112L sällskapsakvarium - tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    112L sällskapsakvarium - tips!

    Jag och pojkvännen impulsköpte ett nytt akvarium igår som vi ska starta upp inom kort! Jag har haft akvarium tidigare men det var flera år sedan och jag hade väl ingen riktig koll då.


    Vi köpte akvariumet begagnat och fick med en icke rengjord pump. Räcker det med att vi gör rent den eller måste vi köpa nytt filter? Jag har också en gammal doppvärmare men blir lite nervös att det ska vara något fel på den, hur kan jag vara säker på om den funkar? Tänkte så den inte avger stötar eller dyl.


    Vill gärna veta vad för fiskar man kan ha i karet också. Vi har funderat på dessa (inte alla på en gång och ev. inte ens alla):


    - en kampfisk (hane eller hona)
    - ett dvärgguramipar (går det ihop med kampfisk?)
    - ett stim tigerbarber (vet att de är fenbitare men har läst om folk som har kunnat ha gurami med dem utan problem)
    - ett ancistruspar
    - pansarmalar
    - ett gäng dvärgklogrodor! (kanske 3 eller 4)


    Blir det för mycket eller lagom med fisk och går de ihop?


    klogrodorna kanske jag kan vänta med, kanske startar ett eget kar till dem någon gång men vill ändå gärna kunna ha dem nu.


    Vilka fiskar är tåligast och bäst att börja med?

    Hur startar jag upp akvariet på bästa sätt? Ska jag börja med att ha det igång med endast sand i en vecka eller ska jag sätta dit växter och rötter på en gång? Ska jag vänta med fiskarna eller släppa i några på en gång och vara sparsam med mat? Vad är bäst?


    Vi ska nog förbi någon djuraffär och kolla lite på fiskarna irl, men kan ändå vara bra att i förväg veta om de ens går att ha ihop..


    Tacksam för svar
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!!

    Att blanda labyrint fiskar (gurami, bettor m.m) brukar inte alltid gå så jättebra..
    Gällande barberna så kan det absolut gå, men om ni vill ha en randig barb så kan jag rekommendera fembandsbarben..
    Mycket snällare och (i mina ögon) även något tjusigare..

    Ett råd angående djuraffärer: lita inte alltid på vad de säger..

    Jag är personligen inte den bästa på att ge råd angående uppstarten, men det finns en bra forumstråd här på zoopet som heter 'att starta upp ett akvarium - en nybörjarguide'..
    Så mycket kan jag säga, jag skulle börja med barberna som första fisk..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • vitloksbrod
      • February 2012
      • 45

      #3
      Jag har kampfiskhane tillsammans med ett dvärgguramipar och även ett rubinguramipar i ett 120 liters.... Inget bråk där inte, men då är min kampfiskhane väldigt lugn. Börja med att köpa kampfisk och vänta med gurami så kan du få en känsla om hur aggresiv din kampfiskhane är + att min erfarenhet av dvärggurami är att de är ganska känsliga, så det kan vara bra att vänta med dem tills ditt akvarium kommit igång ordentligt.

      Kommentar

      • tlundegard
        • November 2011
        • 44

        #4
        Tack för tipsen!
        Jag hittade tråden om att starta upp akvarium direkt efter att jag hade postat inlägget, haha.
        Jag har börjat fundera på att ha någon fredlig ciklid istället för guramis nu. Antingen boliviansk eller vanlig fjärilsciklid eller någon av dessa:


        Vad tror ni om det?
        Fembandsbarben var fin och jag tycker också att purpurhuvudsbarb är fint! Såg att jag har för litet kar för tigerbarb..

        Tror ni att det blir för mycket fisk i mitt kar? Blir lite fundersam över om det blir för många bottenlevande djur (ancistrus, kuhli, pansarmal och ev. klogrodor) men samtidigt så vill jag ju ha allt! haha.

        Har ni något tips angåenge pumpen? Räcker det med att skölja ur filtret eller måste jag byta det?

        Kommentar

        • tlundegard
          • November 2011
          • 44

          #5
          Är det ingen som kan svara på mina frågor??

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            112L sällskapsakvarium - tips!

            Just detta med hur många fiskar man kan ha är en lurig fråga. 112 liter som du har är en bra nybörjarstorlek. Men som jag tror du sett i forumet så ju större akvarium, desto lättare att sköta.
            Så istället för att göra en komplett lista så ta en art i taget i långsamma steg enligt nybörjarguiden så kan det visa sig att det känns fullt tidigare än du tror.
            Men att ta det väldigt lugnt är nog det bästa råd jag själv fått.

            Filtret kan du göra rent ordentligt och använda dig av vanligtvis. Men vad är det för filter?

            Ett stim med barber kan fungera utmärkt om artbeskrivningen ger ett ok för ditt akvarium.
            Men många barber vill ändå ha lite utrymme.
            Själv skulle jag kanske ha ett större stim av en mindre art. För t.ex en moskitorasbora är 112 liter gigantiskt som jämförelse.

