Yngel i massor, men nu undrar jag över cikliderna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammakb
    • October 2012
    • 1

    Yngel i massor, men nu undrar jag över cikliderna...

    Vi startade vårt akvarium (126 liter) den 4/9-12 och allt har gått på räls med både guppys och mollys som ynglar massor! I dagsläget har vi c a 50-60 yngel i yngelpåsen! Alla värden är bra och växterna breder ut sig. Men jag undrar nu över hur man gör (om man gör nåt alls?) när fjärilscikliderna börjat bygga bo (grop) och honan svänger med stjärten och "buffar" med munnen över sanden. Bygger hon (och han hjälper till) eller lägger hon rom? Ser ut som att hon har ett vitt "rör" i stjärten, som när guppy/molly föder. Hur som helst, hur gör jag nu? Låter man det vara eller skall man fånga in dem och isåfall när och tacksam hjälp, isåfall, skötselråd. Tack på förhand!
    www.facebook.com/mammakb "Vi som älskar akvariefiskar"
  • Majkie88
    • August 2012
    • 215

    #2
    Har aldrig haft fjärilsciklider förut men kan tänka mig att de passar på sina yngel lika bra som de flesta andra ciklider. Och mot Molly och guppy ska de inte va några konstigheter för fjärilarna att försvara ynglen Problemet kan väl isf va att föräldrarna ibland äter upp sina yngel. Så jag hade låtit dem va kvar hos föräldrarna, om du märker att föräldrarna slutar vakta ynglen lr börjar äta dem så kan du ju försöka fiska upp dom om du nu har ett yngelakvarium att placera dem i?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Halloj mammakb! Jag ser att det är ditt första inlägg här på forumet - så, välkommen!
      Ciklider är en typ av fisk som när dom trivs hyfsat i akvariemiljön bildar par och revir. Detta är en naturlig cykel för fiskarna och de mår absolut bäst av att få vara ifred med sin romläggning och eventuella yngelvård.
      Fjärilsciklider är lite "känsliga" eller kinkiga till och från - och kan ganska ofta dras med lite sjukdommar och annat. Att din hona nu uppenbart gräver en liten grop tyder på att det kan vara lek på gång. Fjärilsciklider kan faktiskt lägga rom i just sandgropar så detta är en ganska vanlig syn i akvarier.
      Jag tycker inte du skall "fiska upp dom", det finns ingen anledning att göra så. Detta bara stör och avbryter den eventuella lek som är på gång. Fjärilsciklider är också "lite svåra" med sina lekar då de ofta äter upp rommen och de tar en hel del lekar i anspråk innan de liksom "lär" sig hur man gör - så får du en lek i sandgropen nu kanske du inte skall ha för stora förhoppningar om att leken blir fullbordad. Låt dom bara vara ifred så att de kan göra "sin grej"!
      Om du inte har så många platser där de kan etablera revir och lek (att honan gräver i sanden tyder på detta) och fullborda det hela, så kan några små flata, jämna stenar i närheten där hon gräver nu göra tricket. Stenarna kan du lägga i när du märker att lekbeteendet har klingat av.
      Att se Fjärilar i lek och senare med yngel är en härlig syn!

      Här är några filmer på ett Fjärilspar som leker på en liten sten. Njut av dina Fjärilar nu - härligt att de tris och vill leka!








      Kommentar

      Arbetssätt...