Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solkatten20
    • September 2012
    • 19

    Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

    Nu är det 2,5 vecka sedan vi startade vårt 112-literskar, och vi har bytt vatten var tredje dag hela tiden. Hur länge ska man hålla på med det? När är det dags att gå över till att byta en gång per vecka? (jag har 7 rosentetror, 7 fantomtetror, 10 kardinaltetror och 2 julii)
    Jag kan tillägga att jag vid varje vattenbyte tillsatt Easy balance och Safe start från Tetra.

    Fiskarna verkar må bra. Jag har matat varannan dag hittills, och då är de jättehungriga. När kan man börja mata en gång om dan?
    Senast redigerad av solkatten20; 27 September 2012, 20:47.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    Varför byta var tredje dag??
    Kör 1gång per vecka framöver, det räcker gott. Ca 20% blir lagom

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Byter du mycket vatten så förlängs inkörstiden en hel del! http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • solkatten20
        • September 2012
        • 19

        #4
        Aha! I zooaffären fick jag anvisningen att byta var tredje dag de första veckorna. Men då kan jag sluta med det nu då.
        Jag brukar byta 30%. Men då kanske jag ska byta bara 20% alltså? Ska jag fortsätta tillsätta Easy balance och Safe start?

        Kommentar

        • solkatten20
          • September 2012
          • 19

          #5
          Jag ska köpa till 4 julii om två veckor så att de två jag har får sällskap. Jag fick tips här i forumet att de gillar att vara fler . Men när det gäller vattenbyte i det läget så har jag fått i uppgift av zooaffären att alltid byta 30% av vattnet dagen efter nyinsatt fisk och att då alltid hälla i Easy Balance också. Stämmer detta?
          Det känns som att de inte alltid har så bra koll i zooaffären. Jag fick t.ex. bara hanar av fantomtetror för att säljaren tyckte att det var snyggast med likadana fiskar (hon hade ingen aning om att de rödaktiga var honor, och det visste inte jag heller just då utan jag tog emot de hon plockade upp, alltså sju hanar).

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            När jag startar ett kar från grunden (utan inkört filter eller inkört bottensubstrat) så byter jag inget vatten första månaden men matar VÄLDIGT sparsamt, detta för att inte störa etableringen av kvävecyceln. Rådet om vattenbyte efter ny fisk ska du nog vända på, vattenbyte dagen innan ny fisk och gärna med vattenberedningsmedel och gärna en skvätt samtidigt som fisken kommer i.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Coolio
              • September 2012
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              vattenbyte dagen innan ny fisk och gärna med vattenberedningsmedel och gärna en skvätt samtidigt som fisken kommer i.
              Kan man hälla i vattnet direkt i karet och sedan hälla i vattenberedningsmedel eller måste detta blandas innan nytt vatten går in i karet?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Coolio
                Kan man hälla i vattnet direkt i karet och sedan hälla i vattenberedningsmedel eller måste detta blandas innan nytt vatten går in i karet?
                Det är väl optimalt att blanda det med vattnet innan man häller det i karet men ibland måste man kompromissa, tex om man fyller med slang, då häller jag beredningsmedlet vid utblåset så att det sprids bra.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Sv: Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

                  Jag byter 30% i veckan från dag 1.. Beredningsmedel använder jag bara de första veckorna. Sen inte mer

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Jag har då aldrig haft beredningsmedel och det har gått bra. Får ju starta lite lugnt och så såklart

                    Kommentar

                    • Coolio
                      • September 2012
                      • 33

                      #11
                      men är inte det så att vattnet innehåller klor och allt möjligt och att beredningsmedlet skulle få det och försvinna?
                      För om man byter hela tiden utan beredningsmedel så kommer med tiden hela akvariet vara rent kranvatten.

                      Men det kanske inte spelar roll eller?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        jo det tar bort klor osv. o det är ju bra. men ett inkört akvarium fixar det rätt bra med har jag fattat det som. vet man att man har mycket klor i vattnet i sin kommun så kanske man behvöer använda det oftare. men annars är det så lite så det är nån fara.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Sv: Hur ofta vattenbyte i nytt kar?

                          Ja kloramin dunstar ur karet av sig självt efter en kort tid så har man ett inkört kar och inte byter enorma mängder vatten eller har extremt känsliga fiskar så går det alldeles utmärkt att använda kranvatten direkt i karet.

                          Själv har jag en 40l balja med en gnutta torv i som jag förbereder vattnet i några dagar innan vb till mina yngelkar och sydamerikanska kar där jag vill ha lite surare vatten. Ph är nämligen förhöjt artificiellt i kranen så då får det stabilisera sig också.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Ja kloramin dunstar ur karet av sig självt efter en kort tid så har man ett inkört kar och inte byter enorma mängder vatten eller har extremt känsliga fiskar så går det alldeles utmärkt att använda kranvatten direkt i karet.
                            Nästan rätt. Klor kan du vädra ur, utan problem. Kloraminer krävs det kolfilter eller askorbinsyra till. Finns i alla vanliga affärer där man köper mat. Så, enkelt, klor går, kloramin består.

                            Vattenberedningsmedel häller jag aldrig i, förstår inte syftet om man ändå ska sluta med det efter ett par veckor, man byter ju ändå vatten efteråt liksom.

                            Bättre med riktig fiskskit då
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Moving waves: Nja klor avdunstar ganska snabbt ur ett cirkulerat kar, det är tyvärr värre med kloramin, det avdunstar inte alls på samma sätt, det borde dock neutraliseras över tid.

                              ... Mathias hann före där Men jag vet inte riktigt om det är korrekt att askorbinsyra verkligen tar bort kloraminer. vill minnas en diskussion omkring detta och tror inte det funkade till just kloraminer
                              Senast redigerad av åheim; 28 September 2012, 17:08.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...