Lite frågor från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    Lite frågor från en nybörjare

    Hej är en glad amatör som haft mitt akvarium i 9 månader nuoch har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på från mer erfarna akvarister(finns detta ordet? )

    1. Hur viktigt är det att man gör vattentester?Vilka tester ska man göra om man göra? (vilka bör prioriteras) Ngt specmärke/sort på testerna som är bättre/prisvärda?

    2. Finns det medel som man ska/kan hälla i akvarietsom gör att fiskarna mår allmänt bättre?

    3. Har ett yngelkar (25l) som just nu befolkas avsvärbäraryngel. Har två väldigt vackra blackmolly (en hane och en hona) som jag skulle vilja ha yngel av. Dock verkar de inte hända så mkt. Blir det störrechans att de ynglar av sig om jag flyttar över de i yngelkaret (är just nu i ettLido 120l med ganska många invånare) Andra tips för att få dem att leka?

    4. Andra tips på hur man får yngel att växa ochblir stora och fina!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1)
    Inte speciellt viktigt. Särskilt inte när karet har varit igång i 9 månader.
    Det enda jag kan tycka kan vara av intresse för den normala akvaristen
    är väl ett KH test. Allt annat är bara trams, om man sköter karet som man skall.

    2)
    Behövs bara om man har ett riktigt uruselt kranvatten, så kan vissa medel vara
    av intresse vid vattenbyten. Men normal sett, nej.

    3)
    Stor möjlighet att de redan släpper ifrån sig yngel, men att de blitt uppätna.
    Vilka övriga invånare har du i karet ?

    Annars.
    Ner med dom i 25 litersburken, myyyycket växter......mycket gömslen.
    Då brukar det bli ett och annat yngel som överlever.

    4)
    Mata ofta men smått. Säg 4-5ggr per dag.
    Högvärdigt foder.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • vitloksbrod
      • February 2012
      • 45

      #3
      Tack för svar!
      Vad är ett KH-test?

      Övriga invånare i Lidokaret äter yngel, det vet jag (har yngelbur). Men det verkar inte ens som Blackmollyhonan har fått "tjock" mage. I Lido karet har jag gott om växter, men inte så många i yngelkaret då det är ganska nystartat. Kan det vara så att de inte förökar sig då Lidokaret är ganska (över)befolkat.
      Har följande fiskar:
      2st Kampfiskar (hane +hona)
      2st Dvärggurami (Hane+hona)
      2st Rubingurami (Hane +hona)
      4st Svärdbärare
      2st Balckmolly
      16st kardinaltetra
      4st pakistanbotia
      2st malar (vet ej vilken sort)

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        med den fisksoppan så kommer du förmodligen inte se några
        yngel alls.

        yngelkasse är inget bra i längden.

        bättre att indreda ett kar så det föds naturligt.



        KH-test:




        Man bör ha iaf runt 5 eller mer i karet. KH är ett mått på hur mycket vattnet
        buffrar sig, eller med andra ord, om det är stabilt eller inte, om det inte är stabilt
        så kan det finnas risk för att andra vattenvärden kraschar, men taskiga resultat.

        är det stabilt, och man sköter VB'n så är det lugnt på alla andra fronter.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • vitloksbrod
          • February 2012
          • 45

          #5
          Ok! Då satsar jag på ett KH-test och flyttar över mollysarna i det lilla karet... ska bara sätt dit lite fler växter.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Jag tycker det var ett dåligt förslag att lägga över blackmollyn i ett litet 25L med yngel. Först och främst är det för litet för vuxna mollys och troligen kommer de stressa varandra och ynglen. När det gäller kranvatten så behöver det inte vara "dåligt" i den bemärkelsen för att det ska gynna fiskan att tillsätta ett vattenberedningpreparat. ofta så tillsätter vattenverket kloramin för att skydda vattenledningarna från bakterieuppbyggnad och i de fallen är det bra att bereda vattnet med ett preparat som neutraliserar kloraminerna. Kloramin skadar fiskens slemhud och gälar.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • vitloksbrod
              • February 2012
              • 45

              #7
              Kan hålla med om att 25l är för litet för mollysarna, spec hanen som är riktigt stor. Har fått yngel i det stora karet från både molly (tidigare) och Svärdbärare (nyligen). Kanske lägger över dem när de ynglen jag har i 25:an har blivit bortskänkta och det är tomt (om de inte har ynglat av sig tills dess) och ser om de trivs.

              Har du ngt förslag på vattenberedningpreparat som är bra att använda rent allmänt?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                aquasafe,,,,,,om man behöver det....

                kolla med din kommun vad du har för vatten.....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                Arbetssätt...