Min Mal tappar fjäll Plecostomus L109

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanjer45
    • October 2012
    • 2

    Min Mal tappar fjäll Plecostomus L109

    Hej!
    Har haft min mal ungefär en vecka nu i ett 40L akvarium med 4 andra fiskar som jag tror är någon slags guldfisk-art. Har även bara haft akvarium i en veckas tid så man kan kalla mig en nybörjare!


    Jag har sett att han har haft en liten ljus fläck på ena sidan, men tyckte att den var liten så jag brydde mig inte.
    Idag såg jag att den lilla fläcken har blivit väldigt stor och förstod att det var fjällen som hade försvunnit.

    Jag har inga vassa föremål i mitt akvarium som kan skada malen. Han får sina "algtabletter" så den får sin mat.

    Guldfiskarna har gått ute hela sommaren i en liten damm ( 200-300 L) som jag nu tagit in, då det börjar bli lite kyligt.

    En bild på malen : http://oi50.tinypic.com/vp7sig.jpg

    Några suddiga bilder på de andra fiskarna (hade vart kul om någon visste vad det är för art):




    Tror ni att mina andra fiskar kan attackera malen eller vad är problemet? Just nu har malen legat på samma ställe en längre stund och verkar inte så pigg.

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av tanjer45; 24 October 2012, 13:18.
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Jag vet inte säkert vad det är för mal du har då det var lite svårt att avgöra på bilden men det såg ut som en segelfenspleco och dom kan (precis som många andra fiskar) ändra färg när dom känner för det. Så att den har ljusare partier är ganska normalt. Har du en doppvärmare i akvariet? Jag såg ingen på bilderna, men malen är en tropisk fisk och klarar inte kallt vatten medans guldfiskarna är kallvattensfiskar. Sen så blir plecon runt en halvmeter och behöver ca 600 liter vatten till utöver dom 40 liter den har nu. Även guldfiskarna behöver bra mycket större utrymme än 40 liter.
    Senast redigerad av Yokas; 24 October 2012, 14:01.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • tanjer45
      • October 2012
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Yokas
      Jag vet inte säkert vad det är för mal du har då det var lite svårt att avgöra på bilden men det såg ut som en segelfenspleco och dom kan (precis som många andra fiskar) ändra färg när dom känner för det. Så att den har ljusare partier är ganska normalt. Har du en doppvärmare i akvariet? Jag såg ingen på bilderna, men malen är en tropisk fisk och klarar inte kallt vatten medans guldfiskarna är kallvattensfiskar. Sen så blir plecon runt en halvmeter och behöver ca 600 liter vatten till utöver dom 40 liter den har nu. Även guldfiskarna behöver bra mycket större utrymme än 40 liter.
      Malen heter Plecostomus, skall ha 23-26 C sa dem i affären (Djurmagazinet) så värmen skall inte vara något bekymmer då vi har runt 23 grader i rummet. Nej jag har ingen doppvärmare.
      Kan tillägga att malen inte alls är stor, 3 cm kanske. För tillfället skall 40L vara lagom kan jag tänka mig. De fyra andra fiskarna är inte alls stora heller.

      Kommentar

      • Yokas
        • August 2011
        • 136

        #4
        Då är den nog en sån här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1
        shoop da whoop...

        Kommentar

        Arbetssätt...