Starta om ett nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smultronbål
    • September 2012
    • 19

    Starta om ett nystartat akvarium

    Hej!
    Jag har precis tagit över vanvårdade fiskar och dess kar. Jag tvättade bort algerna från rutan och sköljde gruset litegrann. De förra ägarna hade slängt filterpatronen innan jag hämtade fiskarna och tömt akvariet på 70 l.
    Snabbt som attan slängde jag igång det och lade i (efter några timmar när temperaturen stabiliserats) de få fiskar som jag räddat, en praktbotia, 3 kardinaltetror och 2 halvstora/små platyn.
    Gruset är inte alls det jag vill ha, det är mycket grovt, ser ut att vara hämtat från någon trädgårdsgång, och rätt vasst. Jag skulle vilja byta detta mot sand. Min fråga är alltså när jag kan göra det. Är det bättre att vänta så karet stabiliseras eller ska jag göra det rätt snart? Vill ju inte chocka ihjäl fiskarna.

    /e
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej!

    Så länge du har fiskar i akvariet så tror jag inte att du kan byta grus och greja..
    Ge fiskarna till en butik och sen kan du fixa allt du kunna fixa..
    När du fixat allt så kan du slänga i helt nya fiskar..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Sv: Starta om ett nystartat akvarium

      Går ju att köpa en stor balja att sätta fisken i med filtret medans du grejar med akvariet :-)

      /David

      Kommentar

      • smultronbål
        • September 2012
        • 19

        #4
        Nu har jag bytt ut gruset mot sand... fiskarna var i en balja under tiden. Gick rätt smidigt och bra.

        Kommentar

        Arbetssätt...