Filterstorlek i Lido120 med slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albrektson
    • September 2012
    • 1

    Filterstorlek i Lido120 med slöjstjärtar?

    Hej,

    Vi startade för 3 månader sedan upp ett nytt Juwel Lido 120 och flyttade över våra två små slöjstjärtar till. Vi har sedan dess stegvis tillfört några neontetror, kardinalfiskar och rödmunstetror och guppies. De minsta neontetrorna visade sig tyvärr vara väldigt goda och åts upp av slöjstjärtarna på ett par dagar, men sedan vi tillförde de något större guppiesarna slutade de äta de andra fiskarna av någon anledning vilket kändes bra. Totalt har vi fram till idag haft 2 små slöjstjärtar, en liten black moor, 5 guppies + ca 5-6 ungar, numera 5 neontetror, 8 kardinalfiskar och 8 rödmuntetror och 2 små pleco städfiskar (minns inte vilken exakt art, men en art som inte blir så stor) - vilket känns som absolut max så mycket fiskar vi vill ha i tanken så att den inte blir överbelastad.

    Tanken i sig är en 120 liters tank (Lido 120 som sagt) på 60x40x60cm och har ett inbyggt filtersystem (BioFlow 3.0).

    För några veckor sedan blev en av våra små slöjstjärtar dock sjuk (vit prick på sidan) och vi behandlade med goldfish med och gröna ärtor, vilket verkade få den att må bättre, men sen plötsligt dog den bara. Vi tänkte att det förmodligen var för att den var sjukt, men sen natten till idag spontandog vår andra slöjstjärt utan några som helst tecken på att må dåligt.

    I början bytte vi 10L (ca 10%) av vattnet två gånger i veckan för att cirkulera filtret extra och har den senaste månaden gjort vattenbyte (10L = ca 10%) en gång i veckan. Till detta tillsätter vi salt 5ml akvariesalt, 5ml Aquasafe, 2.5ml EasyBalance och 5ml växtnäring.

    Vi matar fixarna en gång per dag med en liten nypa flingor och några pellets - bara så mycket de hinner sätta i sig på runt en minut. Tanken har en mix av konstväxter och levande växter.

    PH-värdet ligger på ca 7-7.5 och nitrit-tester visar värden på noll genom hela tanken, även precis innan vattenbyten.
    Utblåset på filtret är riktat bakåt, aningen uppåt så att det blir lite rörelse och bubblor i ytan och även om det finns områden där det är mer strömt, verkar fiskarna hitta gott om ställen där de kan lägga sig och vila/sova vid botten utan att påverkas av strömmar, tack vare varierat uppbyggd terräng vid botten (grus + större stenar + mycket växtlighet). Vi har gott om ljus (dubbla 24W T5-rör med extra reflektorer).
    Allt som allt verkar tanken fungera mycket bra, bortsett från av guldfiskarna spontant dött då, vilket leder mig till frågan: Med tanke på hur mycket gifter och smuts som produceras av speciellt guldfiskar; behöver vi ha ett större filter och i så fall, vad rekommenderas som komplement till det befintliga filtret (som är fastmonterat i tanken)?

    Tacksam för all hjälp!
    Senast redigerad av Albrektson; 29 September 2012, 17:20.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Du bör byta minst 30% av vattnet varje vecka. Speciellt då du har/hade slöjisar i karet som är duktiga på att äta och skita. Och 120 l är vad jag tycker i minsta laget för dom. Jag har två slöjisar i 180 l.
    Varför tillsätter du salt?
    Konstväxter ut.. in med riktiga växter som kan nyttja den näring som finns i vattnet. Slöjisar tuggar i sig en del växter, JA. Men det går bra med vallisneria och anubias. Jag har hornsärv som grönfoder åt mina. Odlar det i en yngelkasse. Kastar över en slinga då och då så att de har något att knapra på. Plus att de får lite ärtor och majs ibland.
    Jag läser pleco, Blir inte den lite stor för ditt 120 l kar?
    Nuvarande filter borde ju räcka till kan man tycka. Använder du förfilter så kan du byta ut det när det blir för skitigt. Och som sagt.. byt större vattenmängd.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Guldfiskar producerar definitivt inga gifter!! De äter huvudsakligen växter, och som alla sådana växtätare bajsar de mycket. Det är det man menar när man säger att de skitar ner. Belastningen blir stor på nedbrytningsbakterierna.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      Arbetssätt...