Vad händer i mitt 25liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    Vad händer i mitt 25liters kar?

    Hej!
    Jag har ett litet akvarium på 25l som jag har som yngelkar.Haft det nu i några veckor och följande yngel har flyttat in. 3st halvvuxnablackmolly samt 8st små svärdbäraryngel (ca 5 veckor gamla).

    I söndags när jag gjorde vattenbyte 30% råkade jag ta sönderpumpen (klantigt). Det klara sig tills på måndag tänkte jag. På måndagen blevdet aldrig att jag fick köpt någon pump. Gjorde dock ytterligare ett vattenbytepå 30%. Tisdag morgon upptäckte jag att en blackmolly dött samt två svärbäraryngel. Jag fick tag på en ny pump samt att detblev ca 20% vattenbyte när jag satt i pumpen. (fick tömma karet lite så detinte svämmar över när jag ska i med mina stora händer och böka) gjorde även ettvatten test efter den nya pumpen kommit i. Värdena var följande:

    Vattentest Tisdag:
    Ph 6,5-7,0
    GH 4
    KH 8
    No2 0
    No3 10
    Cl2 0

    Tyckte det var godkände värden och tänkte inte mer på det.

    I morse när jag tände karet upptäckte jag att de sista tvåblackmolly dött och ytterligare ett svärdbäraryngel. Gjorde ett nyttvattentest:

    Vattentest Onsdag
    Ph 6,5-7,0
    GH 4
    KH 6
    No2 0
    No3 10
    Cl2 0

    Nu vill jag höra lite synpunkter från er erfarna akvarister!
  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Black molly kan ju vara ganska känsliga och en flytt till ett väldigt litet kar och med mycket vattenbyten blev kanske för mycket stress
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...