Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    Vad är det för fel?

    Nu är det för sorgligt här hemma. Hur ska vi nu kunna och våga glädjas åt vårt akvarium? Vi har ju gjort som man skulle, varit försiktiga som bara den, matat försiktigt, hållt oss med få fiskar, kollat nitrit osv, osv. Men fiskarna bara dör. Av de fyra första fiskar vi köpte lever bara en...

    Vi började med fiskar för fyra veckor sedan. Två orangea mollysar och en silver. Silvermollyn dog efter ett par dagar och förklaringen tycktes vara att hon hade haft en jobbig transport till djuraffären och inte klarade en ny förflyttning, trots att de haft dem i karantän.

    Vi fick en ny silvermolly en vecka senare. Den dog ännu snabbare. Då fick vi veta att fiskarna hade varit sjuka när de kom till affären, men att de hade blivit medicinerade och var friska nu. Vi fick salt till våra två orangea mollysar.

    Hade vi nitrit? var då den stora frågan. Vi hade bara fått tag på stickor och hade väldigt svårt att avläsa dem. Vit eller svagaste rosa? Vi jagade dropptest och köpte via nätet. Dropptestet visade noll, men plötsligt kunde vi också se att stickan definitivt var vit, så kanske hade vi nitrit ändå??? Kan det i så fall vara boven i dramat för vår senaste död, att det liksom finns kvar i kroppen och påverkar fisken även efter att det är borta? Om vi hade det?

    Nu är det hanen som har varit sjuk och döende. Han har haft det ganska tufft, då den orangea honan har jagat och nafsat efter honom och jag sa i helgen att han ser så olycklig ut. Vi måste köpa fler fiskar för att "skydda honom". Så i söndags flyttade sex platysar in. Men det känns som om han blev mer stressad av det och trodde att alla fiskar var ute efter honom, typ. Och i förrgår låg han bara på botten, simmade upp och åt när vi matade dock, men hittade knappt maten. Igår verkade han piggare, vi matade honom då med och det gick bättre, men på kvällen började han tackla av betänkligt, i morse låg han på botten, vid liv, men senare på sidan. Han har andats häftigt och sett plågad ut. Jag tänker också att våra mollysar är ganska stora och fullvuxna, så kanske gamla???


    Nu har vi bara en av originaluppsättningen kvar - den orangea mollyhonan som kanske har jagat livet ur hanen? Och så har vi platysar. Och vi vill ha dem kvar. Ikväll blir det den tredje fiskbegravningen på tre veckor och tre av våra fyra startfiskar har gått hädan.


    Hjälp, tips, råd och respons önskas. Vill inte att barnen tappar intresset efter det här. Dagens dödsfall var en favorit hos hela familjen.


    Vattenbyte: ca 30% en gång i veckan.
    Senast redigerad av GulaHuset; 18 October 2012, 09:08.
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jadu det där är knepigt.

    en bild på karet hade varit bra. så man kan utläsa lite annat.

    vad är det för storlek på karet?
    är pH stabilt?
    vad har ni för filter?
    vad är tempen?

    från vart köper ni fisken?

    Kommentar

    • GulaHuset
      • September 2012
      • 65

      #3
      96-liters kit-akvarium med innerfilter (Evolution 80)
      PH 7,6 (stabilt)
      Temp: 26 grader
      Mollysarna är köpta på lilla lokala Djurmagazinet.
      Platysarna köpte vi senast på Zoo.se (Bromma Blocks)

      Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,7 KB
ID: 2143361
      Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        alla de här plastgrejjerna? vart kommer dom i från. o det blå gruset med? kan vara nått av det som avger nått gift eller så. jag personligen tycker det är skitfult med plastsaker i karen. men som sagt det är bara jag.

        men det kan vara så att de avger nått som är skdligt för fiskarna

        Kommentar

        • GulaHuset
          • September 2012
          • 65

          #5
          De kommer från akvarieavdelningen från zoo.se, ska inte vara giftiga och barnen tycker att de är snygga.
          Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Då skall de nog inte vara giftiga och man kan förstå det där med vad barnen vill ha

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ni har helt enkelt haft otur som har fått sjuka och stressade fiskar från början. Ta det bara lugnt, fortsätt med vattenbyten, håll inte på och laborera för mycket. Fortsätt mata lite, lite, men regelbundet en gång om dagen.
              Om det är Bromma Zoo ni handlat hos, så gör inte det!!
              Åk istället 500 meter bort mot Alvik och sväng in på Lövåsvägen till Akvarielagret. Där finns det oerhört kunnigt folk, friska fiskar, där får ni hjälp.

