Akvarienojja :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Majkie88
    svarade
    Så jävla fint att ni har fått sjukdomen tillsammans. Förenklar det hela

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Fidolina
    Funderar även jag på ett litet projekt
    Har fina glasrutor 2000x1000 mm pansarglas 12mm man skulle kanske bygga sig ett lite större, men det blir kanske bara på planeringsstadiet, är lite för stort kanske.
    Kan aldrig bli för stort, däremot alltid för litet

    Tips: Om akvaristsjukdomen blir vanebildande som den ofta blir så kan du gå med i AA (Anonyma Akvarister)

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    Själv kastade man ut sitt matbord ur köket till förmån för vårat andra 600 liters.
    Sedan "råkade" sambon hitta en "liten" kub på 450 liter som bara måste stå i hörnet vid sofforna.
    Samt räkhyllans fyra kar ska nu delas så dom blir åtta och ger flera möjligheter till odling av räkor.
    Kanske ska man uppgradera karet i sovrummet med... 275 börjar kännas litet..
    Sedan står det en hel del mindre kar med yngel av olika slag (dvärg pansarmals yngel är svåra att se).
    Tror totalen är 17 kar eller nått liknande...

    Jepp.... vi är inte friska på en djävla fläck...

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Akvarieinnehav är som alkoholism, man blir aldrig botad. Man kan avstå, under daglig kamp, men aldrig bli av med suget.....
    Själv har jag nu en osviklig blick för var det kan gå att klämma in ett till.
    Två små på skrivbordet är ju inget märkvärdigt, men jag är rätt stolt över att ha ställt ett i skohyllan....
    Nu blir det nog ett på matbordet i köket, visserligen bara tillfälligt, men det går ju in, så varför inte?

    Sönerna har fredat sina rum, men man vet ju aldrig, kan ju ställa in ett low-tech eller två så kan de inte skylla på pumpljudet.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Det är en svår sjukdom det ni har drabbats av.

    Kallas allmänt för akvariehybris.

    Finns ingen känd botemedel mot det.

    Det enda man kan göra är att försöka hålla den under kontroll.

    Det finns några som tror de lyckas bota den med att stänga ner alla karen,
    sälja dom på blocket, skänka bort dom till grannen.

    Men en liten del försvinner aldrig.

    På de flesta blommar den upp igen efter 1-2-5-12-24 månader.

    Ofta då svårare än innan.

    Det är ofta folk säger vid dom tillfällena:

    "Nu skall det bli helt rätt" "Nu vet jag" "Bara ett litet kar därborta i hörnan"


    6 månader senare limmar dom ihop sitt egendesignade kar på 1200 liter
    som skall stå under sängen där pumpen skall drivas av sensorer som
    är kopplade till sängens rörerlser. Allt för att inspirera till lek av den där
    extremt sällsynta malawicikliden som ingen i hela världen har lyckats få
    yngel av........




    .

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ooooo ge dom till mig! lätt att jag byggt nått kul av det

    Lämna en kommentar:


  • Fidolina
    svarade
    Funderar även jag på ett litet projekt
    Har fina glasrutor 2000x1000 mm pansarglas 12mm man skulle kanske bygga sig ett lite större, men det blir kanske bara på planeringsstadiet, är lite för stort kanske.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    haha klassiskt. här behövs det verkligen inte yngel för att skaffa nytt kar, utan bara vill göra ett nytt projekt

    tillslut börjar man leta nytt boende för de karen man vill ha inte får plats där man bor nu.

    Lämna en kommentar:


  • Fidolina
    startade ett ämne Akvarienojja :)

    Akvarienojja :)

    Jag och frugan skaffade för några månader sen ett litet 45L akvarium för skoj skull.
    Stoppade i lite Platys, nån kampfisk plus lita andra. Tog nån vecka sen var det en som ville bli av med ett 400L med lite större fiskar och det passade så bra i vardagsrummet.
    För en vecka sen så märkte vi att en Platy skulle yngla av sig och då skaffade vi en födkasse som vi satte i det lilla akvariet.
    Inom ett dygn så var det ett 40-tal yngel i det....
    Vad göra?
    Det blev att frugan gav sig in för att skaffa ett yngelakvarium men kom hem med ett 110L komplett akvarium-

    Det blev att flytta över allt från 45 liters över till det nya och nu använder vi det lilla till ynglen.


    Så kan det gå
    Och vi som bara tänkte ha ett litet med ett par fiskar och nu har vi plötsligt 3 st.
Arbetssätt...