Ett billigt men snyggt akvarie? gärna tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #31
    längst bak ser det ut som en homo sapiens med verktyg------------------
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • cheapy
      • October 2012
      • 22

      #32
      Nu har det gått bla, bla, bla..

      Så idag köpte jag 10st kardinaltetra (dom lura mig med mängdrabatt igen ), och 2 små ettriga malar och en kampfiskhane.

      Spegeln jag hade i kände jag mig tvungen att ta ut, kampfisken stångade sin spegelbild från första sekund, helt frenetiskt och visade inga tecken på att ge upp. Och eftersom det är ett lite "delikat" klimat i akvariet nu i början så vill jag inte att han ska ta ut sig. Men nu är allt som igår, alla chillar!
      220l - ca 75 fesk

      Kommentar

      • cheapy
        • October 2012
        • 22

        #33
        Nu ska ni få höra!

        Ekonomisk som man är råkade jag av en händelse ta en kik på anslagstavlan i den lokala matbutiken. Där i vimmlet satt den, lappen jag hoppats på efter all is i magen, lappen löd:

        Fiskar till salu
        Dalmatiner molly
        Pris, GRATIS (understruket)
        Telefonnummer

        Efter att jag hade sett lappen fanns det ingen annan som kundese den, lappen åkte ner i fickan bilxtsnabbt.

        Väl hemma ringde jag numret och fick tala med en dam, som sa: Det är jättemånga, vi har bara ett 55l-akvarium, jag får byta vatten en gång i veckan för allt bajs osv, hur många vill du ha?

        Jag svarade att: Kan du inte göra så att du tar ut så många fiskar så att du känner dig nöjd med ditt akvarium, så tar jag resten?

        -Jovisst, men det är yngel i också, vad har du för fiskar.. bla .. bla .. bla..

        Dagen efter dyker tanta upp med sin dotter och en hög jävla hink, vi slog ett öga i hinken för att se om det rörde sig, det gjorde det, men jag kunde inte uppskatta hur många det var då..

        Jag trodde att många (i ett 55l kar) skulle vara typ 10, men efter att ha håvat i samtliga så visade det sig vara ca 30 vuxna och runt 20 yngel, omöjligt att räkna? men MINST 50 fiskar helt gratis alltså!

        Karet är som natt och dag, vilken rörelse, vilka färger och vilket spektra, allt ifrån små gulliga yngel till världens stöddigaste kampfisk, ja ja säger då det.

        Problemet jag har nu, är att jag har svårt att bedöma hur mycket mat dom ska ha, de två första dagarna rensade dom nya fiskarna akvariet på nästan alla alger, så då fick dom ingen mat, igår slängde jag i en bit "algae waffers" och då på botten såg det ut som en levande, färgsprakande fiskros, mäktigt var bara förnamnet.

        Men nu i kväll tänkte jag att de ska få riktig mat, jag vet ju hur mycket jag gav innan, men nu är det ju så många fler som sak mättas, hur ska jag avgöra om jag matar tillräckligt, mata tills de inte äter mer och maten sjunker till botten, eller ska jag ta en "stor nypa" bara, se vad som händer och försöka bedöma om de ska ha mer nästa gång?

        Jag har även räknat ut att totalsumman för mitt kar inkl fisk har gått på 1089kr, då har jag köpt mat och en bakgrund tom. Bild kommer (länk eftersom det är så dyrt att få förmånen att ladda upp bild här direkt, men det har väl ingen betydelse?)

        Väl mött!
        220l - ca 75 fesk

        Kommentar

        • Styfv
          • November 2012
          • 176

          #34
          Hej!

          Har fått mig ett gott skratt av din tråd, gillar historien med den stenkramande "kärringen" och att du tog dig tid å la ut bild så vi förstod va det handlade om.
          Kul idé med ett snålhetsprojekt, fortsätt med bilder och historier!
          Tips: Mycket kunnigt folk här inne, hör efter innan du slänger i sten, fisk osv så kan du få svar på om det är bra/dåligt.

          Lycka till!!! KUL!!!


          Styfv, Karlstad

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #35
            Ett mått på lagom mängd mat är vad fiskarna äter upp på 1-2 minuter. Om du sedan ger 1ggn om dagen eller delar upp mängden (halva tiden) på 2ggr verkar inte spela någon större roll om du har 'vanliga' fiskar.

            Det finns väl en risk att du nu när du hällt i så många fiskar kommer drabbas av nitritchock om några veckor, så kanske mata 'hälften' ett tag.

            Kommentar

            Arbetssätt...