Holly Blinkers är död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    Holly Blinkers är död

    Det är stor sorg här ikväll. Vår lilla prinsessa -silvermollyn Holly Blinkers - är död. Det var hon som fastnade under roten i förrgår kväll, men hon mådde ju bra efter det. Vi har kollat nitrit. Inget. Vad kan ha hänt?

    Vi köpte två orangea mollys i onsdags, för en vecka sedan. Silvermollysarna hade då fortfarande ny i butiken-karantän, så henne köpte vi i fredags. Hon har varit vår piggaste och modigaste fisk. Barnen är ledsna. 7-åringen gråter.

    När vi tittar på henne är hon lite blodig på ena sidan av huvudet. Kan de andra orange mollysarna, som ju är lite större, ha gett sig på henne??? Eller kan de ha gjort det efter döden? Eller så har hon blivit skrapad i gruset efter döden? Hon låg på botten av akvariet, i ena hörnet bland växterna.

    Egentligen har jag oroat mig lite för den orangea honan. Hon har verkat lite dyster och stressad sedan hon kom hit, men Holly Blinkers, hon var ju superpiggelin!

    Barnen vill nu köpa en ny, så klart. Sonen funderar över om vi bör ta med den döda fisken till affären? Hur förvarar vi henne i så fall? Eller begrava henne?

    Funderar kring sjukdomar. Vågar vi köpa en till från samma akvarium? Bör vi observera de andra på något särskilt?

    /Anna-Maria
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    #2
    I övrigt undrar jag: Varför jagar den orangea honan den orangea hanen???
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

    Kommentar

    • GulaHuset
      • September 2012
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av GulaHuset
      I övrigt undrar jag: Varför jagar den orangea honan den orangea hanen???
      Och nu när Holly är borta jagar hon honom helt hysteriskt...
      Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Inga konstigheter förmodligen, nystartade kar är alltid känsligare. Ta det lugnt med mating i början. För övrigt blir de flesta fiskar inte så gamla så dösfall får man alltid (understruket) räkna med. Köp en ny eller varför inte ett gäng? (när karet gått ett tag).

        Kommentar

        Arbetssätt...