Mitt första akvarium - Fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Memory
    • October 2012
    • 78

    Mitt första akvarium - Fiskar dör

    Hej, skrev ett lång inlägg nyss men forumet hängde sig så allt försvann.
    Får bli en sammanfattning nu ist

    - Köpte ett 45L akvarium
    - Startade det och väntade en veckan innan första fisken, tillsatte lite bakteriekultur
    - Köpte en kampfiskhane och två silvermollys
    - Försökte mata så lite som möjligt (liite flingfoder varannan dag)
    - Efter en vecka dör den ena silvermollyn (Kamfisken jagade dom lite till och från)
    - Ytterligare efter en vecka så dör den andra mollyn
    - Kampfisken får vara själv några veckor och jag börjar med 25% veckovisa vattenbyten
    - Köper en mal och 10 neontetror
    - Efter 1,5 vecka blir kampfisken hängig dagen efter ett vattenbyte. Han dör dagen efter =(

    Han dog igår och jag början fundera vad jag gör för fel. Tycker jag har följt de tipsen jag har läst. Det jag inte har gjort är att jag inte har någon doppvärmare då jag tycker dom är fula. Och har inte heller kollat mina vattenvärden (big misstake?).

    Bilder:

    Senast redigerad av Memory; 29 October 2012, 16:36.
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Att inte kolla vattenvärdena är ett stort misstag, som du ju också påpekar kan vara nitrit, men det kan även vara att akvariumet är alldeles för litet för att man skall kunna få en bra balans i det. Även fast doppvärmmarna är fula, så bör du i varje fall ha en sån. De flesta akvariefiskar kräver en temperatur på mellan 26 och 28 grader. Det finns vissa undantag, men de är istället inte lämplig alls i ett sådant litet akvarium.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • vitloksbrod
      • February 2012
      • 45

      #3
      Har en granne som har ett sådant akvarium. Han kör också utan doppvärmare då det förstör den fina desigen på akvariumet. Han har yellow molly och black molly i sitt kar och inget har dött. Sedan beror det iofs också på vilken temp du har i rummet... sätt i en terometer och kolla vilken temp du har i karet.

      Kommentar

      • Memory
        • October 2012
        • 78

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Att inte kolla vattenvärdena är ett stort misstag, som du ju också påpekar kan vara nitrit, men det kan även vara att akvariumet är alldeles för litet för att man skall kunna få en bra balans i det. Även fast doppvärmmarna är fula, så bör du i varje fall ha en sån. De flesta akvariefiskar kräver en temperatur på mellan 26 och 28 grader. Det finns vissa undantag, men de är istället inte lämplig alls i ett sådant litet akvarium.
        Har för mig att jag läste här på Zoopet om en del som hade Kampiskar i små akvarium utan doppvärmare innan jag köpte min. Har cirka 24°C i min lägenhet så det borde vara nått liknande i akvariet.
        Nu har jag ju bara Neontretor och en otocinclus mal kvar och de vill ju ha 21°C till 26°C i vattnet enligt artbeskrivningarna här på Zoopet så dom borde ju iaf trivas med min temp.

        Men jag kan väl inte vara den enda som har ett akvarium på runt 50 liter så det borde väl gå att få balans i det? Själv tycker jag att det är ganska stort :P.

        Ursprungligen postat av vitloksbrod
        Har en granne som har ett sådant akvarium. Han kör också utan doppvärmare då det förstör den fina desigen på akvariumet. Han har yellow molly och black molly i sitt kar och inget har dött. Sedan beror det iofs också på vilken temp du har i rummet... sätt i en terometer och kolla vilken temp du har i karet.
        Kan erkänna att det var pågrund av designen på det här akvariet som överhuvudtaget gjorde att jag skaffade fiskar (fel anledning, jag vet) men nu har det vägt över till att jag vill att fiskarna ska må bra. Vill dock självklart forfarande ha ett stilrent och designat akvarium.

        Någon som kan länka till ett bra(och billigt) vattentest jag kan köpa online?
        Senast redigerad av Memory; 29 October 2012, 16:34.

        Kommentar

        • Memory
          • October 2012
          • 78

          #5
          En annan fråga, om vi antar att jag har balans i mitt akvarium. Hur många fiskar kan jag ha?
          Förstår att det inte kan vara så många mer men är det helt fullt med 10 neontetror + en mal?

          Ska nog köpa lite fler växter också tror jag men har noll koll på vad jag ska ska ha som passar i mitt kar, någon som sitter inne med nått tipps?
          Många frågor nu men har aldrig haft ett akvarium tidigare, måste dock säga att jag gillar att pyssla om min fiskar, de ser så fridfulla ut.

          Kommentar

          • vitloksbrod
            • February 2012
            • 45

            #6
            Tycker du kan strunta i doppvärmare när du har så pass varmt inne,så vidare det inte är placerat vid tex ett fönster som gör att det drar kallt.Kolla tempen ett tag och ligger det på runt 23-24 grader så tycker jag att detär bättre att du köper fiskar som tål det istället för att förstör den häftigadesignen med en doppvärmare.

            Växtförslag: Vallisneriaspiralis "Tiger" i bakgrunden.

            Fiskförslag: Ett parfärggranna Platy eller guppy (tål vattentemp på 23-24 grader enligtartbeskrivningen)

            Kommentar

            • Memory
              • October 2012
              • 78

              #7
              Ursprungligen postat av vitloksbrod
              Tycker du kan strunta i doppvärmare när du har så pass varmt inne,så vidare det inte är placerat vid tex ett fönster som gör att det drar kallt.Kolla tempen ett tag och ligger det på runt 23-24 grader så tycker jag att detär bättre att du köper fiskar som tål det istället för att förstör den häftigadesignen med en doppvärmare.

              Växtförslag: Vallisneriaspiralis "Tiger" i bakgrunden.

              Fiskförslag: Ett parfärggranna Platy eller guppy (tål vattentemp på 23-24 grader enligtartbeskrivningen)
              Tack för tippsen!

              En annan fråga, jag har ju råkat köppt rätt grova bottenstenar, eller rättare sagt marmorkross.. När jag har matat malen med algtabetter så har dom liksom smulats sönder och ramlat ner i springorna mellan stenarna. Eller rättare sagt så var det min kampfisk som smulade sönder dem. Antar att det inte är så bra att det ligger massa matrester och skräpar där?

              Kommentar

              Arbetssätt...