Kan jag sätta i fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Kan jag sätta i fler fiskar?

    Nytt akvarium som varit igång en vecka, fyra fiskar har bott där en vecka. Jag vill så gärna släppa ned ett par-tre till... Skulle jag kunna det tror nii? 125 l är karet på och befintliga fiskar är mollys och en ancistrusmal. Tänker på ev svärdbärare eller fler guppys.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    helst intye om du vill undvika nitritförgiftning.

    2-4 fiskar första månaden
    sedan 50% till andra månaden
    resten 3.e månaden


    det tar tid....men det är det värt.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      säger med vänta. tålamod är det viktigaste man kan ha som akvarist.

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Ja jag visste ju svaret... bara att öva på tålamodet då!
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Jag hade nog tur med mitt första kar att det inte blev nitritchock eftersom jag följde instruktionerna i broschyren jag fick med (tror det var från Sera). Enligt dem skulle man ha i hela befolkningen inom 1-2 veckor.
          Tycker det är svårt att veta vem/vad man ska lyssna på när man är ny på området. Många här inne verkar dock ha hållt på länge och ha stor samlad erfarenhet, så jag har börjat förlita mig mer på dem istället.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Maligne
            Jag hade nog tur med mitt första kar att det inte blev nitritchock eftersom jag följde instruktionerna i broschyren jag fick med (tror det var från Sera). Enligt dem skulle man ha i hela befolkningen inom 1-2 veckor.
            Tycker det är svårt att veta vem/vad man ska lyssna på när man är ny på området. Många här inne verkar dock ha hållt på länge och ha stor samlad erfarenhet, så jag har börjat förlita mig mer på dem istället.

            helt rätt. gjorde jag med när jag var "ny akvarist". började lyssna på folket här.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Det viktiga är att man även gör regelbundet nitrittest och då med dropptest.

              Man kan då hålla koll på nitritvädet inte blir för högt och att man då gör extra vattenbyte vid behov.

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #8
                Just nu gör jag nitrit dropptest varje dag, det kanske är onödigt ofta?
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag skulle nog kunna tänka mig öka på beståndet lite, men med betoningen på lite. Ett par tre Guppy ökar inte på belastningen så jättemycket, men det är beroende på hur mycket foder de får. Mer inkomster ger mer utgifter....
                  Håll koll på nitriten de närmsta veckorna innan karet stabiliserat sig.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...