Bye bye räkvas - Hello dvärgkulfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Johan82
    svarade
    OK. tack för feedbacken. Jag åkte utomlands på en once in a lifetime-trip. Hade vattenbyten två ggr mha en vän men hon åtgärdade inte algerna. Nåja. Blir det nått köper jag väl ett rektangulärt ordinärt kar.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Jodå, visst klarar de cylinderformen, men det kan ju bli problem att få insynsskydd åt dem, men det stora problemet är att vattenytan är förhållandevis liten jämfört med volymen, vilket kan ge problem. Jag skulle inte ha annat än räkor i den vasen.
    Och hur blir det om du åker bort igen, när du har kulfiskar?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nej o nej det här är en riktigt dålig idé! Räkor är nog ungefär var gränsen går för vad man med någurlunda samvete kan stoppa i en blomvas.

    Lämna en kommentar:


  • Johan82
    startade ett ämne Bye bye räkvas - Hello dvärgkulfisk?

    Bye bye räkvas - Hello dvärgkulfisk?

    Hallå!
    Efter att ha varit bortrest i fem veckor i somras kom jag hem till något som mer liknade en krigsskådeplats i marin miljö. Min räkvas var helt överväxt med slemmiga alger och flera av räkorna hade försvunnit (dött i guess).

    Min tanke är nu att göra om vasen till en med dvärgkulfiskar. Jag är inte helt säker på hur de skulle klara sig i miljön dock. Vasen är en från Ikea som rymmer ca 25L (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/) med ett minimalt filter. Skulle fiskarna gå loco i en cylinderformad miljö eller skulle så pass små firrar klara det? Tanken är att ha ett fåtal individer (typ 4st).

    Tankar? Input?
Arbetssätt...