            Klogrodor kan jag inget om så där passar jag. Tror jag hellre skulle välja räkor än grodor eftersom räkor ofta gör nytta i akvariet istället för att smutsa ner och de funkar kanon med fiskar.

            Intressant att få höra hur du väljer. Sist men inte minst: Välkommen till forumet.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              112L sällskapsakvarium - tips!

              Ursprungligen postat av tlundegard
              Tack för tipsen!
              Jag hittade tråden om att starta upp akvarium direkt efter att jag hade postat inlägget, haha.
              Jag har börjat fundera på att ha någon fredlig ciklid istället för guramis nu. Antingen boliviansk eller vanlig fjärilsciklid eller någon av dessa:


              Vad tror ni om det?
              Fembandsbarben var fin och jag tycker också att purpurhuvudsbarb är fint! Såg att jag har för litet kar för tigerbarb..

              Tror ni att det blir för mycket fisk i mitt kar? Blir lite fundersam över om det blir för många bottenlevande djur (ancistrus, kuhli, pansarmal och ev. klogrodor) men samtidigt så vill jag ju ha allt! haha.

              Har ni något tips angåenge pumpen? Räcker det med att skölja ur filtret eller måste jag byta det?
              De ciklider du länkat till fungerar bara med fiskar från samma område. De är sk. Malawiciklider.
              Så de kan du glömma
              Fjärilscikliden är en vacker ciklid men känslig.
              Den bolivianska är något lättare.
              Men varför vill du ha ciklider? Jag är bara nyfiken.
              Och varför vill du ha dem med klogrodor?
              Mixen du vill ha är jag tveksam om det passar någon av arterna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • tlundegard
                • November 2011
                • 44

                #8
                Glömde tillägga att jag har mätt mitt akvarium och det var mindre än vad hon som sålde det sa. Det är 96 liter, pumpen är aquael.
                Rasboror har jag också kollat på, kanske blir det istället men jag gillar den lite knubbiga formen på barber
                akvariet startades i början av november och jag har nu tre guppys som inkörare, de lär få gå kvar sen också. Har även två små ancistrusbebisar.
                haft en nitritspik som jag har fått ordning på med hjälp av vattenbyten och bakterier, tar det lugnt med fisk nu och ska börja med att fylla på med mer växter.

                Ursprungligen postat av Bluewing
                De ciklider du länkat till fungerar bara med fiskar från samma område. De är sk. Malawiciklider.
                Så de kan du glömma
                Fjärilscikliden är en vacker ciklid men känslig.
                Den bolivianska är något lättare.
                Men varför vill du ha ciklider? Jag är bara nyfiken.
                Och varför vill du ha dem med klogrodor?
                Mixen du vill ha är jag tveksam om det passar någon av arterna.
                Jag har förstått det nu, men hur kommer det sig? Har läst att vissa av dem är fredliga, har det mer med vattnet att göra?
                Jag vill ha ciklider för att jag tycker att de har ett roligt beteende, är vackra att titta på och det skulle vara roligt att få dem att leka.
                Gillade tanken med någon stimfisk, några bottenlevande fiskar och någon lite större och mer uppseendeväckande fisk (ciklid). Är dessutom väldigt trött på ungfödare. Gurami var en tanke ett tag med ciklider verkar intressantare.
                Nu är planerna på någon apistogramma. Fjärilsciklid verkar rätt ömtåliga och den bolivianska tycker inte jag är så fin, däremot har jag tittat på både palettciklid och kakaduaciklid, de verkar vara relativt lätta och fina.

                Att jag vill ha grodor är för att jag helt enkelt älskar grodor, har alltid gjort Ville egentligen ha ett grodakvarium också, men det blir lite mycket just nu i min lilla lägenhet.. Kanske helt enkelt får nöja mig med fisk just nu..

                Jag har svårt att bedöma hur mycket fisk man kan ha, blir det för mycket med ciklider, ancistrus, stimfisk och kuhliålar? Det jag är mest orolig för är att det ska bli för mycket på botten..

                Räkor har vi också funderat på men frågan är vad man ska prioritera, det är det jag behöver hjälp med. Jag vet att man inte ska köpa all fisk i taget, men vet jag inte vad jag vill ha i slutändan så kanske jag står där med karet fullt av fisk och inte har det som jag helst vill

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  I princip alla fiskar från östafrika, dvs Malawi, Victoria, Tangayika är inte
                  lämpliga som sällskap till andra fiskar än de som kommer från samma sjö.

                  De är helt enkelt för aggro för alla andra.

                  Tittar man på storleken av karet, så begränsar man sig sedan till enbart
                  de minsta från Tangayika, ex snäcklekare.

                  Men än en gång.....enbart de från Tanga isf...inte med några andra.


                  Man får tänka på hur man befolkar karet.

                  Lite på botten, lite i mitten, lite på ytan.

