Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Sv: Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

    Ni har rätt där, höll inte koll på skillnaden.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      ... Mathias hann före där Men jag vet inte riktigt om det är korrekt att askorbinsyra verkligen tar bort kloraminer. vill minnas en diskussion omkring detta och tror inte det funkade till just kloraminer
      Fler fel gör inte ett rätt. Du är mycket riktigt inne på rätt spår. Det skrivs att det både tar det och att det inte tar det efter en snabb googling.

      Jag får även se mig själv som slagen i denna tråden, farligt att skriva ur skallen och det man har för sig är rätt



      Här förklarar Azur att det funkar för övrigt..

      Jag letar fler källor
      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 28 September 2012, 16:16.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Fler fel gör inte ett rätt. Du är mycket riktigt inne på rätt spår. Det skrivs att det både tar det och att det inte tar det efter en snabb googling.

        Jag får även se mig själv som slagen i denna tråden, farligt att skriva ur skallen och det man har för sig är rätt
        Nä vadå, det verkar vara väldigt delade åsikter omkring detta så du kan mycket väl ha rätt, jag vet inte alls...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Jag byter aldrig vatten den första månaden för då tar det bara längre tid innan akvariet kommer igång. Normalt så tar det 4-5 veckor utan vattenbyten.

          Fast det klart matar man mycket så behöver man byta vatten, fast det tar förstås då som sagt också längre tid innan akvariet kommer igång.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Coolio
            • September 2012
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            akvariet kommer igång.
            Hur vet man att akvariet har kommit igång? (algutväxt?)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Coolio
              Hur vet man att akvariet har kommit igång? (algutväxt?)
              Det vet man inte - men efter 4-5 veckor brukar det vara så passa stabilt att man kan börja belasta det utan att det händer något.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • solkatten20
                • September 2012
                • 19

                #22
                Jag har matat varannan dag hittills, men sedan igår matar jag en gång om dan.

                Vi har egen brunn med egen "reningsanläggning" som tar bort nitrit och nitrat ur själva kranvattnet (vi bor i jordbrukstätt område) och har även avhärdare för kalk.

                Nu har det sedan två, tre dagar tillbaka bildats som små fettöar eller nåt som flyter på ytan i karet. Någon som vet varför? Är det p.g.a maten eller är det något annat?

                Hittills har jag alltså bytt vatten ca var tredje dag. Nu gick det 5 dagar senaste gången, men jag har förstått det här på forumet som att jag alltså inte behöver byta på ett bra tag nu, eller? Ska jag vänta 2-3 veckor innan jag byter nästa gång alltså?

                Kommentar

                • solkatten20
                  • September 2012
                  • 19

                  #23
                  En annan grej, det har så smått börjat bildas lite alger på glasets insida, och på roten hänger det små sjok på ett par ställen som ser ut som något gråaktigt mögel eller nåt som liksom svävar i vattnet. Ska jag ta bort det? Är det normalt att det kommer alger 3 veckor efter att jag startat akvariet?

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #24
                    Jag skulle inte bry mig om att plocka bort algerna för hand det blir lätt lite alger i början men eftersom du endast har tetror och corydoras i karet skulle jag skulle nog fundera på att skaffa någon ancistrus mal eftersom de brukar älska att äta de flesta alger , då får du lite hjälp på traven den naturliga vägen.
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...