Släppa fiskarna i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Släppa fiskarna i akvariet

    Har tre Guppys och en ancistrusmal (stavning?) som ligger o flyter i sina påsar - våra första fiskar!! Håller precis på att koppa över dem - men måste jag verkligen släppa dem i en hink för att sen håva upp dem och hiva ned dem i akvariet? Kan jag inte koppa över lite vatten fr akvariet några ggr och sen sonika låta dem komma direkt ur påsarna ned i akvariet? Känns mer skonsamt och mindre stressande....

    Nu behöver jag ju ett rätt snabbt svar, hoppas nån läser och kan ge det.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Jag brukar hälla ut dem från påsen i en håv som jag håller över en bunke eller ngt. Sen ner med dem i akvariet direkt från håven,
    .

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Nu är fiskarna släppta - gick finfint! Malen verkar ha gömt sig.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Anledningen till att man skall hälla i så lite som möjligt av akvarievattnet i akvariet är att vattnet i sig dels kan vara dåligt och dels kan sprida sjukdomar. Om något händer får tiden utvisa - självklart märker man inget direkt.
        Risken är kanske inte så stor men den finns.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          #5
          Ursprungligen postat av Anne Gisela
          Nu är fiskarna släppta - gick finfint! Malen verkar ha gömt sig.
          Har två ancistrusmalar i ett 250l-kar, idag var första gången på 2 veckor som jag såg hanen
          De gillar att gömma sig
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Tack f svaren hörni!

            Malen kom fram sedan jag tänt lampan för en stund sen. Söt är han/hon!!
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Sant som Kjell säger men jag tror att risken att fisken drar med sig sjukdom in i akvariet är avsevärt större än att en skvätt vatten gör det.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Anledningen till att man skall hälla i så lite som möjligt av akvarievattnet i akvariet är att vattnet i sig dels kan vara dåligt och dels kan sprida sjukdomar. Om något händer får tiden utvisa - självklart märker man inget direkt.
                Risken är kanske inte så stor men den finns.
                Jag tycker nog att allt akvarievattnet skall vara i akvariet men det Kjell menade var nog transportvattnet i påsen. Det är ju två problem med det senare, dels kan fisken ha skitat ner det så det inte är så hygieniskt. Dels det andra som är värre, fiskar som blir skrämda utsöndrar diverse skräckämnen. När man häller det i akvariet så följer alltså budskapet med att i det här vattnet är det rent livsfarligt att vara vilket kan skrämma både nya och gamla fiskar. Å andra sidan stressar man nog en fisk mer genom att ta den i håv än genom att försiktigt låta den simma ur påsen så det är ju en avvägning, det är ju inte så stor finess med att hälla bort skräckämnena om det leder till att fisken blir så förskräckt så den genast släpper ut nya.

                Sen finns det också fiskar som kan producera rena gifter när det blir skrämda och då är det naturligtvis inte så lyckat att hälla transportvattnet i akvariet, den här gör det t ex:



                Och att den gör det läste jag när jag redan hällt transportvattnet i akvariet av vilket man återigen kan lära sig ett och annat om värdet av att läsa på först och agera sen.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Sant som Kjell säger men jag tror att risken att fisken drar med sig sjukdom in i akvariet är avsevärt större än att en skvätt vatten gör det.
                  Visst och därför bör man även ha en karantänsakvarium.
                  Men att fiskarna måste i någonstans är ju liksom nödvändigt - men det är det ju inte att hälla i akvarievattnet.

                  Egentligen förespråkade jag alltid förr att det var bättre att också låta transportvattnet komma ner i akvariet, än att hälla ut det i en hink. Men jag har alltefterhand fått ändra åsikt eftersom ALLA proffs (dvs de som jobbar med fisk) verkar förespråka att man absolut inte skall hälla ner transportvattnet i akvariet eftersom det finns en uppenbar risk för sjukdomar pga detta.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Jag tycker nog att allt akvarievattnet skall vara i akvariet men det Kjell menade var nog transportvattnet i påsen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...