Lämplig fisk hos svärbäraryngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Framerate
    • July 2003
    • 118

    Lämplig fisk hos svärbäraryngel?

    Mitt första inlägg här!

    Har precis startat upp ett 240 liters. Blev lite mek eftersom jag, efter att ha fyllt i ca 10cm vatten, bestämde mig för att förstärka golvet med en "stamp". Typ tre dagar senare, i Onsdags, fyllde jag på resten med vattnet och lämplig dos aquatjo någonting. Senare på kvällen var temperaturen uppe i 24 grader och då kunde jag inte hålla mig längre utan satte i tio räkor och några svärbäraryngel (efter att ha planterat lite växter, satt i rot och sten). Någon timme senare satte jag i resten av våra svärbärare (totalt 32 st varav en enda vuxen). Efter 1 och ett halvt dygn har en räka och ett yngel dött och det är väl ganska ok efter en så relativt hastig igångsättning. Alla ser verkligen ut att trivas och det är kanske inte så konstigt, eftersom dom flyttat från en två månaders vistelse i en tioliters guldfiskkupa (usch).

    Själv undrar jag om man skulle kunna sätta in någon lämplig Gurami nu eller äter dom upp svärbäraryngeln? Funderar även på att köpa en vuxen svärbärare till då jag tycker lite synd om honan.
    Någon som kan ge mig lite råd?
    Vill ha ett lättskött sällskapsakvarium med någon större fisk (typ Gurami eller något annat förslag) och lite annat i fin balans. Malar tar jag i nästa vecka eftersom jag inte har någon riktigt bra grotta än.

    Alla tips är välkommna eftersom jag är en äkta nybörjare!
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    #2
    Hej!
    hur stora är dina yngel?
    Dvärggueramis är ju otroligt vakra! jag har sorterna "sky blue" (det skiner verkligen baby/silverblåt om den) och "gold"(underbar gul/guld färg med lite svara mönster på rygg och analfenor).
    men det finns ju många andra sorter av den oxå som e väldigt vackra. De kan ochså "leka" mella "färgerna" så en "sky blue" kan få yngel med tex en "gold".

    =)
    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

    Kommentar

    • Framerate
      • July 2003
      • 118

      #3
      Yngeln är som störst 2cm men flera är mindre än en centimeter.
      Gurami verkar vara en både vacker, enkel, intressant och hyfsat stor typ, men jag vill värna om mina små svärbärare nu när dom äntligen sluppit ur sitt fängelse.

      Kommentar

      • LinK
        • April 2003
        • 385

        #4
        hehe jag förstår men vänta med att skaffa gueramisarna då?!. eller om du har ett mindre kar som ynglena kan gå i tills de är större.. de som är 2sc löper ingen risk att bli gueramimat. mina har iaf inte tagit ett enda yngel.

        =)
        MvH
        Martin Sundholm

        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

        Kommentar

        • Framerate
          • July 2003
          • 118

          #5
          Hmmm, jag väntar nog lite. Tack!

          Kommentar

          • LinK
            • April 2003
            • 385

            #6
            hehe gör det och lycka till!!!!
            MvH
            Martin Sundholm

            "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

            Kommentar

            • Framerate
              • July 2003
              • 118

              #7
              Hrm... Jag väntade inte. Fem Gurami som levde i harmoni med 30 yngel och ungfiskar. Jag tror där är två yngel kvar nu. Till och med hyfsat stora (1,5 cm) har dom plockat.
              Otroligt bråkiga fiskar som metodiskt har letat igenom var enda vinkel och vrå i akvariet och verkligen gått på jakt.
              Easy come...

              Kommentar

              • LinK
                • April 2003
                • 385

                #8
                ajajajaj! stackare.... tur att mina einte e lika elaka.
                MvH
                Martin Sundholm

                "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                Kommentar

                • Framerate
                  • July 2003
                  • 118

                  #9
                  Det tråkigaste är att dom även är på räkorna. Köpte tio räkor och hittar bara tre nu, men dom gömmer sig oerhört bra så det kan finnas fler. Tror aldrig jag sett någon varelse röra sig så fort som när en Gurami krockade antenn med den största räkan. Smack och plask så var räkan borta via vattenytan och det tog en stund innan jag hittade den en meter längre bort.

                  Någon som har något förslag på fisk i akvariet för att lugna Guramisarna lite...?????

                  Kommentar

                  • LinK
                    • April 2003
                    • 385

                    #10
                    undrar jag vad det är för monster gueramis du fått tag på... mina är så harmoniska och lugna. de jagar varandra lite men de har aldrig rört eller jagat en annan fisk... skaffa en kräfta som kan ge igen på gueramisarna =) hehe nä seriöst så vet jag inte vad som kan lugna dem... mer mat kanske?
                    MvH
                    Martin Sundholm

                    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                    Kommentar

                    • Framerate
                      • July 2003
                      • 118

                      #11
                      På sätt och vis är dom väldigt underhållande. Letar överallt efter fler yngel och är hela tiden i rörelse. Den stora ensamma svärbärarhonan lämnar dom ifred, så jag funderar på att köpa någon mer som sällskap, kanske två honor till och en hane lite längre fram i tiden? Tänkte först skaffa ett gäng (6-8) grön tigerbarb, men det kanske blir lite väl häftigt i baljan då?
                      Kanske några dolkstickstetra istället? Hmmm.... inte lätt det här!!

                      Kommentar

                      • LinK
                        • April 2003
                        • 385

                        #12
                        hehe nej man vill ju ha ALLA fiskarna! så jäkla svårt att välja just en.... men jag ahr bestämt mig att ha ett kar endast med palettciklider.. =)
                        tog ett tag men nu e det bokat.
                        MvH
                        Martin Sundholm

                        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                        Kommentar

                        • Inge Ting
                          • July 2003
                          • 239

                          #13
                          du har ju rätt stort...å om du har mycket gömställen borde det inte vara något problem med att välja vuxna fiskar, annars är ju en mal som t.ex ancistrus en trevlig en, har haft den med bl.a platy yngel en gång i tiden...
                          Ingenting

                          Kommentar

                          Arbetssätt...