              Jag skulle nog också, personligen, begränsa tiden lyset är tänt, fiskar sover på natten, och jag tycker mig ha sett att mina fiskar gillar när det är mörkt om de inte mår bra. Det kan vara värt att pröva, växter är ju lättare att byta ut om de blir fula. Tänt på morgonen och när ni kommer hem.
              Samt förstås inga fler fiskar förrän akvariet är i balans.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • GulaHuset
                • September 2012
                • 65

                #8
                Det jag funderar över nu är hur det blir för vår mollyhona nu när hon är ensam molly kvar bland platygänget? Men å andra sidan så har hon ju jagat bort hanen konstant i tre veckor trots att det mestadels bara var de två så hon kanske inte bryr sig? En ny hane skulle dessutom bara vara hälften så stor som hon...
                @Mumin: De döda Mollysarna (som vi nu hoppas på var av dålig kvalitet och inte smittsamma) var inte köpta i Bromma. De är köpta lokalt. Men tack för butikstipset!
                Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                Kommentar

                • GulaHuset
                  • September 2012
                  • 65

                  #9
                  Ammoniak??? Nu ikväll efter att ha googlat och letat och funderat börjar jag fundera på om vi har ammoniak i akvariet med tanke på att ph är 7.6. Men hur tar jag reda på det och vad gör jag i så fall åt det? Tycker att allt detta med nitrit och nitrat och ammoniak är ganska svårt. Nitrit ska vara noll. Vad ska nitrit vara? Och ammoniak som visst ska vara så giftigt - det kan man inte testa? Tycker att detta med akvarium börjar kännas riktigt stressande och svårt.
                  Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                  Kommentar

                  • SnuffelKuffel
                    • January 2012
                    • 73

                    #10
                    När jag började hade jag massor med problem ungefär som du, och i slutändan visade det sig vara gruset det var fel på, så så fort jag bytte ut det "onaturliga" gruset så blev det bra

                    Det jag brukar göra är att ta med ett vattenprov till en djuraffär och så får jag alla värden jag behöver plus att dom brukar ge mig ett recept på hur jag ska göra. Jätte bra men då gäller det ju att man går till några som vet vad dom håller på med.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av GulaHuset
                      Ammoniak??? Nu ikväll efter att ha googlat och letat och funderat börjar jag fundera på om vi har ammoniak i akvariet med tanke på att ph är 7.6. Men hur tar jag reda på det och vad gör jag i så fall åt det? Tycker att allt detta med nitrit och nitrat och ammoniak är ganska svårt. Nitrit ska vara noll. Vad ska nitrit vara? Och ammoniak som visst ska vara så giftigt - det kan man inte testa? Tycker att detta med akvarium börjar kännas riktigt stressande och svårt.
                      kanske ammonium, men det är skitenkelt att rätta till med att
                      byta lite vatten, och mata mindre, bör inte vara problemet.

                      nope, som Mumin säger, förmodligen dålig kvalité på fisk.


                      TA DET LUUUUUGNT NU.


                      Inga stora förändringar nu, mata LIIIITE.....byt vatten....inga nya fiskar....


                      Mollyn klarar sig alldeles utmärkt helt ensam.....



                      Allt är svårt innan man fått kläm på det.

                      Det var skitsvårt att koka potatis första gången....

                      Nu går det ganska enkelt....


                      Men akvarier är ganska enkelt att få ordning på om man bara följer vissa grundregler.

                      ex.....TA DET LUUUUUGNT....stressa inte......



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...