Vitt grumligt vatten i nystartat Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pallewalker
    • October 2012
    • 4

    Vitt grumligt vatten i nystartat Akvarium

    Hej
    Jag har precis startat upp ett akvarium, köpte ett aquael med filter, dom första dagarna hade jag bara filtret av skumgummi i, sen satte jag i vad jag tror är filtermaterial vita korta rör liknande, jag sköljde av dom innan men nu är vattnet vitt grumligt. Så nu funderar jag på om: Är det ett filter material? eller är det kanske nått typ kalk eller vattenberedande medel? om det är ett filter bör jag byta lite vatten tills det försvinner, göra rent skumgummi filtret? akvariumet har gått bara i en vecka. nån som har vart med om liknande? tacksam för tips ideer och tankar
  • Rubberman
    • March 2012
    • 101

    #2
    Bifogar lite info, finns även en nybörjarguide här på Zoopet tror jag.

    Hur väl har du tvättat gruset? , är helt normalt att du får en dimma i början den kommer att lägga sig......

    Har du stoppat i fiskar än ?? använder du vatten berednings medel ??? Annars läs länken nedan, men jag tror att det är lungt .....





    Uppstart och skötsel av akvariumPlacering
    Ställ akvariet på en ganska mörk och lugn plats. Undvik direkt solljus eftersom det lätt blir för ljust i akvariet och därmed blir algtillväxten för hög.
    Ställ akvariet på en stadig bänk.
    Grus
    En tumregel är att det går åt 1 kg grus per 5 liter akvarievolym. Dvs till ett akvarium som rymmer 100 liter går det åt 20 kilo grus. Tvätta gruset noga genom att skölja det i vanligt vatten. Enklast är att ta en hink (som man bara tänkt använda till akvariet), hälla i lite grus, fylla på med vatten, röra runt, hälla ut vattnet, fylla på med nytt vatten, röra runt osv tills vattnet inte längre är grumligt.
    Lägg gruset i akvariet, ett tjockare lager i bak-kanten och ett tunnare lager längst fram. Det ska bli som en liten slänt. På så vis upplever man ett större djup i akvariet, när man tittar på det.
    Inredning
    Skölj stenar, rötter och ev. annan inredning i varmt vatten. Lägg dem i akvariet så du tycker det blir snyggt. En del rötter flyter till en början, då får du antingen blötlägga dem separat eller lägga något tungt på dem i akvariet så att de ”hålls på plats” tills de blivit så vattenfyllda, att de ligger kvar av sig självt.
    Vatten och vattenberedningsmedel
    Fyll akvariet med kallt vatten. Häll i vattenberedningsmedel (Nutrafin Aqua Plus) samt bakteriekultur (Nutrafin Cycle). Aqua plus tar bort klor och neutraliserar tungmetaller. Nutrafin Cycle startar upp en god bakterikultur, som konsumerar ammoniak och nitrit (ämnen som kan leda till att fiskarna dör). Sätt doppvärmaren på lämpligt gradantal (de flesta fiskarna trivs i temperaturer kring 25 grader) och starta upp pumpen.
    Växter
    När vattnet blivit rumstempererat är det lämpligt att plantera växterna. Krukan och stenullen, som de flesta plantor levereras med, ska plockas bort. Ullen är inte giftig men den blir lätt för tät för rötterna och kväver då växten. Det gör alltså inget om lite ull skulle komma med. Om rötterna på plantan är långa bör man klippa av dem till ca 3-4cm med en vass sax. Då får plantorna lättare att anpassa sig till sin nya miljö. Plocka bort ev. skadade eller bruna löv, dessa tar bara krafter från de friska bladen och hämmar tillväxt.
    Fiskarna
    När vattnet med Nutrafin cycle och Aqua Plus stått 2-4 dagar är det dags att stoppa i de första fiskarna. Fråga oss gärna om du inte vet vilka fiskar som passar ihop. Börja med att köpa ett fåtal fiskar, däribland algätare och bottenmalar, låt dem sedan få vara i akvariet ca 3 veckor innan du köper fler fiskar. För många fiskar från start kan leda till för höga halter av ammoniak och nitrit. Genom att starta med ett fåtal fiskar, hjälper man till att få igång den nyttiga bakterikulturen. Man ska också mata väldigt försiktigt den första månaden, också för att undvika att vattnet blir förgiftat. Mata gärna med frysfoder, eftersom det inte förorenar vattnet så mycket som annat foder. Efter 4 veckor kan du mata en eller gärna två gånger per dag.
    När du köper fiskarna får du dem i en plastpåse. Så här gör du när nya fiskar ska ner i ditt akvarium:
    • Lägg påsen på vattenytan så att vattnet i påsen får samma temperatur som vattnet i akvariet.
    • Öppna påsen och låt lite vatten från akvariet rinna in i påsen, alternativt använd en kopp för att fylla i akvarievatten i påsen. Detta upprepas 3-4 gånger med 5-10 minuters mellanrum. Till slut bör påsen innehålla ca 2/3 akvarievatten och 1/3 av påsens vatten.
    • Om det är ett helt nytt akvarium mata inte alls första dygnet. Om det redan finns fiskar i akvariet kan man mata lite försiktigt.

