112L sällskapsakvarium - tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #16
    Sv: 112L sällskapsakvarium - tips!

    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    1) näringsinnehåll nästan lika med noll

    2) allergiframkallande utav guds nåde



    Alla fiskar äter dom med glädje, men det är för att de smakar mycket.

    Ungefär som att ge godis till en 5 åring, äter med glädje, men är inte så bra i längden.




    Bör nog bara ges till totalmatvägrande fiskar.





    .
    Riktigt bra info, tycker jag. Många akvariebutiker säljer detta som stapelvara och hävdar att det tar fram färgerna bättre hos fiskarna, m.fl. argument. Jag har frysen full... :-P Ska satsa mer på artemia nu...

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Tänk bara att du har handskar på dig eller så om du måste ta i "godiset".
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tlundegard
        • November 2011
        • 44

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det låter som du fått till en riktigt bra mix Ken. Men vad tror Kakaduorna kommer att tycka om Klogrodorna? Mina Apistogramma blev himla störda av fiskar som ignorerade deras varningssignaler. Deras revir var viktigt för dem. Klogrodor vad jag förstår är som lite i sin egen bubbla och gör lite som dom vill.
        Vad jag förstod ville du som skrev frågan ha några klogrodor i denna miljö?
        Jag får nog skippa mina älskade dvärgklogrodor och helt enkelt drömma om ett rent grodkar i framtiden.. Sa-tema låter bra, jag ska kolla runt efter någon fin tetra. Gillar svart neontetra och glödbandstetra, lutar nog mot det sista men måste höra vad min pojkvän tycker först
        Bilbukar har jag alltid tyckt är söta så den kombinationen låter bra

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Ursprungligen postat av tlundegard
          Jag får nog skippa mina älskade dvärgklogrodor och helt enkelt drömma om ett rent grodkar i framtiden.. Sa-tema låter bra, jag ska kolla runt efter någon fin tetra. Gillar svart neontetra och glödbandstetra, lutar nog mot det sista men måste höra vad min pojkvän tycker först
          Bilbukar har jag alltid tyckt är söta så den kombinationen låter bra
          Roligt att höra att du är beredd att tänka om och att fiskens behov får komma i första hand. Låter som helt rätt inställning
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tlundegard
            • November 2011
            • 44

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Roligt att höra att du är beredd att tänka om och att fiskens behov får komma i första hand. Låter som helt rätt inställning
            Det tjänar man ju på, fiskarna blir väl mer aktiva och visar väl mer sitt naturliga beteende då?
            Tror däremot inte att jag kommer kunna ha växter som följer temat :/ har inte speciellt bra ljus (2x15w = ca 0.3w/l) och kan nog inte byta ljus eftersom att lysrören sitter i en heltäckande ramp :/ därför så begränsas urvalet av växter rejält..

            Kan man ha räkor i karet trots att de kommer från Asien? Syftar på körsbärsräkor, har hört att de är ganska lätta och så är de ju färgglada
            Tänkte, de är ju inte så stora heller och håller karet rent från alger, såg att de har samma ph och temperatur som dvärgciklider också.
            Vad tror ni? Funkar det eller passar de inte ihop?

            Måste man ha gult vatten för att sänka ph? Vårt kranvatten har ph 7.8, finns det något annat sätt att sänka ph stabilt och tillräckligt än att tillsätta torv, alkottar eller eklöv? Lite gult kan vattnet vara ett tag, men jag vill helst inte ha det supergult! Hur gör ni med klart vatten och lågt ph??

            Kommentar

            • vitloksbrod
              • February 2012
              • 45

              #21
              visste inte detta om röda mygglarver...

              Kul med zoopet, man lär sig nya saker hela tiden!

              Kommentar

              • tlundegard
                • November 2011
                • 44

                #22
                Ingen som kan svara på frågorna om att sänka ph och att ha räkor i karet?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  Ursprungligen postat av tlundegard
                  Ingen som kan svara på frågorna om att sänka ph och att ha räkor i karet?

                  egentligen kan man helt och hållet strunta i det där med PH.

                  PH är som Dr Alban.....det ska vara stabilt.

                  Mer om det senare.

                  Men om man nu skall ge sig på att stabilt sänka PH, så är nog Co2 från trycksatt system enda långsiktiga vägen framåt. Och det blir en kostnad som bara de mest förhärdade nördarna ger sig på.

                  Det går naturligtvis sänka PH på andra sätt, som du nämner, alkottar, kemiska prep, etc etc. Men då skall man ha det klart för sig att då bör man hålla järnkoll på PH, för det finns nog inget värre för fiskar än ett PH som lekert jojo.

                  Och då kommer vi tillbaka till Dr Alban....stabilt skall det vara.

                  De allra flesta fiskar mår alldeles utmärkt i fel PH, det är ytterst få som bryr sig. Men det får inte leka jojo. En fisk som det står att rätt PH är 6,5 mår alldeles förträffligt i PH 7,5. Så länge det dagligen håller sig runt 7,5. Lite upp och ner vid VB gör inget. Men inte mer.


                  Så, kranvatten med PH 7,5 går bra att dratta ner till SA-fisk som "vill ha" 6,5.

                  Och då kommer man in på temat SA. Det går ur den aspekten bra att dratta ner räkor i ett SA kar. Men då får man kolla upp lite vad det är för fisk man har i karet. Har man ex dvärgciklider, så blir det dyr mat, om man har de mindre räkorna, ex körsbärsräka. Det blir helt enkelt raäkbuffé av det hela. Det är exakt den sortens mat de tuggar i sina små floder i SA. Så skall man ha räkor med fisk som tuggar den sortens mat, så fåpr man köpa stora räkor, ex fullvuxna amano. Vet dock inte hur bra algätare dom är.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • tlundegard
                    • November 2011
                    • 44

                    #24
                    Ja co2 är lite overkill för mig.. Ph't är ju närmare 8.0 men det kanske inte heller gör något? Kan kakaduacikliderna föröka sig i så högt ph? Det skulle vara underbart att kunna få småttingar

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      I Västerås är det 7,5 i Ph och här går det utmärkt att få lek av Kakaduaciklider. Så klivet är inte långt till dina 7,8.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      Arbetssätt...