Lämplig storlek på sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #16
    Här kommer en "klassisk" SA set-up:

    Malar: Ancistrus (bra algätare)


    Corydoras: Metallpansarmal (finns många arter att välja på men jag tycker denna är fin)


    Apistogramma: Varför inte en Kakaduaciklid? Fin, vacker och intressant fisk. Skaffa gärna kanske två hannar och fyra honor till ett 400-500 liters akvarium. Skall finnas gott om gömställen och grottor (jag använder några kokosnötter)


    Tetra:
    Stimmfisken får bli en Tetrasort. Finns många vackra men man kan inte gå fel med en Neontetra.



    I detta akvarium så använder du finkorning sand eftersom pansarmalarna inte skall ha grov eller vass sand då detta skadar deras munnar när dom bökar omkring på botten efter mat. Finns bra och billig blästersand på Jula som många, inklusive jag, använder.
    Några rötter och en del växter, sen är du hemma

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #17
      Glömde...

      Stoppa gärna ner några Malajsiska sandsnäckor också, bra på att hålla rent i sanden.



      Kanske några Helenor för att hålla nere beståndet av sandsnäckorna en smula.

      Kommentar

      • oelendra
        • October 2012
        • 72

        #18
        Funkar det med tre-fyra tetra-arter i ett 340-500 l akvarium? Eller tror ni det blir för mycket? Det blir ju runt, få se nu, 10-20 fiskar per stim. Säg 15 diamanttetror, 15 fantomtetror och 15 kerritetror, alltså 45 tetror totalt. Eller 20 st/art dvs 60 st fiskar... Oof, så många! Men jag gillar verkligen tetror... Har försökt planera in lite variation bland dem också. Tänkte att diamanttetran och den svarta fantomtetran verkar effektfulla tillsammans, och så kerritetran(eller kopparglödstetran, eller silvertippstetran) som en lite annorlunda färgklick...

        +Apistogramma okänd, 1 hane, 2-3 honor.

        +Malaysiska sandsnäckor, x antal sådana
        +Äppelsnäckor? 5-6 st

        Bör/måste man ha någon slags mal/algätare i akvariet?

        Blir det soppa av detta, tro?

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av oelendra
          Funkar det med tre-fyra tetra-arter i ett 340-500 l akvarium? Eller tror ni det blir för mycket? Det blir ju runt, få se nu, 10-20 fiskar per stim. Säg 15 diamanttetror, 15 fantomtetror och 15 kerritetror, alltså 45 tetror totalt. Eller 20 st/art dvs 60 st fiskar... Oof, så många! Men jag gillar verkligen tetror... Har försökt planera in lite variation bland dem också. Tänkte att diamanttetran och den svarta fantomtetran verkar effektfulla tillsammans, och så kerritetran(eller kopparglödstetran, eller silvertippstetran) som en lite annorlunda färgklick...

          +Apistogramma okänd, 1 hane, 2-3 honor.

          +Malaysiska sandsnäckor, x antal sådana
          +Äppelsnäckor? 5-6 st

          Bör/måste man ha någon slags mal/algätare i akvariet?

          Blir det soppa av detta, tro?

          Jag skulle valt fler av 1 tetrasort, 50 tetror kanske. Blir mer tydligt och mindre plottrigt.

          Kommentar

          • oelendra
            • October 2012
            • 72

            #20
            Kanske ett framtida projekt, men eftersom jag endast kan ha ett akvarium för tillfället, så får det bli några fler sorter.

            Jag håller dock på att ändra mina planer. Kanske ber jag om råd snart igen.

            Tack för alla svar! Tackar och bockar!

            Kommentar

            Arbetssätt...