Startade vårt akvarium och har nu ett par vägval att göra....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Startade vårt akvarium och har nu ett par vägval att göra....

    Ett Juwel Rio 125 l har vi precis startat igång idag. Har sex plantor i, tror att jag vill ha tre till. Har hällt i bakteriekultur och beredningsmedel (som ordnar till kloret och så). Det är lite grumligt än men det ser redan rätt bra ut. Planerar att sätta i fyra-fem fiskar på tisdag eller onsdag. Tror ni det är en god idé? Har inte bestämt sorter än, men jag tror att det blir guppys. Ska läsa om arterna jag funderar på. Det är ett sällskapskar vi ska ha.

    Jag har läst nästan hela tråden om hur man startar ett akvarium, och den är ju bra, men den ger en hel del huvudbry. Mest gäller mina funderingar:

    1 - när sätta ner första fiskarna? Nu direkt eller om en vecka? Väljer nu direkt, dvs på onsdag.

    2- vattenbyte, 30 % i veckan från och med nästa helg när det varit igång en vecka, eller inget alls första månaden? Förstår att veckovisa delvattenbyten ger mindre risk för nitritspikar, samtidigt som det förlänger uppstartstiden - men vad menar man då med uppstartstiden? Kan jag inte sätta ned 4-5 nya fiskar en gg per månad om jag gör veckovisa delvattenbyten? Det är ungefär i det tempot jag tänkt att det får gå. Har också förstått att inget vattenbyte första månaden gör att man troligen får genomlida nitritspikar efter ett par veckor - men att man kommer igenom dem med 50 %-iga dagliga vattenbyten. Dock - kan man med den metoden sätta ned fler fiskar snabbare? Har inte tolkat det så.

    3- om jag väljer veckovisa delvattenbyten, ska jag då också hälla i bakteriekultur och beredningsmedel? Eller bara hålla koll på nitritnivån?

    4- Jag missade att blanda i medlen i vattnet innan jag fyllt det.... Så jag har hällt i efteråt och blandat runt. Vad blir fel?

    5- Luftutblåset, hur ska det vara riktat? Det är just nu riktat inåt centrum på karet. F ö låter pumpen INGENTING - är det riktigt? Ser att det blåser i vart fall.

    Jag stannar där... just nu. Säkert blir det fler frågor längre fram... Hoppas på era råd.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Startade vårt akvarium och har nu ett par vägval att göra....

    Svarar kort så jag ligger i sängen.
    I med fisk på en gång. Dvs på tisdag för dig. Det händer inget med vattnet och bakteriekulturen om det inte finns några fiskar som kan skita nerer lite. Så i med ett par st nu i fyra veckor.

    Jag har bara medel i när jag startar ett kar. Sen använder jag inte det mer. Så det kan du skippa.

    Om du har en liten slang på pumpen som suger in luft så det blir bubblor i utblåset så kan du kasta den. Det blir bara grynigt i vattnet med massa bubblor. Det syresätter inte vattnet så mycket heller. Det räcker med att ytan rör på sig. Så ta bort slangen o rikta utblåset lite snett uppåt så utan krusar sig lite.

    Personligen avskyr jag bubblor. De ser illa ut o låter. Mina kar ska vara dödstysta. Har 2 i sovrummet tex så de bör vara helt knäpp tysta.

    Så det är inget konstigt att pumpen är tyst. De ska vara det.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Hej Anne Gisela! Kul att du kommer med lite frågor och att du intresserar dig om dessa saker omkring uppstarten, och du har ju redan ganska bra koll märker jag, det bådar gott för att det kommer gå bra! Jag går igenom dina punkter och ger min syn på det!

      1. Så fort temperaturen är stabiliserad och man har tillsatt vattenberedning så att vattnet är avklorerat så tycker jag man kan stoppa ner lite fisk så att kvävecyceln kan sätta igång. Dagen innan fisken kommer i så är det en fördel att tillsätta en bakteriekultur, det minskar risken för nitritproblem och den gör också att man kan har lite mer startfisk.

      2. Jag förespråkar vattenbyte först efter 1 månad. Jag anser att risken för nitritspik är minst lika stor om man byter vatten under uppstartsmånaden, för promlemet finns inte i vattnet utan i bottensubstratet och filtret, det är där avfall samlas och ett moget vatten ger bättre motstånd mot spridningen av ex. nitrit i det fria vattnet än ett rent kranvatten.

      3. Vill du ändå byta vatten så tillsätt helst båda delarna, viktigt att vänta nån timme med bakteriekulturen så att inte beredningsmedlet tar ut nån effekt av bakteriekulturen. Använder du en bakteriekultur så tillsätt den enligt bruksanvisningarna och gärna i nära 2 månader. Mata väldigt sparsamt, inget får ligga kvar på botten, det är helt avgörande för att du ska lyckas!

      4. Inget blir fel för att du blandar i det efteråt men man bör vänta med bakteriekulturen som jag nämnde förut (gäller även ev. växtnäring).

      5. Man vill ha så bra syresättning som möjligt och då ska utblåset röra upp ytan.

      Lycka till
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Genast blir jag lite ivrig och undrar om jag rent av kan sätta i några fiskar idag? Startade upp igår em/tidig kväll. Tänker starta m Guppys lr Svärdbärare.
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          ja det kan du.
          fisk ska man sätta i så fort vattnet nått rätt temperatur, å det brukar inte ta mer än några timmar.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          Arbetssätt...