "mer ljus" menar att ljuset är tänt väldigt lång tid så är det rätt, men det verkar inte vara det som du menar.

                Starkare ljus innebär att akvarieväxterna växer bättre och dessa konkurrerar med algerna så i normalfallet är mer ljus = mindre med alger.

                Sedan är det en annan sak att 2 nya lysrör med reflektorer innebär att många växter (dock inte de mest ljuskrävande) klarar sig bra. Kolla i artregistret där kan du se vilka växter som är lämpliga genom att där är angivet ljuskravet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...