                  På botten skulle ETT par dvärgciklider fungera. I praktiken vilken som helst.
                  Bolivianer, Kakadua, Paletter, etc etc.

                  Sedan vill man kanske ha ett stim i mitten, säg 10-12 st mindre barber eller tetror.

                  På ytan kan man tänka sig ett litet gäng (4 st ?) bilbukar eller liknande.

                  Och sedan är karet fullt, på gränsen till överbefolkat.


                  Titta noga på artbeskrivningarna, läs noga om beteende, vattenkrav, foderkrav.

                  Ex inte så bra att blanda de fiskar som är rovdjur med de som enbart äter
                  vegatibilisk kost. Blir ett h-e att hålla reda på hur man skall mata.

                  Vidare, vissa fiskar är aggro mot andra, särskilt vid lek. Ex så kan paletter i praktiken hugga sönder allt och alla när det är lektid.

                  Vissa barber, ex tigerbarb, är notoriska fenbitare, att stoppa ner dom med fisk som
                  har längre fenor än normalt, ex kampfiskar, eller vissa dvärgciklider, är att be om
                  problem.

                  Osv

                  Osv.








                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • tlundegard
                    • November 2011
                    • 44

                    #10
                    Jag har försökt titta på artbeskrivningar och matcha både ph, temperatur, var i karet de håller till och beteende.. Däremot så har jag inte tänkt på vad de äter! Men jag har flingfoder och har tänkt köpa frysta mygglarver..

                    Kan man ha bara en hona och en hane av kakaduaciklider? Det skulle vara det optimala men jag tyckte att jag läste att de vill vara minst två honor på en hane och att honorna vill ha varsitt revir på minst 3,5dm. Det räcker mitt alvarium till, men det stod inget om hanen behöver eget utrymme eller kan gå på honornas revir..

                    Om jag vänder på frågan, vad för fisk tror ni skulle passa bra ihop med kakaduaciklider och ett ancistruspar i 96 liter, utan att det blir överbefolkat? Vad tror ni skulle vara fint?

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av tlundegard
                      Om jag vänder på frågan, vad för fisk tror ni skulle passa bra ihop med kakaduaciklider och ett ancistruspar i 96 liter, utan att det blir överbefolkat? Vad tror ni skulle vara fint?

                      med malar och kakaduor på botten så har man börjat med SA-tema.

                      Och då kan man fortsätta med det på resten av karet oxå tycker jag.

                      Så i mitten kan man slänga ner någon mindre tetra.

                      Säg kolglöd, Kardinal, eller annan "självlysande" sak. Säg kanske 10 st.

                      Och på toppen låter vi 6 st Marmorerade Bilbukar hålla till.

                      Alla från SA.

                      Alla med samma vatten.

                      Alla med samma temp.

                      Alla med samma mat.


                      Notering på maten. Man kan inte säga Flingfoder enbart.
                      Vad för flingfoder ?
                      Grönsaksbaserat ?
                      Proteinbaserat ?
                      Att bara säga flingfoder, är som att säga att man ger foder till sina små barn.
                      Men vilken sorts foder. Avsett för barn ? Eller för andra djur ?


                      Frysta mygglarver är bra foder till de som äter proteinbaserad mat.
                      Men inte så bra till dom som äter grönsaker.

                      Men till ett SA kar enligt ovan så är det OK.
                      Sedan skall man ha det klart för sig att RÖDA mygglarver är MAJOR NO NO.
                      Vita eller svart går bra. Men samtidigt så innehåller mygglarver ganska lite
                      näringsämnen, mest vatten, så det får ses som lite godis då och då.
                      Inte stapelvara.




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Det låter som du fått till en riktigt bra mix Ken. Men vad tror Kakaduorna kommer att tycka om Klogrodorna? Mina Apistogramma blev himla störda av fiskar som ignorerade deras varningssignaler. Deras revir var viktigt för dem. Klogrodor vad jag förstår är som lite i sin egen bubbla och gör lite som dom vill.
                        Vad jag förstod ville du som skrev frågan ha några klogrodor i denna miljö?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Men vad tror Kakaduorna kommer att tycka om Klogrodorna?

                          dom kommer inte alls gilla grodor i reviret.

                          mitt recept förutsätter: inga grodor

                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • vitloksbrod
                            • February 2012
                            • 45

                            #14
                            "Sedan skall man ha det klart för sig att RÖDA mygglarver är MAJOR NO NO."

                            Varför?

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av vitloksbrod
                              "Sedan skall man ha det klart för sig att RÖDA mygglarver är MAJOR NO NO."

                              Varför?

                              1) näringsinnehåll nästan lika med noll

                              2) allergiframkallande utav guds nåde



                              Alla fiskar äter dom med glädje, men det är för att de smakar mycket.

                              Ungefär som att ge godis till en 5 åring, äter med glädje, men är inte så bra i längden.




                              Bör nog bara ges till totalmatvägrande fiskar.





                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...