    Vattenbyte, slamsugning och algskrapning
    Det är viktigt att med jämna mellanrum byta delar av vattnet i akvariet. Antingen byter man 1/3 varannan vecka eller 1/5 varje vecka. Använd Aqua Plus och Ektozon salt (förebygger sjukdomar) vid varje vattenbyte. Slamsug botten en gång i månaden. Enklast är det att byta vatten och slamsuga med en slamhävert.
    Om du har en pump med filter, bör du rengöra filtret regelbundet. Innerfilter rengörs lämpligen var 14:e dag, ytterfilter var 8:e vecka och bottenfilter slamsugs en gång per månad. Krama ur filtret i det vatten som du tömt ur akvariet. På så vis blir filtret ursköljt utan att du förstör bakteriekulturen som finns i filtret. Skrapa rutorna rena från alger veckovis. Använd gärna en bra algskrapa, men se upp så du inte förstör silikonet som finns i skarvarna i akvariet.
    Gör alltid vattenbyte innan du sätter in nya fiskar i akvariet.
    Växtnäring
    När ditt akvarium har varit igång och fungerat bra i 3-4 veckor kan det vara lämpligt att börja ge växterna växtnäring. Vi rekommenderar veckovis gödning med Easy/life ProFito samt daglig tillsatts av kolnäring (Easy/life Easycarbo).
    Bra saker att ha hemma
    ·Håv
    ·Vattentester (PH och nitrit)
    ·Bakteriekultur Nutrafin Cycle
    ·Torrfoder
    ·Frysfoder
    ·Ektozon salt
    ·Vattenberedningsmedel Nutrafin Aqua Plus
    ·Slamhävert
    ·Algskrapa
    ·Termometer
    · Växtnäring (Easy-life ProFito samt Easycarbo)

    Kommentar

    • pallewalker
      • October 2012
      • 4

      #3
      Jag sköljde gruset lite i taget i ett durkslag tills vattnet var klart, och jag har i vatten beredningsmedel. Jag la i fiskar idag, Den vita "dimman"kom då jag stoppade i det filtret med dom vita rörstumparna..tack för svaret och tipsen :-)

      Kommentar

      • Rubberman
        • March 2012
        • 101

        #4
        "rörstumparna" är ett biofilter bra bakterier kommer att bildas på dem, men detta är något av en process.... kommer alltså att ta tid....

        Mata ytterst försiktigt nu i början, byt ca 30% vatten varje vecka. lägg inte i för många fiskar... De tål en del svält....

        Hur stort är karet ? hur många fiskar? växter ?

        Kommentar

        • pallewalker
          • October 2012
          • 4

          #5
          ok då har jag inte gjort nått galet med dom iaf. det är på 60l, har 10 neon tetror 4 platy 1 kamphane och en liten mal. 3st växter. kanske är många fiskar att ha i början..

          Kommentar

          • Rubberman
            • March 2012
            • 101

            #6
            Ja tycker du har lite för mycket fiskar, låt dem svälta lite. köp fler växter " typ hornsäv" växter som tar näring från vattnet, och ha tålamod....

            det vita i vattnet kommer att försvinna inom kort.......

            Kommentar

            • pallewalker
              • October 2012
              • 4

              #7
              misstänkte att det var lite för många.. tack för hjälpen ska införskaffa mig fler växter,

              Kommentar

              • Malla5874
                • May 2019
                • 1

                #8
                Vi glömde att spola av sand när vi start akvarium så mycket grumliga hjälp

                Kommentar

                Arbetssätt...